Testen

kracht overmeesterd

De vorige S80 was beroemd om een echt comfortabel ruimteschip te zijn, maar niet echt sportief. Deze zoveelste nieuwe versie zal iedereen tevreden stellen, door een V8 van 315 pk aan te bieden met een vierwielaandrijving. Onder een gelijkaardig zicht, biedt deze nieuwe S80 V8 werkelijke dynamische prestatievermogens en een hoogwaardige veiligheid. De beste der mogelijke werelden om optimaal te genieten van de voorgestelde paardekracht?
  • Piette François
  • 22 januari 2007
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Ergonomie
  • Klank
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties
  • Ruimte binnenin
  • Veiligheid
  • Diameter van de draaicirkel
  • Kleine afwerkingsdetails
  • Ouderwetse doos
  • Toegang tot koffer
  • Verbruik
Geluid, zucht en kracht, maar verouderde doos Eerst en vooral verschenen onder de motorkap van de XC90, werd deze motorisering ontwikkeld in samenwerking met Yamaha. Met als doel deze V8 zo compact mogelijk te bouwen om te maken dat hij in het smal motorgedeelte kan binnengeraken, zonder daarvoor misbruik te gaan maken van een schoenlepel. Inderdaad, met een hoek van 60° (in plaats van 90, meestal voorzien in een V8), neemt deze groep niet veel meer plaats in dan een microgolfoven. Met een cilinderinhoud van 4.414 cm³, ontwikkelt deze motor een aardige kracht van 315 pk aan 5.950 rpm en een koppel van 440 Nm aan 3.900 rpm. Hij werd zowiezo gekoppeld aan een automatische Geartronic 6-doos met sequentiële aandrijving. Het eerste wat opvalt is het geluid. Grondig en typisch voor een V8, hij kondigt duidelijk de sportieve intensies van deze berline. De ochtendwekker s’morgens in de garage kan kleine rillingen geven aan de buren die zich zullen afvragen welke racewagen achter de tralies zit… Maar hier spreekt men niet alleen van het geluid, deze Volvo schiet er nogal mee op ! Natuurlijk vindt men er 315 pk in terug, wat niet niets is, maar dankzij de integrale vierwielaandrijving, passeert elke versnelling zonder enige moeilijkheid op de weg. De optrekking is aanhoudend, maar blijft toch rechtlijnig en verstuurt heel vlug de Volvo naar illegale snelheden in een opvliegend geluid van de V8. Wat betreft de prestaties, biedt de Volvo een 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid die begrenst wordt aan 250 km/u. Dit zijn uitzonderlijke resultaten voor een berline die er toch zo onopvallend uitziet. Indien de motor héél aangenaam is, is het héél wat minder wat betreft de doos. Zonder enige intelligentie, deze behoudt de versnellingen en neemt gas terug, wat bij het overschakelen naar de zesde versnelling een trage klus wordt. Vergeet dus enige idee van terugschakeling bij het remmen ! Er blijft nog de sequentiële doos over, maar aangezien de traagheid en de ontbrekende palletten aan het stuur, vergeet men ook deze oplossing om de automatische mode zijn werk te laten doen. Een rijklaar gewicht van 1.817 kg, een integrale aandrijving, een automatische doos en een V8 van 4,4 liters onder de motorkap zijn geen onbetwistbare troeven wat betreft de soberheid. Dus natuurlijk houdt de Volvo nogal van een borrel, en zeker in het stadsverkeer, waar zijn dorst nogal indrukwekkend is en tot 20 liters kan gaan... Op gewone wegen, beperkt hij zich tot ongeveer 11 liters. Ons gemiddelde, met een gemengd verbruik in stad en op autosnelwegen lag rond de 13 liters. Maar pas op en geniet niet teveel van de hoge toeren van de motor, want dit cijfer kan nogal gemakkelijk opvliegen. Volmaakt zeker Terwijl de andere S80 voorzien werden van de voorwielaandrijving, geniet deze V8 van