Testen

Bevestigt zich om beter aan de verwachtingen te voldoen

Hier durven zeggen dat de Jetta ons niet verrast heeft, betekent dat Volkswagen aan onze verwachtingen voldeed met dit model, die zijn plaats vindt tussen de Golf en de Passat. Een goede reiswagen, dus, met een stabiel weggedrag, bevat de Jetta die wij kregen, met een 2.0 TDI van 140 pk, geen tekort aan volume.
  • Piette François
  • 02 februari 2006
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Acceleratievermogen
  • Ergonomie
  • Gezond weggedrag
  • Koffer
  • Te harde sportophanging
  • Weinig discrete motor
Ah ! de TDI. Deze turbodiesel heeft al een lange loopbaan achter de rug. Maar het is onbetwistbaar de soberste motor van de markt (5,5 liters in gemengd verbruik). Met de 2.0 liter versie van 140 pk, geniet de conducteur van een koppel van 320 Nm beschikbaar tussen 1750 en 2000 rpm. Want dit is de troef van deze motor : de vrijgevigheid van het acceleratievermogen bij de terugschakeling. Hard Toch blijft de TDI in een generatie van oudere technologieën die niet zo subtiel zijn als de common-rails. Men ondergaat dus een weinig enthousiast concert, al werd er toch moeite gedaan wat betreft de geluidsdemping. Gelukkig krijgt de 2.0 TDI een 6 versnellingsbak, die het geluidsvolume vermindert op lange afstanden. Maar dit gezegd zijnde, de versnellingen zijn héél soepel, de transmissie trapsgewijs en de overgang tussen de versnellingen zijn héél precies. Doeltreffend Knorrig maar niet lui, zo is deze TDI : bovenop zijn acceleratievermogen, vertoont hij zich levendig en gaat gemakkelijk in de toeren. Zo ondervinden wij werkelijk de acceleraties. Een oefening die 9,7 seconden inneemt om van 0 tot 100 km/h te geraken. Zo goed als wel dat de voorwielen slippen wanneer men te vrijgevig op de rechter pedaal gaat duwen. En wanneer dit toegelaten is, kan men zo oplopen (rijden) tot 207 km/h. Tussendoor kunt u noteren dat de Belgische invoerder een versie aan 136 pk voorstelt, die fiscaal interessanter is. Verlaagd Het koetswerk werd verdeeld onder meerdere modellen van de groep, o.a. de Golf. Men vindt er dus de achterwielas met vier armen. Wat iets ‘too much’ is op de Golf, is werkelijk nodig op de Jetta die meer overhangende delen bezit. Uitgerust met de ‘Sportline’, had onze Jetta een sportief chassis, verlaagd met 15 mm. De vering was dus hard. Wat niet altijd een voordeel is op onze slecht onderhouden rijwegen (knipoogje naar onze ministeries). Bijgevolg, weinig slingeringen, maar jammer genoeg moeten de wervels ook soms schokken ondergaan. Kalmte Toch is het niet gemakkelijk om de Jetta in moeilijkheden te brengen. De bewegingen van de wagen worden goed beheerst en bij actief rijden wordt het rijgedrag doeltreffend vergemakkelijkt. Het elektronische servostuur is van eerste klasse. Het remmen is eveneens op dezelfde golflengte met het Dual Brake Assist ABS (servo-remmen met variabele versterking). Daarentegen is de ESP in optie : wat de voorwielen doet slippen en dus onze 4-cilinder motor van 1968 cm benadeelt. Grote wagen Esthetisch gezien komt de Jetta nader bij de Passat, onder andere door het in chroom V-vormig radiatorrooster. Deze wagen heeft wel een dynamische look door het licht gebogen achtervenster en het kort kofferdeksel. Misschien verleidt hij sommige bedrijven, zeker door de keuze van een B2B fleet-versie, beter aangepast aan deze markt. Meer, de Jetta is nogal groot, met een lengte van 4,55 m (17,8 cm meer dan de Bora). Deze berline heeft eveneens enkele cm gewonnen in hoogte en in lengte. De wielbasis van 2,57 m is dezelfde als deze van de Golf. Volume Door te spelen op de overhanging, zijn de ontwerpers erin geslaagd deze wagen een grote koffer te geven, met 527 beschikbare liters. De achterbank is 2/3-1/3 neerklapbaar met een groot skiluik die namelijk twee snowboards kan bevatten. Eens de bank neergelegd wordt, is een platte vloer beschikbaar, maar op sommige plaatsen blijft het toch moeilijk om grote voorwerpen te zetten, en dit, door de gewelven van de verstevigingen. Maar met 527 liters gaan we nu toch niet gaan klagen... Ruimte De modulatie is er dus beperkt. Maar wat betreft het comfort, is er achteraan zeker plaats voor volwassenen. En dan tegelijkertijd is de wielbasis niet uitzonderlijk. Al zijn de zetels vooraan voorzien om lange trajecten af te leggen, door die harde vering iets te compenseren, zijn de passagiers er achteraan minder goed af. Daarentegen zijn er tal van opbergruimtes wat vaak in berlines mankeert. Goed uitgerust Men vindt er natuurlijk de VW sfeer aan boord. Dit gelijkt goed op wat de Golf voorstelt, met een goede ergonomie en de flessenopener die standaard inbegrepen zijn. Het is een beetje jammer aangezien het meer geldende uitzicht. Toch speelt de standaarduitrusting op het vermaak en het comfort. Wat de veiligheid betreft, zijn er minstens zes airbags, vijf hoofdsteunen (actief vooraan), Isofix vasthechting voor kinderzetels en de voorzetels zijn voorzien van gordels met geïntegreerde pyrotechnische spanningsbeveiligingen. Zonder het ABS en de rembijstand te vergeten, die reeds boven vermeld werden. Daarentegen, voor wat betreft de ESP en de ASR antislipsystemen, moet u een kijkje nemen in de optielijsten. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km