Testen

Van 104 tot 159 g/km !

Het automobielwereldje wordt door een ecogolf overspoeld. Elke constructeur heeft tegenwoordig een ecologisch verantwoord model in zijn gamma. Volvo zet zijn DRIVe-gamma in de schijnwerpers en gaat de strijd aan met de BlueMotion, TDIe, Econetic, ecoFlex, Greenline en andere BlueEfficiency. Bijna het volledige gamma wordt onder handen genomen met telkens een erg lage uitstoot als resultaa
  • Piette François
  • 02 juli 2009
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Enthousiaste 2.4 d (xc60
  • Rijcomfort
  • S40 et v50)
  • Verbazend verbruik (bij aangepaste rijstijl)
  • Xc70)
  • Hernemingen bij belading (s80
  • V70)
  • Voortrein (xc60
  • Wat plomp rijgedrag (xc60)
  • Xc70)

 

Stop&start

De DRIVe-modellen krijgen een aantal aanpassingen die verbruik en uitstoot beperken. Zo wordt de aerodynamica verbeterd met een lager koetswerk en zorgen velgen met een spectaculair design voor minder wervelingen. De C30, S40 en V50 krijgen er een stop&start-systeem bovenop. Langere verhoudingen in de versnellingsbak, een aangepast motorbeheer en banden met lage rolweerstand zijn gekende ingrediënten voor een ecobehandeling.

C30

De compacte C30 kent niet het verwachte succes. Deze ecoversie zou de verkoop behoorlijk kunnen aanzwengelen. Zijn uitstoot van 104 g/km geeft immers recht op de overheidskorting van 15% en dankzij de partikelfilter kan hij bovendien aanspraak maken op de premie van 210 euro. Onze Waalse vrienden krijgen er nog eens 1.000 euro extra bovenop. Met alle kortingen en premies kan je dus al een Black Edition kopen voor minder dan 17.000 euro. De motor is de gekende PSA 1.6 diesel van 109 pk. Daar wordt een manuele 5-bak aan gekoppeld. Gemiddeld moet deze C30 3,9 liter per 100 km verbruiken. Toch levert hij goede prestaties: de topsnelheid bedraagt 190 km/uur en hij sprint in 11,3 seconden naar 100 km/uur.

S40/V50

Beide versies krijgen dezelfde motor als de C30. Toch verhogen verbruik en CO2-uitstoot niet. Ook qua prestaties verliezen de S40/V50 slechts enkele tienden van een seconde. Beide modellen geven recht op dezelfde premies die je van de aankoopprijs van 24.310 en 26.100 euro mag aftrekken. Een testrit heeft ons alleszins kunnen overtuigen. De motor reageert soepel en de hernemingen zijn krachtig. Bovendien kost het geen moeite om minder dan 5 liter te verbruiken. Uiteraard is dit ver van de 3,9 liter uit de EU-test, maar deze test wordt in optimale condities uitgevoerd waarbij alle comfortvoorzieningen uitgeschakeld worden. En dat scheelt een slok op een borrel.

S80/V70

Wie had ooit kunnen denken dat een berline met de afmetingen van de S80 door een 1,6 liter diesel zou worden aangedreven? En toch: de break V70 bewijst dat het kan. Met 109 paarden mag de 1,6D wat te zwak lijken, maar een koppel van 240 Nm mag er zijn. De S80 was tijdens de presentatie niet beschikbaar. We mochten wel met de V70 op pad, die vergelijkbaar is. Ondanks de grote afmetingen zijn de prestaties toch voldoende. Uiteraard moet je geen adembenemende hernemingen verwachten, maar je kunt zonder moeite met de verkeersstroom mee.
De 1,6 HDi is soepel en bereidwillig en heeft verrassend veel reserves. Toch kan je bij een inhaalmanoeuvre in de bergen of zwaar beladen maar beter één of twee versnellingen lager schakelen. Tijdens onze testrit ontdekten we het grote voordeel van deze motor: ons gemiddeld verbruik lag lager dan 6 l/100km. Volvo kondigt voor beide wagens 129 g/km en 4,9 liter per honderd kilometer aan. Voor de S80 moet je 32.600 euro neertellen, terwijl de V70 33.600 euro moet kosten.

XC60/XC70

De SUV XC60 en de avontuurlijke XC70 worden beiden door de eigen 5-cilinder in lijn van 2400 cc aangedreven. Die levert 175 pk en 420 Nm koppel. Hieraan is een manuele 6-bak gekoppeld. De motor heeft een vurig karakter en een opmerkelijke sound. Het motorgeluid geeft je zin om het vermogen aan te spreken. Jammer genoeg moet je gauw vaststellen dat de voorwielen moeite hebben om al dat vermogen naar het asfalt te sturen. In het stuur voel je duidelijke parasitaire reacties, terwijl de voortrein niet altijd de gewenste richting uitstuurt. Het is duidelijk dat beide modellen in de DRIVe-operatie hun vierwielaandrijving verloren. Hierdoor worden de mechanische verliezen beperkt en verbruiken de auto’s minder. Volvo claimt dat het verbruik 6 l/100 km bedraagt en de uitstoot tot 159 g/km beperkt blijft. We konden inderdaad vaststellen dat het mogelijk is om minder dan 7 liter te verbruiken, op voorwaarde dat je erg voorzichtig met het rechterpedaal omspringt.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km