Testen

Niet gewaagd, wel geslaagd?

De Golf is voor de Volkswagen-groep van kapitaal belang. Enkele cijfers illustreren dat. Sinds 1974 werden meer dan 29 miljoen exemplaren geproduceerd en de Golf is momenteel goed voor 12,5 procent van de verkoop van het merk wereldwijd en 25 procent in Europa. In een dalende automarkt ging de Volkswagen-groep met 10 procent vooruit: +0,2 procent in Europa en +16 procent in Azië. Momenteel worden elk jaar 700.000 Golfs verkocht. De nieuwe Golf verschijnt op 32 Europese markten vanaf midden november. De GTI, GTD, BlueMotion en enkele motoren die op gas of elektrisch rijden, zijn al aangekondigd voor 2013.

  • Wouters Bruno
  • 16 oktober 2012
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Opmerkelijke prestaties op de weg
  • Overtuigende motoren
  • Ruimte binnenin
  • Zichtbare kwaliteit
  • Dynamische controle van het chassis
  • Selectie van rijprofiel
  • Te banale lijn?
  • Verschil in uitrusting naargelang de versie of motor (multilinkachteras

Dat verklaart de opwinding en het enthousiasme van de Volkswagen-medewerkers bij de presentatie van hun nieuwste creatie op Sardinië, ondanks de regen en de duistere hemel tijdens de eerste testdag. Onder een vertrouwd kleedje (een Golf blijft een Golf en moet zelfs voor autoleken meteen herkenbaar zijn), biedt de nieuwe ‘wagen van het volk’ een hoogwaardige uitrusting en afwerking. Het ‘premiumgevoel’ krijg je al als je de proporties bekijkt. De nieuwe Golf werd gebouwd op het revolutionaire, transversale MQB-platform waarvan ongeveer zestig modellen afgeleid worden. De proporties van de auto flatteren meer dan vroeger. Hij is 56 mm langer, de wielbasis werd 59 mm verlengd, de vooras ligt 43 mm meer naar voren, het koetswerk is 28 mm lager en 13 mm breder en de spoorbreedte voor en achter nam toe.       

Een Golf blijft een Golf

De nieuwe proporties geven de Golf 7 een sportiever en steviger silhouet en maken meer ruimte vrij. Tegelijk respecteren ze het bekende Golf-DNA, zoals de uitgesproken wielkasten, de horizontale neus of de dikke C-stijl. De marketingmensen zijn vol lof over het werk van de ontwerpers en spreken met een ontwapenend enthousiasme over … de vorm van de tankklep. Je gelooft niet, beste lezer, wat we soms te horen krijgen tijdens een perspresentatie.

Opnieuw ernstig nu. De Golf heeft een nette, verzorgde en perfect gladde lijn die eigen is aan het model, waardoor eigenaars van oude Golfs zich niet verloren voelen bij elke modelwissel. Een kwaliteit voor sommigen, een zwak punt voor anderen maar een berekende zet op lange termijn, wat voor een deel het succes van de Golf verklaart.      

Premiumafwerking

Het predicaat ‘premium’ komt pas helemaal tot zijn recht in het interieur. Dat is verzorgd en doet een beroep op kwaliteitsvolle materialen. De bekledingen en bedieningsknoppen voelen beter aan dan gemiddeld. De centrale console is voortaan lichtjes naar de bestuurder gericht en omvat een aanraakscherm met een diameter van vijf tot acht duim, naargelang de versie. Ons testmodel was uitgerust met het grootste scherm, dat goed afleesbaar en intuïtief is. Het heeft zelfs een nabijheidssensor, waardoor het menu tevoorschijn komt als je vingers naderen. Onder het scherm staat de bediening van de klimaatregeling en daaronder een opbergvak met multimediaverbindingen, ideaal voor een smartphone of MP3-speler. 

