Testen

Mercedes GLS 350d 4MATIC: vorstelijk

De nieuwe modelbenaming die Mercedes vorig jaar doorvoerde, heeft ervoor gezorgd dat de S-Klasse nu ook een SUV-variant heeft: de GLS. Slaagt die erin om het prinsheerlijke comfort van de sedan te rijmen met de offroadcapaciteiten van een SUV?
  • Bervoets Wim
  • 08 juli 2016
  • Mercedes-Benz
2,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 volwaardige zitplaatsen
  • Echte terreinwagen
  • Moduleerbaarheid interieur
  • Rijcomfort
  • Romige v6-dieselmotor
  • Gewicht
  • Gigantische afmetingen
  • Prijs inclusief opties
  • Uiteindelijke prijs met opties
  • Verbruik

Wie een beetje op de hoogte is van de modellen die Mercedes in zijn gamma heeft, ziet dat het niet om een volledig nieuw model gaat, maar om een grondige facelift van de vroegere GL-Klasse. Net zoals de hernoemde GLC en GLE de SUV-varianten van de C- en E-Klasse zijn, moet de GLS nu het offroad-alternatief vormen voor de S-Klasse.

Blok graniet

En dat klopt alvast qua afmetingen: deze imposante kolos is 5,13 meter lang, 1,93 meter breed en 1,85 meter hoog. Geen sinecure om deze blok graniet van 2,5 ton door smalle straten te loodsen, laat staan ergens te parkeren. Gelukkig voorziet Mercedes allerlei camera’s en sensoren, én zelfs een heuse parkeerhulp. Om het nieuwe model van zijn voorganger te onderscheiden, hertekenden de Duitsers de lichtblokken en de grille.

Salon

Ook binnenin doorstaat de GLS de vergelijking met de S-Klasse moeiteloos: een overdaad aan leder en hout, en het comfort van de zetels vooraan zorgen voor een echt salongevoel. Mercedes koos verrassend genoeg niet voor het instrumentenpaneel van de S-Klasse met de twee grote digitale schermen, maar voor dat van de GLE. Duik in de optielijst en je kunt nog allerlei snufjes aanduiden die het comfort aan boord op vorstelijke niveaus brengen, zoals veelvuldige elektrische verstelbaarheid van de voorzetels, massagefuncties, ionisering en parfumering van het interieur, enzovoort.

Ruim(te)

De andere passagiers hebben zeker ook niet te klagen: de tweede zitrij biedt drie volwaardige zitplaatsen, en daarboven zijn er nog twee zitjes op de derde rij. Ook daar kunnen twee volwassenen moeiteloos plaatsnemen. De kofferruimte is dan vanzelfsprekend beperkt. Laat je de derde rij neergeklapt, dan geraak je 680 liter bagage kwijt in de koffer. Klap je ook de tweede rij neer, dan neemt het koffervolume toe tot 2.300 liter! Dat kan optioneel bovendien volledig elektrisch. Een elektrische kofferklep is uiteraard standaard.

Ruw terrein

De GLS 350d krijgt van de Duitsers standaard de 4MATIC-vierwielaandrijving. Ook de Airmatic-luchtvering is volledig standaard, net als het Dynamic Select-systeem waarmee je bepaalde rij-instellingen kunt kiezen, inclusief een modus voor moeilijk terrein. In de optielijst is er nog een specifiek Offroad-techniekpakket, dat via de luchtvering de bodemvrijheid automatisch verhoogt en de onderkant beter beschermt tegen het ruwe terrein. Offroadcapaciteiten? Check!

Onder de kap

Mercedes stopt de 3.0 V6-dieselmotor onder de kap van zijn 350d. Die is goed voor 258 pk (bij 3.400 tpm) en een reusachtig koppel van 620 Nm (tussen 1.600 en 2.400 tpm). Dat wordt allemaal via de nieuwe negentrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd. Cijfers: 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 222 km/u. De combinatie van motor en automaat werkt voortreffelijk. De motor spint zacht en komt bij elk terugschakelmanoeuvre romig en soepel voor de dag.

Zweven

Sportief rijden hoef je met deze GLS uiteraard niet te doen. Daarvoor is de 2,5 ton steeds voelbaar. Maar de briljante luchtvering zorgt er wel voor dat je over het wegdek zweeft. Die filtert zowat alle oneffenheden immers tot in de puntjes. Laat je de versnellingsbak in automatische stand en maak je gebruik van het royale koppel, dan laat je de omgeving in alle comfort zo voorbij je heen glijden. Wil je helemaal gek doen, bestel dan het Active Curve System. Dat houdt het koetswerk in bochten volledig onder controle. Een bevreemdend effect…

Prijs

Dan komen we bij het pijnpunt van de zaak, want aan al die luxe hangt uiteraard een prijskaartje. De Mercedes GLS 350d 4Matic kost € 72.116. Daarvoor krijg je weliswaar standaard vierwielaandrijving, de adaptieve demping en al heel wat uitrusting. Zo zijn onder meer een glazen schuifdak, automatische klimaatregeling, een elektrische kofferklep en elektrische zetelverstelling standaard. Ook veiligheidssnufjes zoals een vermoeidheidswaarschuwing, noodremhulp, bandendrukcontrole, een afdaalhulp en parkeerhulp zijn in de basisprijs inbegrepen. Maar duik je in de ellenlange optielijst en stip je nog wat leuke items aan, dan telt de totaalsom snel op. Onze testwagen kostte bijvoorbeeld bijna € 112.000!

Dat moet je natuurlijk in perspectief plaatsen. Kijk je naar die beroemde andere SUV met interieurruimte en terreincapaciteiten, de Range Rover, dan begin je met een basisprijs van € 98.200. Stip de lange wielbasis aan, en je begint al meteen vanaf € 114.100…

Maar ook aan de pomp is het met de Mercedes even slikken: De Duitsers geven een officieel verbruikscijfer op van 7,6 l/100 km, maar wij noteerden uiteindelijk 11,3 l/100 km. Al hoeft dat niet te verbazen, als je naar de afmetingen en het gewicht van deze kolos kijkt…

Besluit

Weet de GLS het comfort van de S-Klasse te koppelen aan de terreincapaciteiten van een SUV? Zeker en vast. De luxe en de ruimte zijn aanwezig, en de gigantische Mercedes trekt zich op zowat alle terrein uit de slag. De 3.0 V6-dieselmotor is de perfecte aanvulling voor deze Mercedes, al liggen zijn totaalprijs en verbruik aan de hoge kant. Maar we vermoeden dat klanten van de GLS daar niet echt wakker van liggen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km