Testen

Rangenstrijd

Met de XC 60 stapt Volvo in het segment van de compacte SUV’s, waar ze tot nu toe afwezig waren. En om het verschil te maken met de Audi Q5, BMW X3 en andere Mercedes GLK, speelt hij dadelijk zijn troef uit: de veiligheid.
  • Piette François
  • 01 oktober 2008
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Sober en elegante stijl
  • Veiligheid
  • Dynamisch gedrag
  • Ondersteuning van de zetels
  • Voorbijgestreefde automaat

Grote SUV’s als de Mercedes ML, BMW X5 en Volvo XC 90 verliezen wegens hun vervuilend imago momenteel wat aan aandacht, terwijl de compacte SUV’s in de lift zitten. Het volstaat om gewoon even de autoberichtgeving van de laatste maanden door te nemen om jezelf ervan te overtuigen. De Mercedes GLK en de Audi Q5 hebben zich bij de BMW X3 gevoegd terwijl in een meer betaalbare klasse de Renault Koleos,Ford Kuga en de Nissan Qashqai+2 hun plaatsje hebben ingenomen. Het is natuurlijk geen toeval dat al die constructeurs op hetzelfde moment met hun modellen tevoorschijn komen. Het segment van de compacte SUV’s ging in 2007 met 30% vooruit en ook tijdens de eerste acht maanden van dit jaar groeiden de verkoopscijfers met 25%. Dit maakt dat voor 2009 in totaal 450.000 exemplaren aan de man zullen gebracht zijn, wat op drie jaar een groei van 75% betekent!  

Made in Belgium

 In zijn geboorteland België, hij wordt in de fabrieken in Gent gemonteerd, hoopt Volvo 1700 XC 60’s aan de man te brengen, wat goed 7% van het segment betekent. Een ambitieus objectief, waarbij vooral de fleetmarkt geviseerd wordt, die 70% van de verkoop uitmaken.

Als verkoopsargument schuiven de Zweden dat naar voren wat sinds jaren hun naam en faam maakt: veiligheid. Zo was het Volvo die als eerste het onderdeel monteerde dat zoveel levens gered heeft. In 1959 introduceerden zij de driepunts veiligheidsgordel. Van toen af doken regelmatig nieuwe systemen op en binnen de kortste keren zag je ze ook op de Volvo’s verschijnen. Adaptieve snelheidsregelaar, Alcoguard, dode-hoek-camera, zijlijn-overschrijdingsverwittiging of actieve rolcontrole zijn slechts enkele voorbeelden van hetgeen Volvo serie of in optie monteert. En, noblesse oblige, daar voegen ze nu nog iets aan toe en de XC 60 is het eerste model ter wereld dat in serie met het City Safety-systeem uitgerust wordt.

Bewaarengel 

Het systeem is gebaseerd op de eenvoudige vaststelling dat 70% van de ongevallen aan een snelheid lager dan 30 kmh gebeuren. In 50% van de gevallen heeft de bestuurder zelfs niet geremd omdat het bij deze ongevallen meestal door verstrooidheid veroorzaakt worden. Het City Safety-systeem wil hierop inspelen en  werd ontworpen om de wagen te stoppen wanneer het erop lijkt dat de auto zal botsen. Wanneer het verschil tussen beide auto’s minder dan 15 kmh bedraagt kan het systeem een botsing zelfs volledig vermijden. Bij een verschil tussen 15 en 30 kmh verhindert dit automatische remsysteem dat de schade of verwondingen groot zullen zijn. Chauffeurs die bij de aankoop van een XC 60 hun verzekering bij Volvo afsluiten, krijgen dan ook dadelijk een korting van 10%.

Lasertechnologie 

Concreet gezien scant het City Safety-systeem het verkeer voor de wagen met een laser die in het bovenste gedeelte van de voorruit ter hoogte van de achteruitkijkspiegel gemonteerd wordt. Deze radar detecteert voertuigen en andere voorwerpen die een tiental meters voor de auto opduiken. Daarbij detecteert hij enkel de voorwerpen die stilstaan of in dezelfde richting rijden. In functie van de snelheid en de afstand tot het andere voertuig kan de computer tot 50 berekeningen per seconde maken en daarbij de remdruk regelen en zo een botsing te vermijden. Enkel bij slechte weersomstandigheden als sneeuw, dichte mist of stortbuien verliest het systeem van zijn nauwkeurigheid.

 Magische LED’s

Uiteraard kon Volvo zich niet alleen op het sterke punt van de XC 60 concentreren. Tegenover een sterke concurrentie moest ook het design top zijn. Visueel lijkt hij wat de compacte versie van grote broer XC 90 te zijn, maar hij ziet er niet alleen compacter maar ook nog eens moderner uit. Met een lengte van 4,62 meter is hij wat groter dan de GLK of de X3, maar meet hij exact evenveel als de Q5. De proporties zijn erg goed in verhouding, terwijl op het voorfront de lichten met complexe optiek, het V-profiel op de motorkap erg geslaagd verlengen. Ook achteraan versterkt de elegante tekening van de LED’s de lijn van de achterklep.

 100 % Volvo

Ook in het interieur zullen de Vovol-getrouwen zich thuis voelen. De uitstraling is 100% Volvo. De bijna traditioneel zwevende centrale console is, net als bij Audi, enigszins naar de bestuurder gericht en zien we dat ook het GPS-scherm hier een plaatsje vindt, ipv uit het dashbord tevoorschijn te komen. De achterbank beperkt zich tot drie passagiers, maar die vinden dan wel ruim plaats. Doordat ze een beetje hoger zitten behouden ze nog een goed overzicht naar voren toe. De bank kan in drie delen opgedeeld worden (40-20-40), terwijl de bagageruimte met 480 liters zich in het midden van het segment bevindt.

Voorbijgestreefde automaat 

Onze testroute  liep over de wegen en de snelwegen rond Valencia in Spanje. We reden er met de D5 die samen met de 2.4 D het gros van de verkoop in België zal uitmaken. Deze mechaniek heeft zijn kwaliteiten in alle andere modellen van Volvo bewezen en ook nu herkennen we de 5-cilinder van 185 pk en 400 Nm als een koppelrijke, soepele en krachtige motor die geen moeite heeft om de bijna twee ton van de XC 60 gezwind voort te bewegen. Dezelfde lovende woorden kunnen we echter niet over de automaat uiten die erg weinig intelligent op de inputs van de bestuurder en auto reageert. Zo schakelt hij haast niet terug bij remmanoeuvres of bij afdalingen (geen motorrem dus). Bovendien schakelt hij niet zacht genoeg en is er geen sport-mode voorzien. Wij verkiezen dus de manuele bak, wat ons voor een SUV niet erg natuurlijk lijkt.

Alle wegen, niet alle terrein 

Voor hun 4X4-systeem doen de Zweden beroep op het Haldex-differentieel, dat de kracht in functie van de grip verdeelt. Vanaf 2009 zal ook een tweewiel-aangedreven versie beschikbaar zijn. Met de integrale aandrijving en een bodemvrijheid van 23 centmeter kom je al erg ver, maar echt off-roadwerk laat je beter aan de specialisten over. Op normale wegen rijdt de XC 60 erg comfortabel maar ietsje te onprecies. Toch zijn het vooral de weinig zijsteun beidende stoelen die ervoor zorgen dat snellere ritjes ronduit onaangenaam worden. Prijs: 37.400 € (D5).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km