Testen

Zweeds staal

Volvo volgt de nieuwe trend waarbij ze hun grote SUV, de XC90, op dieet plaatsen om er de XC60 van te maken. In dit segment is de concurrentie niet van de poes, maar Volvo wil zich laten opmerken door uit hun bekende veiligheidsarsenaal te putten, maar zorgt tevens voor enkele onuitgegeven nieuwigheden !
  • Piette François
  • 22 april 2009
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Design
  • Hightech uitrusting
  • Krachtige dieselmotoren
  • Plaats aan boord
  • Veiligheidsuitrusting
  • Ondersteuning van de zetels
  • Onhandig weggedrag
  • Trage automaat

Echt Volvo !

Zelfs al verberg je het logo van deze XC60, toch herken je hem dadelijk als een Volvo ! De design-elementen van de andere modellen worden mooi overgenomen en de ontwerpers voegden er enkele rondingen en LED's aan toe. Met zijn 4,62 meter lengte is hij wat groter als de BMW X3 of een Mercedes GLK, maar hij blijkt even groot als de Audi Q5. Ook in het interieur is de stijl herkenbaar. De karakteristieke vlottende console werd overgenomen maar is nu naar de bestuurder georiënteerd. Nog een laatste goed nieuwtje: de XC60 is Belgisch. De auto wordt inderdaad in de fabriek van Gent geassembleerd.

Veiligheid (aspirine verplicht)

Goed, hier gaan we dan. We kenden al de actieve afstandsregelaar, wiens radar de snelheid van de auto voor jou herkent en dadelijk de snelheid van je XC60 aanpast. De Alcoguard meet hoeveel alcohol je gedronken hebt en beslist zelfs of je wel of niet met de auto mag (kan) rijden. In de achteruitkijkspiegels worden mini-camera's ingebouwd die een auto herkennen die in de dode hoek opduikt en dit door een visueel signaal aan je melden. En uiteraard is er nog de de verwittiging die je krijgt als je over de doorlopend witte zijlijn dreigt te gaan. Maar de echte nieuwigheid is toch de City Safety ! Aan de oorsprong van dit systeem ligt een erg simpele vaststelling: 75% van de ongevallen gebeuren aan een snelheid van minder als 30 km/u. En in de meeste gevallen merkt de bestuurder pas op het moment van de impact het gevaar. Tussen een snelheid van 15 en 30 km/u remt het systeem van Volvo de auto af van zodra het een snelheidsverschil van 15 km/u waarneemt en vermijdt zo een ongeval.

Vijf cilinders, of niets!

In afwachting van de nieuwe 5-cilinder van 2,4 liter (175 of 205 pk) moet de XC60 genoegen nemen met een … 5-cilinder van 2,4 liter. Deze motor is nog van de vorige generatie en levert 163 (2.4D) of 185 pk (D5).
Onze testwagen was van de 185 pk en 400 Nm koppel sterke D5 voorzien en kreeg de optionele automatische 6-bak mee. Het alom tegenwoordige koppel beantwoordt elke druk op het rechterpedaal en is over een erg uitgebreid toerentalbereik beschikbaar. Bovendien is zijn typische 5-cilinder grom niet onsympathiek. Best geslaagd zouden we zeggen. Niet zo best is het met de automaat gesteld. Hij reageert verschrikkelijk traag, zeker bij het remmen en helpt totaal niet bij alle-terreingebruik, waar hij absoluut geen motorrem biedt. Op dit vlak kunnen we eigenlijk maar matig tevreden zijn. Er is bovendien geen sportmodus beschikbaar, terwijl de manuele bediening ...nog trager werkt. Het ziet er dan ook naar uit dat de manuele bak de betere keuze is en dat is toch tegen de natuur van een SUV.

Wegligging

De XC60 is eerder op comfort gericht en voelt dan ook wat log aan terwijl de demping met moeite de koetswerkbewegingen kan opvangen. De adaptieve ophanging kent drie verschillende instellingen: Comfort, Sport en Advanced. Deze laatste kan je maar best vergeten wegens een te droge demping en is dus alleen geschikt voor biljartvlakke wegen en dus niet geschikt voor ons Belgenlandje. De Comfort-modus wordt door een erg soepele demping gekenmerkt en beschermt de inzittenden als in een wieg, maar vermurwt zo wel elke neiging tot enig dynamisme. In de Sport-instelling wordt de ophanging wat stugger, maar toch blijft het allemaal nog vrij soepel. De wegligging wordt er iets beter op maar blijft toch nog ver verwijderd van de referenties in het segment: de Audi Q5 en de BMW X3. En om deze beiden te kunnen verontrusten zou de stuurinrichting toch ook wat preciezer moeten zijn.

Comfort et praktische aspecten

Op dit gebied weet Volvo steeds te overtuigen en ook hier scoort de XC60 erg goed. De filtering is echt ongelooflijk zacht en in combinatie met de uitstekende stoelen maakt dit van hem de reiswagen bij uitstek. De stoelen mogen dan wel erg goed zitten, toch komen ze zijdelingse steun tekort. Bij een vlotte rijstijl kan je je beter maar goed vasthouden, want soms wil de XC60 wel eens slagzij nemen. Wat leefruimte betreft heb je in deze auto zeker geen reden tot klagen. Ook achteraan is er ruimte genoeg en dankzij een licht verhoogde achterbank hebben die passagiers een beter zicht naar voren. De achterbank kan in een 40/20/40 verhouding neergeklapt worden, terwijl de koffer 480 liter inhoud telt. Niet echt veel, maar ook niet te weinig. Zoals het een goede Volvo past zijn er voldoende en ruime bergvakken.

Prijzen en uitrusting

De XC60 is vanaf 36.700 € beschikbaar. Voor deze basisprijs krijg je wel de dikke en vrij gulzige 3 liter 6-cilinder turbo. In zijn Kinetic-basislivrei krijgt hij naast de uitgebreide veiligheidsuitrusting behoorlijk wat comfort-items toebedeeld. Automatische airco met actieve filter, multifunctioneel lederen stuur, versnellingsmof in leder, radio-CD met 6 luidsprekers, elektronische handrem, 17-duimsvelgen, elektrische voorverwarming van het interieur enz.... Voor de D5 met 20 pk en 60 Nm meer moet je 700 € bijtellen. En voor de automaat wil Volvo graag 2.100 € extra ontvangen.
Het gemiddelde verbruik van onze test bedroeg 10,5 liter per 100km. Voor de D5 met automaat geeft Volvo een uitstoot van 224 gr/km CO2 op.

Conclusie

Volvo heeft zijn start in het SUV-segment zeker niet gemist. Het is een aangenaam ogende auto die zich van zijn Duitse rivalen onderscheidt door een erg hoog comfort waaraan hij zijn traditionele veiligheid koppelt. Maar hoop niet dat je een sportieve wagen gekocht hebt ...

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km