Testen

niet voor niets de standaard

Met veel toewijding hebben de ingenieurs de Volkswagen Golf – die nog altijd een referentie is – volledig vernieuwd. Alles verandert, maar niets wordt overhoop gehaald: dat leek het devies. De buitenkant laat het niet vermoeden, maar de nieuwe Golf is van plan om zich tot (opnieuw) tot koning van het segment te kronen. Niets meer of minder.

  • Piette François
  • 10 april 2013
  • Volkswagen
2,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Herverkoopwaarde
  • Imago
  • Referentie van het segment
  • Topuitrusting
  • Uitstekende zetels
  • Verbruik en co2-uitstoot
  • Verhouding weggedrag/comfort
  • Gps soms te traag
  • Luidruchtige 1.6 tdi
  • Magere garantie
  • Manuele vijfversnellingsbak (1.6 tdi 105)

Hetzelfde?

Toegegeven, het is niet evident om een Golf van de zesde en de zevende generatie van elkaar te onderscheiden. Hoewel de algemene allures hetzelfde bleven, onthult een meer nauwkeurige inspectie dat deze 4,26 meter volledig nieuw is. Koetswerkpanelen, interieur, platform: alles is veranderd.

Wat dat laatste betreft, slaat Volkswagen een grote slag met zijn modulaire platform dat MQB heet en bestemd is voor alle auto’s met voorwielaandrijving en motor dwars voorin. Leve de schaalvoordelen! Nog een opmerking over de beschikbare modellen: in tegenstelling tot zijn rivalen die zich beperken tot een vijfdeurs, blijft Volkswagen een driedeurs met sportievere allures aanbieden.

Weer naar de top

De Golf VI heeft de tand des tijds goed doorstaan, maar op het vlak van rijhulp- en multimediasystemen stelde hij teleur en bleef hij onder de middelmaat. De ingenieurs hebben orde op zaken gesteld en zorgden voor een bovengemiddeld goed aanbod. De standaarduitrusting gaat er ook op vooruit en mogen we nu zelfs compleet noemen vanaf het eerste uitrustingsniveau. Ongezien voor Volkswagen. De optielijst blijft wel heel verleidelijk, maar enkele onuitgegeven technologieën in deze klasse. Maar die hebben hun prijs …

Volledige standaarduitrusting

Waarom het leven moeilijker maken dan nodig? Het gamma bestaat uit twee uitrustingsniveaus voor de 1.6 TDI 105 (Trendline en Highline) en slechts één voor de 2.0 TDI 150 (Highline). Vanaf de basisversie biedt Volkswagen halfautomatische klimaatregeling, een lederen multifunctiestuur, een knieairbag voor de bestuurder, bandendrukcontrole, een ‘actieve’ snelheidsregelaar, een automatische noodrem, een systeem dat na een impact de auto afremt om een tweede botsing te voorkomen enzovoort.

Optionele snufjes

Je kunt ook nog opties toevoegen zoals verkeersbordenherkenning, waarschuwing voor onvrijwillig afwijken van de rijstrook, dodehoekbewaking, … Er zijn ook technologieën om je ‘ontspannen’ zoals een geavanceerde GPS, standverwarming met afstandsbediening, automatische inschakeling van de grootlichten, …

Topafwerking

De Golf staat bekend om zijn kwaliteitsvolle afwerking en de Golf VII wou op dat vlak iedereen overtreffen. Een gedurfde uitdaging. En een geslaagde uitdaging. De eerste indruk is die van een premiumauto met zachte plastics, heel wat metaalaccenten, voortreffelijke knoppen en zorg voor de kleinste details. Niets sensationeels, maar een ernstige en klassevolle sfeer. De liefhebbers zullen het waarderen.  

Bevrijde motoren

Met een 100 kg lager gewicht dan de vorige generatie lijken de TDI 105 en 150 wel bevrijd. De eerste onderscheidt zich door zijn elasticiteit, maar zijn prestaties worden benadeeld door een versnellingsbak met maar vijf verzetten. Bij belasting klinkt de motor luid. Hij onderscheidt zich wel met een CO2-uitstoot van maar 99 g/km.

De TDI 150 stoot amper zeven gram meer uit, maar opent een andere wereld. De zesversnellingsbak laat altijd het juiste toerental toe en zorgt voor onmiddellijke hernemingen. Het geluid is ook gedempter, wat de sensaties afvlakt. Kijk goed naar de snelheidsmeter, want zonder dat je het weet, katapulteert de Golf TDI 150 je boven het wettelijke maximum.  

Aan de pomp is het verschil tussen beide motoren beperkt, al is het maar door de grotere soepelheid en de zesbak van de 2.0 TDI die het toerental laag houdt. Reken op ongeveer 5,2 l/100 km voor de 1.6 TDI en 5,4 l/100 km voor de 2.0 TDI bij een vlotte rijstijl.

Comfort/weggedrag

De versies met 2.0 TDI kunnen uitgerust worden met dynamische onderstelcontrole die zorgt voor een uitstekend evenwicht tussen weggedrag en comfort. De filtering is doeltreffend en sporen worden doeltreffend geabsorbeerd, terwijl het koetswerk goed beheerst wordt als de bestuurder het gaspedaal vloert op een bochtige weg. De basisversies hebben meer rolneigingen en zijn minder precies, door hun minder verfijnde ophanging.

Het comfort blijft absoluut opmerkelijk, ongeacht de versie. De uitstekende ergonomische zetels (Ergo-Active) zijn een plezier voor lange afstanden. Qua ruimte breekt de Golf geen records, maar haalt hij een correct niveau. De koffer is 380 liter groot. Een vooruitgang van 30 liter tegenover de vorige generatie, maar niet genoeg om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Wat kunnen we de Golf verwijten?

De Golf maakt er echt een demonstratie van, het is moeilijk om zwakke punten te vinden bij deze auto. De GPS reageert soms niet snel genoeg, de 1.6 TDI is wat nipt en te luid bij belasting, de opties zijn soms duur en het design mist originaliteit. Maar hevige Golf-verdedigers zullen opmerken dat net daar de grote kracht schuilt van de Golf. 

Prijzen

De Golf benzine kost minstens 17.990 euro, de prijzen van de diesel beginnen bij 19.990 euro voor de 1.6 TDI 90. De 105-versie vraagt 1.030 euro meer en de 2.0 TDI 150 is de jouwe voor 25.200 euro. Voor de vijfdeursversie moet je 850 euro bijleggen, een aanvaardbare meerprijs.

Conclusie

Met zijn brave allures onderscheidt de Golf zich niet van een gewone auto. Integendeel, hij gaat in de massa op. Maar dat conservatisme en de indruk van ernst en kwaliteit hebben altijd al in zijn voordeel gespeeld. De Golf is niet alleen de middenklasser bij uitstek. Het is de maatstaf geworden, een referentie op de markt die zijn taak perfect vervult op elk vlak, ook en vooral qua uitrusting. En dat is nieuw. Zo domineren ondanks de scherpe concurrentie, is een straffe prestatie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Robin Van den Bogaert. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km