Testen

Test: Mercedes GLC 220 d 4MATIC, multi-inzetbaar!

Zonder op het eerste zicht te veel te raken aan de GLC, heeft Mercedes de kwaliteiten van het model op alle vlakken versterkt! Genoeg om van deze premium SUV een alleskunner te maken?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 10 november 2022
  • Mercedes-Benz
4,0
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Werkingscomfort
  • Technologische uitrusting
  • Interieurruimte / koffervolume
  • Zuinigheid
  • Beperkte evolutie qua look?
  • Eindprijs inclusief opties

Met zijn koetswerk dat eerder de rondingen heeft van een ‘C’ dan het hoekige lijnenspel van een ‘K’, nam de GLC in 2015 de fakkel over van de meer ‘kubistische’ GLK, met groot succes. En dat kwam niet als een verrassing: dankzij de groeiende populariteit van het SUV-silhouet is de GLC de afgelopen jaren uitgegroeid tot het best verkochte model in de Mercedes-catalogus! Is dat de reden waarom het Duitse merk met deze nieuwe generatie een overduidelijke visuele band wilde behouden met de GLC van de eerste generatie?


Dynamischer

In elk geval behoudt de nieuwe GLC vanbuiten een vrij gelijkaardige stijl die de vaste klanten niet van de wijs zal brengen, met ook afmetingen die gelijkaardig zijn aan die van zijn voorganger. Het nieuwe model heeft iets meer dynamische proporties, een 6 cm langer koetswerk (4,72 m), een licht verlaagd dak (-4 mm) en een gelijkaardige breedte (1,89 m). Zijn dynamische inborst komt nog duidelijker naar voren als je kiest voor de AMG Line-versie, zoals ons testmodel, die een specifieke en meer expressieve grille heeft.

Onberispelijke afwerking…

De generatiewisseling is echter veel duidelijker zichtbaar eens je in de auto stapt. Het dashboard is modern, met twee grote schermen (12,3 duim en 11,9 duim) en de nieuwste generatie van het Mercedes MBUX infotainmentsysteem. Hoewel er heel wat functies zijn die natuurlijk ook enige gewenning vragen, moet gezegd worden dat de ergonomie van het hele systeem uiteindelijk heel intuïtief is.

Het is onmogelijk om alle functies van het systeem in detail te beschrijven, zo indrukwekkend zijn de technologische mogelijkheden. Maar laten we zeggen dat we in het dagelijks gebruik vooral de efficiëntie van het navigatiesysteem met 'augmented reality' (dat echte beelden van de omgeving gebruikt, gemaakt door een camera, en daar navigatie-instructies aan toevoegt), de precisie van de 360°-beelden tijdens het manoeuvreren, de leesbaarheid van het zeer complete head-up display... maar ook de mogelijkheid om bij gelegenheid met 'natuurlijke spraak' te praten met de 'Hey Mercedes' stemassistent.


royale stilte…

Algemeen gesproken valt ook de uitstekende afwerking van het geheel op en de grote zorg die besteed is aan de geluidsisolatie van het interieur. De stilte die heerst aan boord is indrukwekkend, zelfs in ons testmodel uitgerust met een dieselmotor. Deze nieuwe generatie GLC krijgt dan ook een nog efficiëntere aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt is verlaagd tot 0,29, tegen 0,31 voor zijn voorganger.

... en veel binnenruimte

Met zijn nieuwe proporties is de GLC nog praktischer. Er is veel ruimte op de achterbank (vooral voor de buitenste inzittenden, zoals vaak het geval is in dit segment) en de bagageruimte is met nog eens met 50 liter gegroeid tot maximaal 600 liter. Tenminste op de 48-volt hybride versies zoals deze, die een grote opbergruimte bieden (met een praktische opvouwbare bak) onder de koffervloer. Maar zelfs de plug-in hybride varianten bieden nog steeds 400 liter ruimte, ondanks hun (zeer!) royale 31,2 kWh batterij die zich onder de laadvloer bevindt.