Comfortabel

Nog een woordje uitleg over de zetels. Volkswagen kondigt trots aan dat de ergonomische kwaliteiten van de zetels een AGR-certificaat dragen, het label van een Duitse vereniging voor de gezondheid van de rug. We kunnen bevestigen dat het label niet misbruikt wordt: uw dienaar heeft sinds een maand een rugpijn waar osteopaten rijk van worden en ziet verschrikkelijk af in bepaalde auto’s, maar zit prima in de zetels van de nieuwe Golf.

We treden niet in detail over alle comfort- en veiligheidsuitrusting die beschikbaar is op de Golf 7, daarover schreven we al na de presentatie in Berlijn. Voor we het weggedrag bespreken, dat gunstig beïnvloed wordt door de nieuwe proporties, merken we nog op dat de Golf ondanks de rijkere uitrusting een honderdtal kilogram lichter werd. Volkswagen gebruikte geen uitzonderlijk dure materialen, maar staal met een zeer hoge elasticiteitslimiet en een verschillende dikte binnen hetzelfde onderdeel, in functie van de beperkingen.

TSI

We namen eerst het stuur van de TSI 140 met DSG-automaat met zeven versnellingen. Een eerste reden tot tevredenheid is de verzorgde geluiddemping, die zowel mechanische- als rijgeluiden goed filtert. De kwaliteit van de afwerking beperkt ook storende geluiden. Knap werk! De bochtige wegen van Sardinië vormen voor de Golf het ideale decor om zijn onverstoorbare evenwicht te demonstreren. We beschikten natuurlijk over de topmodellen met een geavanceerde multilinkachteras en de optionele gestuurde ophanging, terwijl de modellen met minder dan 120 pk zich tevreden moeten stellen met een vereenvoudigde achteras. De Golf rijdt precies en snijdt zonder twijfelen bochten aan. De gestuurde ophanging beheerst perfect de beweging van het koetswerk en bewaart het comfort, dat nog versterkt wordt door de uitstekende zetels.   

Premiumtechnologie

We spelen met de verschillende rijmodi, van ‘Eco’, dat de auto met DSG in vrijloop zet als je je voet van het gaspedaal licht , tot ‘Comfort’ of ‘Sport’. Elke modus beïnvloedt de ophanging, de besturing, de reactie van het gaspedaal en het beheer van de gerobotiseerde versnellingsbak. Met de modus ‘Individual’ kun je zelfs een persoonlijk profiel instellen en bijvoorbeeld de voorkeur geven aan een sportief onderstel en een ecologische motor.

Alleen het kunstmatige stuurgevoel laat ons een beetje op onze honger zitten. Misschien is het te wijten aan de tussenkomst van de Lane Assist, die ingrijpt op het stuur en actief het traject corrigeert? Ideaal op de autosnelweg, maar niet aangepast aan de bochtige en slechte wegen waar wij op reden. We bespraken het ’s avonds met de ingenieurs en zij raadden ons aan het systeem de volgende dag uit te schakelen.

De TSI 140 pk, die twee cilinders uitschakelt bij lage belasting, legt een mooie uitstoot van 109 g CO2/km en een verbruik van 4,7 l/100 km voor, met een topsnelheid van 212 km/u. Hij is zeer aangenaam in gebruik en zal menigeen zin doen krijgen om over te schakelen op benzine. Hij is lichter, stiller, levendig en (dankzij drukvoeding) krachtig. De TSI maakt van de Golf een leuke auto om mee te rijden.  

TDI

De volgende dag, onder een meer heldere hemel, is het de beurt aan de TDI 150 pk, met deze keer een handgeschakelde zesversnellingsbak. We vertrekken met een stevig tempo, kiezen voor de sportmodus en schakelen de Lane Assist uit. De feedback van het stuurwiel overtuigt veel meer en heeft niets meer te zien met wat we gisteren ervoeren. De TDI is zeer gewillig en herneemt uitstekend, zonder te sterk door te dringen in het interieur. Veelrijders worden niet gestraft. Andere bestuurders moeten hun rekenmachine bovenhalen, want ook de TSI 140 pk legt sterke argumenten op tafel. Voorzichtigheid is altijd troef, want de Golf gomt de snelheidsbeleving weg en je beseft niet goed meer wat er in de buitenwereld gebeurt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km