Testen

Geknipt volgens de regels van de kunst

We dachten dat de Golf Cabrio definitief begraven was, vooral sinds de komst van de Eos met zijn uitstekende harde plooidak. Maar neen, de Golf Cabrio beleefde vorig jaar zijn grote terugkeer en blijft verleiden, zelfs al is er intussen een nieuwe Golf-generatie. 

  • Piette François
  • 01 oktober 2012
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Eerlijke prijs
  • Kwaliteit van het dak en de algemene afwerking
  • Leuk weggedrag
  • Soepele en aangename motor
  • Voldoende ruimte
  • Dsg-bak twijfelt soms
  • Magere garantie
  • Magere standaarduitrusting
  • Toegang tot koffer
  • Zicht achteruit (gesloten dak)

Tussen 6 en 7

Op het autosalon van Parijs presenteerde Volkswagen de zevende generatie van de Golf. Esthetisch gooit de vaandeldrager van het merk de gewoontes niet om, want de Golf verandert vooral onderhuids. Goed nieuws voor de liefhebbers van de cabriolet: de Golf VI Cabriolet staat nog altijd in de catalogus en zijn look is helemaal niet verouderd door de komst van de nieuwe generatie. 

Stoffen dak

In tegenstelling tot de Eos, die ook in de catalogus blijft en in het gamma een niveau hoger staat, wordt de Golf Cabrio bedekt met een soepele kap. Dat lijkt een vreemde keuze, aangezien de meeste cabriolets in de middenklasse nu beschikken over een hard plooidak. Maar het valt te verklaren: de Golf Cabrio mocht de Eos niet in de schaduw plaatsen en een stoffen kap heeft tal van voordelen.

Ze is bijvoorbeeld minder duur om te produceren en veel compacter op te bergen, waardoor meer kofferruimte overblijft met de kap geopend. Op vakantie vertrekken en van de zon profiteren zijn dus verenigbaar. Nog een voordeel, en niet het minste, is het gemak waarmee de kap functioneert: ze opent of sluit in minder dan tien seconden en eventueel al rijdend tot 30 km/u.

Elegant maar zonder emotie

Deze cabriolet heeft het bekende silhouet van de Golf. Het design oogt aangenaam maar wekt zeker geen hogere hartslag op. De cabrioversie heeft wat meer charme, vooral met het dak in de koffer, en de gordellijn is strak. Het sekssymbool van de eeuw zal de Golf Cabrio niet worden, maar hij straalt zekerheid en vertrouwen uit.

Stevigheid

Van de vorige Golf Cabriolets herinneren we ons vooral de rolbeugel die de inzittenden te beschermde bij een koprol en het koetswerk stijver maakte. Die was afschuwelijk. De tijd staat niet stil en dankzij de vooruitgang is het koetswerk stevig genoeg zonder zo’n hulpstuk in het interieur. Uitschuifbare rolbeugels achter de achterzetels beschermen nu de passagiers.     

Plaats voor vier

Na nader onderzoek van deze bijgeknipte Golf kunnen we de ontwerpers alleen maar feliciteren dat ze de voorruit ver naar voren hebben geplaatst. Zodra de kap geopend is, geniet je echt van de openlucht zonder dat de voorruitstijl een schaduw werpt of tegen je hoofd knalt bij het eerste remmanoeuvre. Het interieur is niets bijzonders, het blijft een Golf. De afwerking en de ergonomie is perfect, terwijl er genoeg ruimte overblijft voor vier personen. Over een eventuele vijfde inzittende moet je wel een kruis maken. 

Is de Golf Cabrio praktisch? Dat valt te bezien. Er zijn veel opbergvakken binnenin, maar de toegang tot de koffer is even groot als een brievenbus en het volume is ongelijkmatig verdeeld. De neerklapbare achterbank brengt weinig zoden aan de dijk als je een kast moet vervoeren, want de uitklapbare rolbeugels zitten als chicanes in de weg.  

Aangename werking

Het beste nieuws is dat de Golf Cabriolet op de weg rijdt zoals een gewone Golf. De stijfheid is uitstekend: bijna niets kraakt of piept, zelfs niet op de slechtste stukken weg. Het comfort bleef bewaard, net als het uitstekende weggedrag. De precieze voortrein wordt perfect bijgestaan door een goed afgestelde besturing. Het bewijs dat deze dakoperatie volgens de regels van de kunst is verlopen. VW toont met dit model aan dat een stoffen dak bijna even goed het geluid dempt dan een hard dak. Geen enkel gefluit verstoort de rust in het interieur.   

1.4 TSI

De 1.4 TSI van onze testwagen is een uitstekende motor voor wie minder dan 15.000 km rijdt per jaar. Hij draait soepel en geleidelijk en voelt zich op zijn gemak bij alle toerentallen, ook al is hij niet bijzonder krachtig hoog in de toeren. Met 122 pk en 200 Nm is dit geen slak: 0 tot 100 km/u duurt 9,5 seconden. Deze benzinemotor is beschaafd, heeft een aangename stem, wordt goed gedempt en is vrij zuinig. We haalden een gemiddelde van 7,6 l/100 km bij een normale rijstijl.

Voor de transmissie beschikt onze testwagen over de automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Hij schakelt zacht en bliksemsnel, maar twijfelt soms door het besluiteloze beheer bij lage snelheden en de matige Sport-stand.

Prijzen

Met 24.230 euro is de Golf Cabriolet 1.4 TSI een correct geprijsde aanbieding. De Peugeot 308 CC rekent heel wat extra aan voor zijn hard dak, maar is ook rijkelijker uitgerust. Terug naar de Golf. Voor de DSG-automaat moet je 1.420 euro extra neertellen. Deze mooie Duitser is standaard karig uitgerust: geen lichtmetalen velgen, radio of automatische klimaatregeling. We betreuren ook dat de garantie nog altijd maar twee jaar bedraagt.   

Conclusie

In de categorie van de cabriolets met vier zitplaatsen is de Golf Cabriolet een goede keuze. Vooral een keuze van het verstand, want hij schuift een uitstekende bouwkwaliteit, voordelige prijs en dagelijkse bruikbaarheid als troeven naar voren. Verwacht geen gekke dingen, maar een homogeen geheel dat op lange termijn verleidt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km