Testen

Autovrienden, klaar voor frisse lucht ?!

Een motor is een mooi gegeven, maar niet voor iedereen ! Dat zal Rewaco, de trike specialist, al twintig jaar geleden gedacht hebben toen ze aan de "Bike Conversions" van de Suzuki Intruder begonnen. Vandaag krijgen we een nieuwe model van Rewaco voorgesteld.
  • Wouters Bruno
  • 14 juni 2011
  • None
Voor- en nadelen
  • Kwaliteit van het geheel
  • Originaliteit
  • Sensaties
  • Beperkt rijplezier voor de motorfan


Niet iedereen heeft een motorrijbewijs, en niet iedereen is in staat om een tweewieler van drie of vierhonderd kilo in evenwicht te houden, of hebben gewoon geen zin om met de nadelen van een motor te maken te krijgen. Naast het gamma van trikes met de motor achterin heeft Rewaco, Europees marktleider, een conversie systeem bedacht voor de Suzuki C800, M1500 en C1800 Intruder. Het principe is eenvoudig en bestaat er in om de achterkant van de motor te vervangen door een chassis met twee wielen. Die achterwielen zijn te vergelijke met die van een auto en maken gebruik van het differentieel van de BMW 1 Reeks, met bijhorend remsysteem. Er komen ook twee spatlappen, zadel voor de passagier en kofferruimte bij. De verschillende onderdelen worden gemaakt in de Rewaco fabriek in Polen, de assemblage gebeurt op de hoofdzetel van het bedrijf in Lindlar, Duitsland.

Gamma en opties

In Lindlar hebben we drie modellen kunnen testen, een initiatief van Suzuki Belgium, de invoerder van Rewaco in ons land. De conversies voor ons land gebeuren trouwens op basis van Belgische modellen. Elk model heeft zijn specifieke opties om zo goed als mogelijk in te spelen op de vraag van de klant. Zo zijn er bijvoorbeeld een achteruit, een specifiek elektrisch systeem, top-cases, armsteunen, windscherm, bijkomende koplampen en een uitgebreid aanbod velgen en banden. De CT1500S werd gemaakt op basis van de Intruder M1500, en is tegenover zijn twee collega's sportiever aangelegd en ziet er ook veel agressiever uit, vooral indien deze is uitgerust met de "Custom Kit" met een 200/50x17 velg vooraan en indrukwekkende Metzeler Marathon XXL 300/35x18 banden achteraan.

De CT1500, de eenzaat!

De achterzijde van de CT1500 met geïntegreerde (bijna vrije) uitlaat doet ons fel terugdenken aan de kleine 1500 cc Formule 1 wagens uit de jaren '60. Met LED achterlichten en knipperlichten, in combinatie met de brede Metzeler banden is dit een heel geslaagd geheel. We mogen dus kennis maken met een trike achter het stuur van een CT1500. Wel, vergeet alles wat je tot nu toe wist, buiten gas geven en schakelen is alles helemaal anders. Niet tegensturen om te draaien, hier moet je aan het stuur in de juiste richting van de bocht sleuren. Om te remmen geven we voorrang aan de voeten om de twee remschijven te bedienen. De eerste bocht was een grote verrassing, de motor blijft in de bochten gewoon kaarsrecht !

Een aparte wereld

Een automobilist zal waarschijnlijk dubbel verrast zijn. De gewoontes en reflexen leren snel aan en we ontdekken een nieuw soort rijplezier. Op dat vlak komt de CT800 het best uit de hoek omdat hij met zijn 500 kg iets lichter is. De uitstekende zithouding geeft meteen het nodige vertrouwen. De CT1500 is op zijn beurt sportiever, en dat is ook te merken aan zijn levendigere wegligging. Daar waar een motorfan niet meteen overtuigd zal kunnen worden van een trike, zal de automobilist heel snel nieuwe sensaties mogen ervaren en een langere trip met passagier plannen. Ter herinnering, voor een trike is een B-rijbewijs voldoende. De prijzen voor deze trikes gaan van 21.570 € (CT800S) tot 29.750 € en hebben een waarborg van twee jaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Rewaco.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km