Testen

Voor ieder wat!

Grote SUV’s zijn niet echt meer van deze tijd. Zeker als je rekening houdt met het verbruik en de uitstoot en constructeurs concentreren zich dus meer en meer op kleine alle- terreinvoertuigen. Met de Tiguan is het de beurt aan VW om hun versie met dubbele persoonlijkheid voor te stellen. En ze laten je de keuze. Of je nu voor een echte modderduivel of voor een stadswagen kiest, er bestaat altijd wel een Tiguan die aan de criteria beantwoordt.
  • Piette François
  • 27 februari 2008
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Briljante motor
  • Comfort
  • Doeltreffende rijeigenschappen
  • Goed bestudeerd gamma
  • Goede uitrusting
  • Plaats aan boord
  • Kofferruimte
  • Lange en dure optielijst
  • Speciale handrem

 

Presentatie

Eigenlijk heb je de keuze uit drie versies. Beginnen doen we met de Trend & Fun, die is niet echt voor het ruwere terreinwerk geschikt, maar biedt wel al een behoorlijke uitrusting. Uiterlijk kan je hem aan de chroomomrande kalender, de geschilderde bumpers en de zwarte omranding van de spatborden herkennen.

De Track&Fiels is wat duurder, maar richt zich meer tot de off-roadliefhebber. De veranderde voorsteven maakt dadelijk duidelijk dat je met deze versie veel grotere hindernissen (lees aanrijhoek) kan overwinnen. Hij laat zich verdere nog opmerken door zijn zwarte kalender, de bandendrukindicatie in het interieur, het kompas en de knop voor de alle-terreinmode.

Ten slotte is er de Sport & Style die er als een echte glamour-avonturier uitziet. Gechromeerde dakrails, lichtmetaalvelgen, kalender in chroom en verdonkerde achterruiten zorgen ervoor dat je hem niet in een moeras zal tegenkomen, maar eerder op de Grote Markt waar hij wil showen met zijn look.


Motorisatie

Onder de kap vinden we een 2 liter TDI. Nee, niet de ruwe versie met pompinjectoren, maar wel de beter gemanierde versie met common rail. En de vooruitgang is meer dan merkbaar. De oude was nogal brutaal terwijl hij zijn werk ruw en met duidelijk hoorbaar geklepper verrichtte. De nieuwe draait hoorbaar zachter en is beter gedempt. De vermogenswaarden zijn met 140 of 136 pk bij 4200 toeren en een koppel van 320 Nm tussen 1750 en 2500 omw nagenoeg identiek, maar de nieuwe rijdt stukken aangenamer. Bij de eerste  kennismaking voelt hij wat bezadigder aan, maar dat is maar schijn. De koppelkromme is veel vlakker als die van de vorige versie en daardoor komt het koppel minder brutaal vrij. Qua karakter is dit dus een totaal andere motor. Hoewel hij niet zo gedempt als bvb een Honda-diesel is, is ook wat de geluidsproductie betreft dit een totaal verschillende motor.

Ons exemplaar was met een manuele 6-bak uitgerust. De spreiding is goed gekozen, maar toch hadden we graag een wat prettiger schakelend exemplaar gezien. De schakelgangen zouden gerust wat korter mogen zijn en ook de vergrendeling voelt nu te licht aan.

De “oude” 2.0 TDI stond bekend om zijn onaangename stem, maar werd ook geroemd om zijn soberheid. De nieuwe haalt hier niet het niveau van zijn voorganger. Nochtans scoort hij met ongeveer 8 liter per honderd behoorlijk goed. De CO2-uitstoot bedraagt 189 gr per kilometer.



