Testen

Mercedes S500 L Plug-In Hybrid: ecologische tank

De S-Klasse, de zelfverklaarde ‘beste auto van de wereld’, lanceert de herlaadbare hybridetechnologie bij Mercedes. Is het een uitblinker of leidt deze technologie tot enkele compromissen in het schitterende vlaggenschip van het merk?

  • Piette François
  • 23 april 2015
  • Mercedes-Benz
2,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagd beheer hybridesysteem
  • Indrukwekkende prestaties
  • Prijs tegenover s500 v8
  • Superieur comfort
  • Uitstekende afwerking
  • Verbazingwekkend verbruik
  • 4matic-transmissie niet beschikbaar
  • Alleen in lange koetswerkversie
  • Koffer beperkt door batterij
  • Licht teleurstellende elektrische autonomie
  • Magic body control niet beschikbaar

Wat is een plug-inhybride? Het gaat om een hybridewagen waarvan je de batterijen aan het stopcontact kunt opladen. Zo’n auto combineert de voordelen van een volledig elektrische auto (uitstootvrij rijden in de stad) met die van een hybride (comfortabele autonomie). Maar om die voordelen optimaal te benutten, moet je wel regelmatig de batterij opladen.

De techniek

Mercedes noemt dit model ‘S500’ omdat het dezelfde prestaties kan leveren als de S500 met V8-biturbomotor. Hier is de motor wat kleiner, want we vinden een drieliter V6 biturbo met 333 pk en 480 Nm vanaf 1.600 tr/min. Aan deze unit wordt een elektromotor met 115 pk en 340 Nm gekoppeld. De combinatie van de twee levert 442 pk en een opzettelijk begrensd koppel van 650 Nm. De kracht gaat naar de achterwielen via een zeventrapsautomaat. Mercedes spreekt over een elektrische autonomie van 33 km, realistisch wanneer je in een stadszone rijdt. In hybridemodus bedraagt de autonomie meer dan 800 km.

De verschillen

Door de lange belettering ‘Plug-In Hybrid’ verschilt deze S-Klasse duidelijk van de andere modellen. Er zijn nog twee details: de kleine klep onder het achterlicht om te herladen en een kleinere koffer door de aanwezigheid van batterijen. Elke vorm van moduleerbaarheid verdwijnt, terwijl zowel het volume (395 liter) als de regelmatige vorm van de koffer verstoord worden. Tot zover het slechtste nieuws.

Volle lading

Aan het stopcontact thuis heeft de Mercedes 3 uren nodig om volledig te herladen. Misschien is de installatie bij mij thuis wat trager, maar het duurde in ieder geval een uur langer. In die tijd kun je het interieur voorverwarmen of koelen via je smartphone.

4 modi

Ook specifiek voor dit model: een bedieningsknop voor één van de vier rijmodi. Er is keuze tussen hybride (de standaardmodus, die de batterij gebruikt zodra dat mogelijk is), E-Save (die de lading van de batterij spaart), E-Charge (om de batterijen via de verbrandingsmotor op te laden, in ongeveer 30 minuten) en E-Mode (100 procent elektrisch gebruik, naargelang het laadniveau van de batterij).

In alle zachtheid

Rijden is even gemakkelijk als in elke andere S-Klasse: starten, de hendel in D zetten en accelereren. Dat gebeurt allemaal in een hemelse stilte. Indrukwekkend. Je hoort geen piepje, de S-Klasse lijkt wel op een luchtkussen te rijden. Hij biedt veel comfort: tot 120 km/u dringt geen enkel geluid binnen tot het interieur. Daarboven hoor je wel enkele stroomlijngeluiden.

 

Naadloze overgang

In de hybridemodus wisselt de beheersysteem voortdurend tussen de elektromotor en de V6 biturbo. Tenzij je naar de toerenteller of de energiestroomweergave kijkt, is dit onmerkbaar voor de bestuurder. De V6 ontwaakt in alle stilte. Deze S-Klasse is kortom zijdezacht.

Stevige prestaties

Een voorligger inhalen? Vloer het gaspedaal, wacht een fractie van een seconde en zet je schrap wanneer de kracht zich ontplooit. De hernemingen laten zelfs sportwagens ter plaatse en het koppel van 650 Nm is sterk aanwezig. Intussen hoor je geen wild gebrul, maar een gedistingeerd en amper hoorbaar geluid. Een ijzeren hand in een fluwelen handschoen.

Comfort van eerste klasse

Goed nieuws is dat het comfort nog altijd aan de top staat. De filtering is schitterend en de sportmodus garandeert een koetswerkbeheersing in bochten, al wordt het dan wel iets harder. De massages volgens hot-stoneprincipe en de sensationele Burmester-geluidsinstallatie verzorgen je ook in de files, waarin de S-Klasse bijna volledig automatisch rijdt.

In het dagelijks leven

Mercedes spreekt over 2,8 l/100 km en een gemiddelde uitstoot van 65 g CO2/km. Tenzij je altijd korte afstanden rijdt (niet echt de filosofie van deze auto) en voortdurend herlaadt, bereik je die cijfers nooit. Op een afstand van 50 km (woon-werk) en vooral op de autosnelweg haalden we een verbruik van 5,7 l/100 km. Hoe langer de afstand van één rit, hoe minder groot een deel van de reis dat helemaal elektrisch wordt afgelegd. Dan verbruik je natuurlijk meer brandstof, maar nooit of zelden meer dan 9 l/110 km. Dat is een mooi resultaat.

Prijzen

De S500 L Plug-In Hybrid kost maar circa 1.000 euro meer dan een S500 V8 met gelijkaardige prestaties: 117.733 euro. Minder positief is dat hij alleen beschikbaar is in de lange koetswerkversie. En zoals altijd kan de optielijst je ruïneren. Helaas zijn de Magic Body Control-ophanging en 4MATIC-vierwielaandrijving niet beschikbaar.

Conclusie

Filosofisch gezien past deze technologie niet helemaal bij de S-Klasse, want ze is vooral geschikt voor de stad terwijl het vlaggenschip van Mercedes lange snelwegritten verkiest. Maar Mercedes bewijst de technologie perfect te beheersen. De technologie lijkt klaar voor meer bescheiden modellen. De S500 Plug-In Hybrid blijft een schitterende auto en schitterend ook wanneer hij elektrisch rijdt. In die mate zelfs dat we hem verkiezen boven de S500 met V8.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km