Testen

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Zonder het echt van de daken te schreeuwen heeft Volvo al zijn motoren geëlektrificeerd. Naast echte plug-inhybrides pakt de XC60 voortaan uit met een milde hybridisering. Voel je een verschil?
  • Bouland Felix
  • 07 augustus 2020
  • Volvo
  • 5.240 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/interieurruimte
  • Algemeen comfort
  • Zachter stoppen en starten
  • Kleine kofferruimte
  • Lawaaierige dieselmotor
  • Ongewijzigd verbruik

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Om zijn doel te halen om heel zijn gamma nog dit decennium volledig te elektrificeren heeft Volvo in alle discretie de motoren van al zijn modellen aangepast. Vergis je niet: dat betekent niet dat alle auto’s van de Zweden plots puur elektrisch rijden. Neen, bij Volvo betekent elektrificatie vooral plug-inhybride en, vooral, mildhybride technologie.

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

(Zeer) bescheiden duw in de rug

Wat voor hybridisering, zeg je? Je hebt er zeker al van horen spreken, want deze technologie is eigenlijk gewoon de norm geworden in de autosector. Het concept is dat de startmotor en de alternator worden vervangen door één elektromotor. Die heeft zijn eigen aandrijfriem en kan de rollen van die beide organen vervullen door gewoon zijn polariteit om te keren. Omdat hij bovendien onder een spanning van 48V werkt, gebeurt starten soepeler, wordt vertragingsenergie efficiënter gerecupereerd en kan hij bij hernemingen zelfs een klein duwtje in de rug geven. Daardoor moet de verbrandingsmotor minder werken en zal zijn verbruik dus in theorie (heel lichtjes) dalen.

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Naamverwarring

Maar terug ter zake, naar ‘onze’ Volvo. In de XC60 wordt milde hybridisering de norm, net zoals een automatische versnellingsbak, aangezien de twee samenwerken. Zo verdwijnen de ‘oude’ benzine- en dieselmotoren en maken ze plaats voor een nieuwe reeks aandrijflijnen met de naam ‘B’. Basisversie is de B4, met een 2.0-diesel van 190 pk. Vervolgens komt de B5, die wordt aangedreven door ofwel een benzinemotor van 250 pk, ofwel een biturbodiesel van 235 pk. De B6 tot slot werkt enkel op benzine en ontwikkelt 300 pk. Om het gamma volledig te maken, is de XC60 er ook nog met twee plug-inhybrides, de T6 (340 pk) en de T8 (390 pk). Kan je niet meer volgen? Wij ook niet echt…

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Minimale wijzigingen

Naast deze nieuwe naamgeving verandert de XC60 helemaal niet. Alleen krimpt de koffer met 22 liter om plaats te maken voor de kleine lithium-ionbatterij die nodig is voor het mildhybride systeem. Die krimp gebeurt echter volledig onder de laadvloer en doet dus niets af aan de nuttige laadruimte.

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie
Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Hetzelfde

Onderweg voelt de nieuwe versie met milde hybridisering verrassend gelijkaardig aan zijn voorganger. Het enige voelbare verschil zit hem in een iets groter comfort omdat het stop-startsysteem nu soepeler werkt. Verder ligt in de neus nog steeds een diesel die veel meer lawaai maakt dan we zouden willen, vooral dan onder belasting, en een wat slome versnellingsbak. Er duikt trouwens ook een nieuwe joystickachtige versnellingspook op die twee tikken vereist om Drive in te kunnen schakelen, en twee tikken om de achteruitversnelling in te leggen. Nodeloos ingewikkeld.

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Kan beter

Qua verbruik moeten we vaststellen dat net zoals de rest van de aanpassingen aan de XC60 het verschil minimaal is. Op papier haalt deze nieuwe B5-diesel een normverbruik van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 142 g/km (NEDC2.0). Dat is 0,1 liter meer en 2 gram minder dan zijn voorganger.

Onze test van zo’n 800 kilometer klokte af op zo’n 6,9 l/100 km. Niet uitzonderlijk, maar wel heel dicht bij het WLTP-normverbruik (6,1-7,2 l/100 km).

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Ons verdict

Met uitzondering van het nieuwe logo op de kofferklep gaat de overstap op milde hybridisering in deze XC60 volledig onopgemerkt voorbij. De bestseller van het merk is er wel een beetje comfortabeler op geworden, maar dat is het ook.

Test: Volvo XC60 B5 AWD, in alle discretie

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km