Wegligging

De Tiguan rijdt stevig en efficiënt. Met zijn vier aangedreven wielen en de goed afgestelde ophanging heeft hij een verbazend levendig en toch gezond weggedrag. Of het nu regent, sneeuwt of zelfs erger, steeds ligt hij als een blok op de baan terwijl hij makkelijk bestuurbaar blijft en daardoor dicht bij het rijgevoel van een berline met integrale aandrijving aanleunt. Het overhellen en het deinen van de koets worden goed in toom gehouden en de remmen en de stuurinrichting hoeven geen bijzondere commentaar. Toch heeft de elektrische handrem wat gewenning nodig, temeer daar hij door een starthulp voor op hellingen ondersteund wordt.

De liefhebbers van alle terrein raden we de Track & Field aan, die enkele attributen bezit die de Tiguan toelaat om onherbergzamere wegen op te zoeken. Terwijl de andere modellen bvb een oprijhoek van 18° toelaten, kan je met deze versie zelfs 28° aan. Met zijn off-roadbanden wordt hij trouwens uiterst efficiënt en dat hebben ook onze collega’s van 4X4 Plus Magazine gemerkt, die hem prompt tot “4X4 van het jaar” verkozen.


Comfort

Er was eens een frans merk dat als slogan « l’espace, c’est le confort; ruimte is comfort » droeg. En op dat gebied is het met de Tiguan goed gesteld. Zowel vooraan als achteraan is er ruimte genoeg en dat ondanks dat hij slecht 4,43 meter meet. Maar alles heeft zijn keerzijde en die ligt bij de Tiguan … in de koffer! De aandrijving vreet een groot gedeelte bagageruimte op en daardoor blijft er dan ook slechts 395 liter over.

Dankzij de common-rail en de oordeelkundig geplaatste geluidsisolatie blijft de Tiguan mooi stil, wat zeker op lange afstanden een voordeel zal zijn. De demping is uitstekend en limiteert de bewegingen van de koets wat het comfortgevoel ook weer vergroot.


Prijzen en uitrusting

Overlopen we nog eens de drie versies. De Trend & Fun start aan 29.600 euro. De Track & Field heeft een prijskaartje van 30.910 € en de Sport & Style is voor 31.340 € de jouwe. Uiteraard verschilt de uitrusting naargelang het model maar het is toch nodig om wat toelichting te geven. De neerklapbare tafeltjes op de rug van de stoelen bvb zijn enkel op de twee duurdere versies te verkrijgen. Net als de bergruimte onder de zetels, de regeling van de rugsteun, de hoogteverstelling van de voorzetels en de neerklapbare passagierstoel vooraan. De Trend & Fun heeft al Climatic, een radio-CD, vier elektrische ruiten en een boordcomputer. De Track & Field voegt daar nog een off-roadpack, bandendrukaanduiding en lichtmetalen velgen aan toe. De Sport & Style krijgt een stuur en versnellingspook in leder, mistlichten en een Climatronic in plaats van de Climatic, terwijl op het dak de verchroomde rails het geheel een extra cachet geven.

De optielijst bied je xenon-verlichting die samen met koplampwassers en automatische hoogteregeling voor 1145 € geleverd worden, metaalkleur kost je 386 €, een scheidingsnet komt op 206 euro terwijl je voor 407 euro op leuke metalen velgen rondrijdt. Constant aan de dezelfde snelheid rijden kost je 370 € extra en wil je dat op Vienna-leder doen, dan tikt die optie met 2680 € aan, maar daarvoor worden beide stoelen ook nog eens verwarmd en kan de bestuurderstoel elektrisch geregeld worden.


Conclusie

Volkswagen heeft niet de gewoonte om snel-snel een auto in elkaar te flansen. En ook met de nieuwe Tiguan houden ze zich daaraan. Bovendien krijgt die ook nog eens enkele nieuwigheden toebedeeld als de nieuwe 2.0 TDI die nu common-rail heeft en nu meer lineair werkt. Het geheel komt erg homogeen over en is bovendien zeer polyvalent. Zeker in de Track & Field-versie, die zich niet gauw laat afschrikken. Zelfs niet door stevig wat modder.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km