Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Tsjechen geven gas. Na de kleine Citigo is het de beurt aan de Octavia om te genieten van een G-TEC-mechaniek, een motor die op aardgas draait. Een korte rit achter het stuur leert ons heel wat meer.
In vergelijking met brandstof zoals benzine of diesel, is aardgas (CNG) veel properder. De uitstoot is geurloos en veel minder schadelijk. Een goede zaak dus?
De distributie van CNG blijft wel een probleem: CNG-stations zijn zeldzaam, vooral in Wallonië. Maar de situatie evolueert en het aantal pompen groeit geleidelijk, vooral dankzij het netwerk van DATS 24.
De Octavia G-TEC, uitgerust met een 1.4 TSI, levert hier een vermogen van 110 pk en een koppel van 200 Nm. Laten we even dieper ingaan op deze motor, want hij werd specifiek aangepast. Aardgas smeert minder dan benzine, daarom werd de cilinderkop verstevigd. Deze mechaniek blijft in de basis een benzinemotor, maar is hier tweezijdig.
Met andere woorden: de motor kan werken op aardgas of benzine. De Octavia beschikt over een tank voor 50 liter benzine en twee tanken voor aardgas, in totaal 97 liter. Dat geeft een autonomie van ongeveer 600 km op benzine en 400 km op aardgas. Vreemd dat Skoda benzine nog altijd een groter stuk toebedeelt.
Of hij op benzine dan wel op CNG draait, de bestuurder merkt geen groot verschil. De 1.4 TSI blijft op de achtergrond: hij werkt stil en geeft het beste van zichzelf tussen 2.000 en 4.500 tr/min. Met 110 pk en 200 Nm koppel beleef je geen grootse sensaties, maar het volstaat voor dagelijks gebruik.
De twee opslagtanks voor aardgas verminderen het koffervolume een beetje. Geen drama, want de Octavia had voldoende reserves: hij haalt nu nog 460 liter in de berline en 480 liter in de Combi.
De brandstofprijs – wellicht het grootste voordeel in de ogen van de kopers – draait rond 0,80 à 0,90 euro per kilogram. Met een gemiddeld verbruik in het geval van deze Octavia van minder dan 5 kg/100 km (volgens onze eerste schatting), is de rekening snel gemaakt.
De Octavia G-TEC kost 24.980 euro in de afwerking Ambition (berline) en 800 euro meer als Combi. Tegenover een klassieke benzineversie (1.4 TSI 140 met manuele zesbak) betekent dat 1.700 euro meer en een verlies van dertig paarden onder de motorkap. Vergelijken we met de Greenline diesel (ook 110 pk), dan vergt deze Octavia G-TEC een bijkomende inspanning van 800 euro. Aan jou om uit te rekenen of dit rendabel is in functie van jouw kilometeraantal. Vergeet ook niet te controleren of er in jouw buurt een tankstation is! De Octavia G-TEC is in ieder geval een propere en zuinige oplossing die de verdienste heeft de traditionele rijeigenschappen te behouden.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.