Toonaangevende demping

Net zoals zijn voorganger kan ook de nieuwe GLC uitgerust worden met de AIRMATIC luchtdemping, een zeldzame functie in dit segment. En dat zorgt ervoor dat deze SUV van het merk met de ster een indrukwekkend scala aan karakters kan bieden, afhankelijk van de gekozen modus: uiterst comfortabel, sportief of zelfs avontuurlijk indien nodig, dankzij de mogelijkheid om de bodemvrijheid te verhogen in de 'Offroad' modus.

Onverwacht wendbaar

Het andere geheime wapen dat de rijervaring van de nieuwe GLC verbetert, is de optie van vierwielsturing. De sturende achterwielen maken de GLC uiterst wendbaar bij het manoeuvreren (met een draaicirkel van slechts 10,9 m) en haarscherp in scherpe bochten. Maar ze zorgen ook voor een grote stabiliteit in snelle bochten, waardoor de GLC de indruk wekt altijd uit te blinken ‘zonder zich in het zweet te werken’, zelfs bij een sportievere rijstijl.

Indrukwekkende zuinigheid

Qua aandrijving wordt deze nieuwe generatie van de GLC nu enkel nog aangeboden met geëlektrificeerde motoren: hetzij als lichte 48-volt hybride, hetzij al plug-in hybride. Steeds wordt daarbij een 2.0 liter viercilinder (benzine of diesel) gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 9 versnellingen (9 G-TRONIC) en vierwielaandrijving (4MATIC). In het geval van ons testmodel, een GLC 220 d 4MATIC, levert de 2.0 liter dieselmotor 197 pk en 440 Nm, en wordt hij bijgestaan door een 23 pk en 200 Nm sterke 48-volt start-alternator. Dit zorgt voor meer dan toereikende prestaties (0 tot 100 km/u in 8 seconden). Maar het is vooral zijn vermogen om zeer regelmatig met de verbrandingsmotor uitgeschakeld te rijden die gewaardeerd zal worden, iets wat mogelijk gemaakt wordt door de royale dimensionering van zijn geëlektrificeerde gedeelte. In de Eco-stand kunnen we daarbij een reëel verbruik verwachten dat in de buurt komt van het WLTP-gehomologeerde verbruik van 5,2-5,9l/100 km (136-155 g CO2/km) bij vlot verkeer. Met zijn 62 liter grote tank kan de GLC 220 d 4MATIC dus makkelijk de symbolische grens van 1.000 km overschrijden! Niet slecht voor een auto van dit formaat die zo luxueus is uitgerust en beschikt over vierwielaandrijving...

Hoeveel kost hij?

Met zijn instap-benzine met lichte hybridekuur (200 4MATIC) die beschikt over 204 + 23 pk, heeft de GLC een vanafprijs van € 57.475 in de ‘Business Line’-uitvoering. De prijs stijgt naar € 58.685 voor de 220 d, zoals ons testmodel. Maar reken op een catalogusprijs van € 65.461 voor een GLC met dit blok in de hier getoonde AMG Line-uitvoering. Ter info: de prijs van de eerste plug-in hybride (GLC 300 e 4MATIC) in de catalogus, met een gecombineerd vermogen van 313 pk, begint bij € 72.358 in de Business Line-uitvoering. Daarnaast moet je natuurlijk een keuze maken uit de opties in de catalogus om de uitrusting aan te vullen volgens je precieze wensen. Maar weet dat Mercedes zijn nieuwe GLC een royaler standaard uitrustingspakket geeft dan in het verleden en dat ook de lijst van pakketten en individuele opties bewust vereenvoudigd werd.

Ons verdict

Ruim, comfortabel, dynamisch, hoogtechnologisch en daarnaast ook zuinig… het is moeilijk om niet te vallen voor de charmes van de nieuwe GLC, zelfs met zijn 220 d instap-dieselmotor. Zonder te vergeten dat hij, als dat nodig is, ook zijn mannetje kan staan op onverharde wegen. En dat terwijl zijn concurrenten zich meer op hun gemak voelen op het asfalt. 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes GLC? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes GLC-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km