een integrale vierwielaandrijving. Gelukkig maar, want met zo’n horde paarden, zou de motoriek nogal in de problemen geraken. In dit geval hier, volgt de aandrijving van deze V8 het principe van Haldex, die 95% van de kracht naar de voorwielen verstuurd, en 5% naar de achterwielen. Deze configuratie kan op elk moment veranderen, om de beste motoriek te verkrijgen in elke omstandigheden. Deze Volvo heeft ons op de baan verbluft, de kracht wordt hier mooi verdeeld over de volledige weg, zelfs bij een vet wegdek. De stabiliteitscontrole waakt hierover door de last van de motor steeds onder controle te houden. In bochten, gedraagt de Volvo zich héél behoorlijk door stipt de beveelde koers te bewaren. En in rechte lijnen, gaat de S80 braafjes rechtdoor. Dit alles is dus zeer positief ! Zelfs het remmen is op de hoogte van de prestaties, door de kunst deze zware berline doeltreffend te doen vertragen. Wat eigenlijk geruststellend is, gezien de beschikbare kracht... De stuurinrichting is precies, maar men had deze iets meer steviger gewenst, zeker bij vlugge bochten. Wat de rest betreft, heeft deze Volvo één groot gebrek : zijn draaicirkel. Een echt tankschip. Wat deze auto nogal onwelwillend maakt voor het achteruitparkeren in stad... Onbeperkt comfort Op dat punt, grenzen wij een fouteloos parcours ! De vering dempt correct de oneffenheden van het wegdek, de voorzetels zijn uitstekend (wat gewoonlijk is bij Volvo), de rijhouding perfect, de binnenkant ruim genoeg voor vier grote personen en de airconditionning werkt volkomen en zonder geluid. De geluidsdemping is ook voorbeeldig, met uitzondering bij brede wielen op het asfalt. Daarentegen kan met niet spreken van geluidshinder wat betreft de V8, die zich enkel laat horen bij vaartvermeerderingen. De enige verwijten zijn detailspunten, zoals de bedieningshendels voor de lendensteun : moeilijk te bereiken achter de centrale armleuning. Ook de bediening van de GPS is niet gemakkelijk want die is gelegen achter het stuur (een afstandsbediening is beschikbaar), wat als gevolg had dat mijn knieën tegen de hendels aanstoten en het scherm deden veranderen. Nogal groot van gestalt, heb ik de zetel en het stuur op zijn maximum verschoven, maar niets hielp... Uiteindelijk was de afstandsbediening van ons exemplaar nogal vrolijk want die werkte maar af en toe. De lange ritten geven geen enkel probleem, al is er wat gaande met het verbruik en… de voorbereiding ! Inderdaad, al is de koffer groot genoeg om de bagage van een volledige familie mee te sleuren, de smalle toegang ervan is problematisch. Toegankelijke V8 Verkocht aan 58.700 €, deze Volvo stelt een overvloedige uitrusting voor : regensensor, Parking Assistance achteraan, richtende xénon-lichten, leder, elektrische bestuurderszetel, twee-zonige airco, verwarmde zetels, ... Daarentegen om van het geperfectioneerd navigatiesysteem te genieten, moet men wel 2.500 € uitgeven. De concurrerende modellen zijn voornamelijk Duits : Audi A6 4.2 V8 (350 pk, 63.870 €), BMW 540i (manuele 6-doos, 306 pk, 54.650 €). Besluit Deze Volvo is indrukwekkend door zijn prestatievermogen, waarmee hij geen moeite heeft, maar ook door zijn hoog veiligheidsniveau, zowel actief als passief, met zijn integrale aandrijving en zijn talrijke airbags. Een betrouwbare familiale wagen, perfect uitgerust en comfortabel, die zin geeft op lange reizen, indien uw benzinebudget het toelaat, om nog verder te genieten van het geluid van deze zalige V8. De opkomst van dit Zweedse merk is een echt succes in de stam van de grote V8 berlines !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km