Testen

Mercedes E350 CDI: 9 versnellingen

Nog niet zo lang geleden hadden alle auto’s vijf versnellingen of vier als het ging om een automaat. Wat een weg hebben ze sindsdien afgelegd. Er werden grote stappen gezet en Mercedes presenteert vandaag een automaat met negen versnellingen. Een goede zaak of niet?

  • Piette François
  • 01 juli 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Reactiesnelheid
  • Soberheid
  • Soepelheid
  • Totale prijs

Meer is beter

Toen de automatische versnellingsbak met zes versnellingen geleidelijk gemeengoed was in 2003, schakelde Mercedes nog een versnelling hoger met zijn 7G-Tronic. Sindsdien hebben  andere constructeurs de Duitsers bijgehaald, vooral door de ZF-automaat met achter versnellingen in hun modellen te steken. Maar daarmee is de zaak nog niet rond …

Neen, Land Rover en Mercedes kondigden elk een bak met negen versnellingen aan. En dan, zoals iemand die koste wat het kost de jackpot wil winnen, sloeg Volkswagen toe met de belofte van een tien versnellingen in de toekomstige Passat.

In de toekomst

De negentrapsautomaat zal geleidelijk de huidige automaat met zeven versnellingen vervangen. Hij heeft een architectuur in de lengte en kan in de meeste modellen ingebouwd worden, behalve de A-Klasse en zijn afgeleiden (CLA, GLA en B-Klasse), door het platform met voorwielaandrijving.

Concreet

We konden de automaat testen in de gefacelifte E-Klasse met drieliter V6 dieselmotor. Misschien denk je dat die met 252 pk bij 3.600 tr/min en vooral een koppel van 620 Nm tussen 1.600 en 2.400 tr/min niet zoveel versnellingen nodig heeft. Vier versnellingen zijn misschien wel genoeg, de motor compenseert de rest.

In gebruik

De automaat is gericht op snelwegen en heeft een ontdubbeling die even lang is als een week zonder eten. De negende versnelling wordt ingeschakeld vanaf 110 km/u en laat de motor pruttelen bij 1.300 tr/min met 120 km/u. Gelukkig heeft de V6 diesel voldoende reserves voor eervolle hernemingen, zelfs bij die toeren.

Tegenover de 7G-Tronic die al een jaartje ouder wordt, reageert deze nieuwe eenheid sneller, vooral in de sportmodus. Bij ontspannen gebruik kiest de nieuwe automaat altijd de hoogste versnelling, waardoor de motor flirt met stationair toerental.

Maar in actie schakelen de versnellingen droger en reageert het beheer sneller bij de minste druk op het gas. Zacht bij ontspannen gebruik en reactief bij sportief gebruik: het beste van twee werelden. En wat een plezier is de V6 diesel. Altijd krachtig, stil en zuinig.

Andere kwaliteiten

 

Dit blijft een E-Klasse, wat betekent dat heel wat uitrusting in dit hertekende model overgenomen is uit de S-Klasse (zoals de actieve spoorassistent), dat er veel plaats en comfort is, dat de koffer meer lijkt op een laadruimte van een boot en … dat de prijs menigeen zal bekoelen.

Prijs

De breakversie kost minstens 59.290 euro. En weet dat een Mercedes het beste smaakt met veel opties. Ons model ging boven de 80.000 euro. Het lichte verbruiksvoordeel zal niet volstaan om de pil te slikken. Mercedes kondigt 5,3 l/100 km aan, opmerkelijk als je rekening houdt met het vermogen en het gewicht van de auto. Wij haalden een gemiddelde van 7,2 l/100 km.

Conclusie

De twee extra versnellingen zorgen voor een lager verbruik en een rustigere motor op de snelweg. Niet het aantal versnellingen maar wel het beheer van deze bak maakt ons enthousiast. Hij reageert sneller en is pittiger, zonder zijn zachtheid en romigheid te verliezen. Een grote stap vooruit die we graag veralgemeend zouden zien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km