Testen

Range Rover: op en naast de weg

Het merk Land Rover is altijd een geval apart geweest in de autowereld. Het verhaal begon bescheiden, onmiddellijk na de oorlog, met een rustiek product geïnspireerd door de Jeep. Europa herstelde langzaam van de oorlog en de bevolking moest zich richten op de basisnoden. Het succes van de Jeeps die achtergelaten werden door de Amerikanen inspireerde de Britten. 

  • Wouters Bruno
  • 02 februari 2014
  • Land Rover
Voor- en nadelen

      Het intussen verdwenen Rover bouwde een Land Rover volgens hetzelfde recept. Geprangd tussen een tekort aan staal en de dringende nood om de export weer op gang te trekken, besloot Rover aluminium te gebruiken, ruim beschikbaar sinds het einde van de oorlog. De Land Rover dankt zijn kleur aan dezelfde naoorlogse context, want hij werd gespoten met de verfoverschot van de cockpits van de RAF-vliegtuigen.

      Sinds de komst van de Series II in 1958 werd de originele Land Rover ‘Series I’ gedoopt. Hij evolueerde technisch en werd beschikbaar met verschillende onderstellen (kort en lang) en koetswerktypes. Daarna heette hij Series III en vervolgens 90 of 110 (naar de lengte van het onderstel uitgedrukt in duim), voor hij uiteindelijk de naam Defender aannam toen in 1989 de Discovery verscheen. Maar de basis veranderde niet. De huidige Defender staat nog altijd heel dicht bij zijn befaamde voorouder en is volgens kwatongen primitief.  

      Terwijl Land Rover de liefhebbers van functionaliteit en doeltreffendheid bekoorde, kwam er in de jaren zestig meer vraag naar 4x4’s die niet alleen doeltreffend moesten zijn  op het terrein maar ook veelzijdig, comfortabel en krachtig. De ingenieurs waren zich hier al van bewust aan het einde van de jaren vijftig en stelden zich een ‘Road Rover’ voor, een soort break op het chassis van een Land Rover. De samenvloeiing liet lang op zich wachten omdat Rover in zwaar weer terechtkwam, waardoor het in 1967 moest fuseren met Leyland.

      Geboorte van een mythe

      Uiteindelijk werd de Range Rover pas in 1970 voorgesteld, na de komst van Amerikaanse en Japanse SUV’s. De Range Rover sprak van in het begin tot de verbeelding met zijn permanente vierwielaandrijving, schroefveren en V8-motor van Buick. Het inspiratievolle design, dat bijna niet veranderde in 25 jaar tijd, gaf verder vorm aan de legende.

      De Range Rover groeide snel uit tot de referentie van een nieuwe categorie, de luxueuze 4x4. Hij is tot heel wat in staat (meer zelfs dan een Land Rover) maar zet ook uitstekende prestaties neer op de weg, in alle comfort. De overwinning van een nauwelijks aangepaste Range Rover in de eerste Parijs-Dakar bewees zijn opmerkelijke capaciteiten.

      Van de oudste tot de nieuwste

      De generaties volgden elkaar op, de ene al geslaagder dan de andere. De klassieke Range heeft 65 jaar na zijn geboorte natuurlijk zijn limieten en zijn opvolger P38 uit 1994 getuigde van weinig inspiratie. Dat werd rechtgezet met de derde generatie, de L322 die in 2002 verscheen. Niets is perfect en de Range Rover moest dringend op dieet om een dynamischer weggedrag te verkrijgen. De concurrentie zat de afgelopen veertig jaar natuurlijk ook niet stil.

      De Range Rover van de vierde generatie, met codenaam L405, bundelde in zijn aluminium monocoque alle knowhow van een bedrijf dat het eigenlijk nooit beter deed dan onder de leiding van de Indiase groep Tata.

      Succes van de SUV

      We reden al enkele keren met de recente L405, maar ook met de Range Sport, de Evoque, de Freelander en de Discovery. Telkens worden we verleid door de capaciteit van het Brits-Indiase merk om een sterke identiteit te behouden en typische producten te bouwen die de concurrentie niet moeten vrezen.

      In 1970 was de Range Rover heer en meester (de Ford Bronco, Jeep Wagoneer of Toyota FJ55 waren niet in staat om hem in de schaduw stellen), maar sindsdien betraden veel constructeurs het vruchtbare segment van de SUV’s, dat nu heel divers is. Om het even welke pseudo-SUV verkoopt als zoete broodjes, zolang hij maar wat hoger is en stoere plastic opzetstukken heeft om te verbergen dat het eigenlijk niet meer is dan een voorwielaandrijver.  

      Je zult opmerken dat de Evoque ook beschikbaar is met slechts twee aangedreven wielen. Dat lijkt een goed verkoopargument en zorgt voor een lage CO2-uitstoot van 129 g/km, maar het is geen commercieel succes. Een Land Rover met tweewielaandrijving, dat verkoopt niet. Na zestig jaar blijven de klanten trouw aan de veelzijdigheid van het product. Ook vandaag blijven de Range Rovers één van de weinige SUV’s die zich ook op hun gemak voelen in het terrein. Voeg daar nog een typisch Britse stijl aan toe en je begrijpt de redenen van het niet aflatende succes.

      Range Rover Hybrid

      We ontdekten de Range Rover hybride met SDV6-dieselmotor op de bergwegen van de Vogezen. Hij is uitgerust met een elektromotor van 35 kW geïntegreerd in de ZF-automaat met acht versnellingen en met een lithium-ionbatterij die onder de achterzetels ligt. De Range ontvangt je nog altijd in alle comfort en boet helemaal niets in qua prestaties buiten de weg.

      Op de weg volstaan het vermogen van 340 pk en koppel van 700 Nm ruimschoots, maar Land Rover had een erg veeleisend parcours uitgestippeld. Niets ontbrak en de Range moest kantelen, dieptes van 90 cm doorwaden, bruggen op en af rijden, door poelen rijden, …  De Range maakt van deze proeven een formaliteit, terwijl je geniet van een luxueuze cocon met leder, hout en dikke tapijten. De astronomische prijs die de constructeur vraagt (126.000 euro) maakt het echter een bittere pil om te slikken.

      SDV8                                   

      We kropen ook achter het stuur van de Range Rover SDV8 in België. Een eigenaar van een Range L322 voegde zich al snel bij ons, benieuwd naar de vooruitgang. En hij werd niet teleurgesteld. De nieuwe Range overtreft de oude qua prestaties, de automaat met acht versnellingen is ook een verbetering, de werkingsstilte maakt de L322 rustiek en het weggedrag van de L405 doet de rolneigingen van de L322 helemaal vergeten.

      Onze Range Rover-fan (die alle vorige generaties bezat en recent nog viel voor een Range Classic uit 1992) toonde minder enthousiasme voor het infotainmentsysteem waarin je snel verloren loopt en het aanraakscherm waarin functies die vroeger met één van de vele knoppen bediend konden worden, moeilijk vindbaar zijn.

      De Range Rover biedt nu dezelfde dynamische prestaties als de Mercedes ML, BMW X5 en Porsche Cayenne. Hij onderscheidt zich door een elegantere stijl, warmere afwerking en echte offroadkwaliteiten. Maar we vragen ons af wie er zo gek is om zijn mooie (en dure) Range in de modder te gooien.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Land Rover.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km