Testen

Mercedes S 400 Hybrid L: absoluut meesterlijk

De S-Klasse is een monument. Het is voor Mercedes zoals de Mona Lisa voor Leonardo da Vinci: het meesterwerk, naar eigen zeggen het beste van de wereld. Maakt deze auto, die nieuwe standaarden wil zetten, zijn beloftes waar? 

  • Piette François
  • 27 november 2013
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Ingebouwde technologie
  • Redelijk verbruik
  • Royale binnenruimte
  • Rustgevende sfeer
  • Sereen weggedrag,
  • Topauto
  • Veiligheid
  • Volstrekt comfort
  • Elektromotor vrij zwak
  • Garantie beperkt tot twee jaar
  • Koelkast met champagne verkleint koffer
  • Prijs van de technologie
  • Talrijke en dure opties

Innovatie

Niets is te mooi of te goed voor de S-Klasse. Mercedes haalt dan ook de grote middelen boven en biedt een totaalpakket op het vlak van comfort, technologie en veiligheid. Het resultaat is een auto die helemaal zelfstandig kan rijden in files, zijn inzittenden masseert volgens de hot-stoneprincipes, de ophanging voorbereidt op obstakels die op komst zijn of de bestuurder waarschuwt voor levende obstakels opgemerkt door een infraroodcamera en daarbij waarschuwt met de grootlichten (behalve bij dieren).

Stijl

Het is niet eenvoudig om een auto van meer dan vijf meter een elegante en gracieuze stijl mee te geven. Al moeten we toegeven dat deze nieuwe S-Klasse aantrekkelijker en minder ‘Panzer-achtig’ oogt dan de vorige. De huidige generatie heeft met zijn agressieve front zelfs een zekere dynamiek. Al blijft het natuurlijk eerder statig dan slank.

Businessclass

Open de poorten naar de hemel en je komt terecht in een opwindende omgeving waar geen plaats is voor ‘bijna goed’. Alleen het lelijke stuurwiel met twee spaken valt uit de toon. De zetels met perfecte ergonomie zijn beter dan beste loungesalons. Het schitterende interieur is afgewerkt met alleen de nobelste materialen. De ruimte van deze lange S-Klasse is echt weelderig.

Firstclass

Bekijk je alles meer in detail dan sta je versteld van alle mogelijkheden van dit vlaggenschip voor de weg: de massage met hot-stonetechniek regelbaar in zes standen, de achterzetels die je instelt in alle denkbare posities, de internettoegang, het gigantische centrale scherm, de geurverspreider met vier parfums en luchtionisator, de 500 ledjes met variabele lichtsterkte en kleur voor een ingetogen sfeer, zonder de koelkast voor champagne tussen de achterste plaatsen te vergeten.   

Zacht en verfijnd

Onder de kap van deze hybrideversie vinden we een atmosferische 3.5 V6 benzine (306 pk) gekoppeld aan een elektromotor (27 pk) en een automaat met zeven versnellingen. Ook al zal deze versie niet uitzonderlijk goed verkopen in België, hij maakt indruk op meer dan één vlak. Vooral met de CO2-uitstoot van 147 tot 159 g/km.

Hoorbare motor

Tot slot signaleren we dat de V6 in deze versie onder een goed gesternte geboren is. Hoewel de S-Klasse getuigt van een fenomenale geluiddemping, bewaarden de ingenieurs het gegrom van de motor bij stevige acceleraties. Een hoorbaar geluid, maar nooit indringend. Eerder suggestief dan opdringerig: een opmerkelijk compromis. Alle andere geluiden die gewoonlijk storen, zijn bijna onhoorbaar.

Elektromotor helpt maar vervangt niet

Aangezien je de batterijen niet zelf kunt opladen, kan de S 400 Hybrid natuurlijk niet volledig elektrisch rijden. Met een zeer lichte voet bij lage snelheden slaag je er wel in om even alleen op de elektromotor te rijden. Die beschouw je beter als een hulpmiddel voor de verbrandingsmotor en voor een lagere CO2-uitstoot. Ons gemiddelde verbruik schommelde rond 9 l/100 km. Redelijk voor zo’n vlaggenschip, dat weliswaar licht gebouwd is maar nog altijd 1,9 ton op de weegschaal zet.

Stabiel en wendbaar

Het weggedrag is wendbaarder dan het lijkt. Natuurlijk kan de ‘zwevende’ ophanging de bewegingen van het koetswerk niet allemaal indammen, maar je voelt je altijd veilig. Vergeet niet dat deze vierwieler bijna twee ton weegt. Qua stabiliteit is de S-Klasse een onverzettelijke rots.    

Wonderbaarlijk comfort

We spraken al over de geluiddemping. Bovenop het comfort van de ophanging krijg je comfortabele zetels die de oneffenheden in de weg opvangen. Niet helemaal perfect, maar  de zachte ‘golven’ verzachten de pijn beter dan in een eender welke andere auto. En de zetels behandelen zelfs de meest gevoelige inzittende met respect. Ons testmodel was niet uitgerust met Magic Body Control, dat is voorbehouden aan de S500 en S65 AMG, leest de weg voor de auto en bereidt de ophanging voor op schokken.

Automatische piloot

Vooral met zijn vele details verslaat de S-Klasse zijn concurrenten: de perfecte klimaatregeling zonder tocht, de symfonische geluidsinstallatie, de uitgekiende ergonomie van de bediening en vooral de modus ‘automatische piloot’. In files kan de S-Klasse het roer overnemen en helemaal zelf rijden. De Distronic Plus, geholpen door de Steering Assist en de Stop&Go Pilot, volgt de stroom auto’s in de file, accelereert, remt en draait aan het stuur indien nodig.

Kan de bestuurder dan rustig achterover leunen? Neen, want hij moet waakzaam blijven: de stuurcorrectie wordt soms uitgeschakeld als hij de omgeving niet herkent. Bovendien volg je altijd de auto voor jou. Als je voorligger besluit van rijstrook te veranderen, doe je dus hetzelfde. Besluit hij tegen de berm te kleven om enkele motorrijders door te laten, zul je wellicht heel dicht bij de berm komen want dit slagschip is erg breed. Kortom, deze technologie maakt indruk en werkt uitstekend in 70 tot 80 procent van de gevallen.   

Prijzen

Zo’n verzameling van technologie kan natuurlijk niet goedkoop zijn: 94.138 euro voor de versie met korte wielbasis en 101.398 euro voor die met lange wielbasis. De opties zijn bijzonder verleidelijk (een S-Klasse smaakt het best met volledig optiepakket), maar ze verhogen de rekening aanzienlijk: doe je jezelf een beetje plezier zonder het laatste snufje te willen, dan zit je snel aan 20.000 euro aan opties.

Conclusie

Is dit echt de beste auto van de wereld? Als het om de technologie, het comfort of de veiligheid gaat, dan is dit ongetwijfeld de meest geslaagde auto. De nieuwe S-Klasse respecteert de traditie van uitmuntendheid van dit model. Zowel op de autosnelweg als in opstoppingen worden de bestuurder en passagiers in de watten gelegd met een prinsheerlijk comfort. Voor die knowhow betaal je uiteraard, maar gezien de prestaties word je niet bestolen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km