Testen

Van alle markten thuis

De onlangs gefacelifte S40 presenteert zich als een volwaardig alternatief voor de zware concurrentie uit Duitsland. Een gemeend voorstel, dat door allerlei goede argumenten als de 1.6 PSA diesel gestaafd wordt. Gebruiksgemak en zuinigheid worden hier hoog geschreven.
  • Piette François
  • 11 december 2007
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Prima afwerking
  • Ruimte binnenin
  • Soberheid
  • Soepele motor
  • Zekere wegligging
  • Beperkt koffervolume
  • Beperkte koffer
  • Lange optielijst
  • Moeilijke toegang tot koffer
Stijl

Bij de nieuwe versie werden vooral de voor en achterzijde aangepakt. Om de familiebanden nog wat te verhogen werden de nieuwe lichtunits aan de rest van het gamma aangepast.

Motor

De 1.6 HDI vinden we in nog tal van andere auto’s terug. Maar ook onder kap van de zweed blijft alles bij hetzelfde. Een vermogen van 110 pk en een koppel van 240 Nm, dat dankzij een overboost naar 260 Nm stijgt, zijn geen onbekenden. Goede waardes die, met 12 sec van 0 tot 100 en een top van 192 kmu, ook voor mooie prestaties zorgen.

Tijdens het gebruik is het echter vooral de soepelheid van de motor die indruk maakt. Hij herneemt vanuit de laagste toeren en laat duidelijk voelen dat het helemaal niet nodig is om hoog in de toeren te klimmen, wanneer je er een vlotte vaart wil op na houden. De chauffeur de versnellingspook mag dus gerust vergeten. En als die dan toch gebruikt wordt , laten de vijf versnellingen zich makkelijk en precies inleggen.
Met de 1.6 HDT wordt er ook een zuinige motor in de S40 gelepeld. Met een gemiddelde van 6,8 liter zal je niet te dikwijls aan de pomp moeten halt houden. Bij een langere trip aan gestabiliseerde snelheid ,is het zelfs zonder meer mogelijk om onder de zes liter te dalen.

Wegligging

Veilig en gezond. Dat zijn de adjectieven die het best de wegligging van deze wagen beschrijven. Zoals bij elke Volvo moet je bij het weggedrag geen fantasietjes verwachten, terwijl het steeds erg zeker en toch efficiënt blijft. De stuurinrichting geeft een goede feeling met het wegdek en ook de remmen laten zich precies bedienen. Ze zorgen voor een krachtige vertraging en zijn erg uithoudend. Om kort te zijn mogen we dus zeggen dat we op dit vlak de zweden niets kunnen verwijten.

Comfort

Nog een hoofdstuk waarin Volvo mag schitteren. Hiertoe dragen zeker de uitstekende stoelen bij. Zoals steeds is de zitpositie zowat ideaal en zou iedereen zich comfortabel moeten kunnen installeren. De zitruimte is voldoende en zelfs achteraan vinden grote jongens behoorlijk plaats. Een andere specialiteit van de Zweden is de ergonomie. Alles valt perfect in de hand en het is absoluut niet nodig om gedurende enkele uren de gebruiksaanwijzing van de airco of de radio te moeten bestuderen. En terwijl de bedieningen erg logisch opgesteld staan, voelen ze ook nog erg aangenaam aan.
De Volvo breaks kregen dikwijls de naam om als verhuiswagen of leverwagen te kunnen dienen. Dat kan van deze S40 helemaal niet gezegd worden. Het volume is met 404 liter al niet echt bijzonder, maar daarenboven is de toegang erg klein en onregelmatig waardoor het laden van wat grotere voorwerpen wel eens voor problemen zou kunnen zorgen.

Prijzen en uitrusting

Het tarief start bij 23.400 € en stijgt tot 29.450 € voor de “Summum”-versie. Wat de opties betreft gaat het er op zijn Duits aan toe, een lange lijst dus. Lederen zetels kosten 1.500 € terwijl je voor de “Momentum”-uitrusting 1.050 € moet ophoesten. Metaalkleur en xenonlampen kosten respectievelijk 650 en 990 €. Lichtmetalen velgen komen op 750 €, terwijl de cruisecontrole 400 € en de navigatie 2.460 tot 2.800 extra vergen.

Besluit

Deze facelift verandert niets aan het gegeven. De S40 blijft een intelligent ontworpen en kwaliteitsvol product. De kleine 1.6 diesel is nog steeds het enthousiasme zelve en toont zich levendig en toch sober, zelfs onder de kap van deze vrij zware koets. De auto overtuigt op vele vlakken en dat kunnen we het beste samenvatten in één woord: homogeniteit.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km