Testen

ernstige sport

Wat eerst een simpele ingeving en uitspatting van ingenieurs was, groeide uit tot een mythe. In 1976 rustte Volkswagen de kleine Golf uit met een motor met 110 pk. Niemand geloofde er echt in en er werden maar 5.000 eenheden gepland. 37 jaar later zijn al 1,9 miljoen Golf GTI’s geproduceerd en gaat de geschiedenis voort met de zevende generatie.

  • Piette François
  • 06 mei 2013
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Motor altijd beschikbaar
  • Verbluffend doeltreffend weggedrag (performance)
  • Waardebehoud
  • Zeer verzorgde afwerking
  • Zeldzame veelzijdigheid
  • Dsg-bak voor verbetering vatbaar (beheer en spreiding)
  • Forse prijs
  • Saai geluid
  • Te rustig weggedrag

Gimmicks blijven

Natuurlijk groeiden de afmetingen, net als het gewicht. Alles werd groter, massiever en agressiever. Het tengere en slanke silhouet van de Golf I is nog maar een verre herinnering als je de nieuwe Golf GTI bekijkt. Nochtans zijn er wel familietrekjes die verwijzen naar gimmicks uit het verleden. Zo is het bekende rode biesje nog altijd van de partij, maar deze keer onderstreept het de grille en loopt het verder in de koplampen. We stippen ook het ruitjesmotief aan van de zetels en de pook van de manuele versnellingsbak, in de vorm van het bekende golfballetje. Volkswagen verwijst duidelijk naar de afkomst van de GTI.

Twee versies

Volkswagen vult de ‘normale’ versie met 220 pk aan met een evolutie die Performance heet. Het supplement van 1.050 euro lijkt redelijk als je de extra’s in beschouwing neemt: een vermogen verhoogd tot 230 pk, verstevigde remmen en vooral een zelfblokkerend elektronisch differentieel. Dat is een grote première voor een voorwieltrekker, want het remt niet alleen het slippende wiel af maar verhoogt ook de snelheid van het aangedreven wiel.

Verdubbeld vermogen en toch niet veel

In 1976 kondigde de Golf I GTI trots een vermogen van 110 pk aan, het huidige model heeft dat simpelweg verdubbeld. Indrukwekkend? Niet echt, als je weet dat de motor van de Focus ST, de dichtste rivaal, 250 paarden uitspuwt. Nochtans stelt de Golf tegen de chronometer niet teleur en volgt hij zijn concurrent: 6,4 seconden voor de spurt van 0 tot 100 km/u en 250 km/u topsnelheid voor de Performance-versie. Het verbruik was nog nooit zo laag: 6 l/100 km met de manuele versnellingsbak.

Festival van technologie

Nu we het toch over de motor hebben: in de laatste GTI werden enkele grondige evoluties aangebracht, zoals een nieuwe cilinderkop, dubbele injectie (direct en indirect), een collector geïntegreerd in het motorblok, … Concreet zorgt dat voor een koppel van een landbouwvoertuig: 350 Nm beschikbaar vanaf 1.500 tr/min. Het vermogen wordt gehaald vanaf 4.500 tr/min en blijft continu tot 6.200 tr/min voor het model met 220 pk.

Ernstig

De Golf is zowel vanbuiten als vanbinnen zeer verzorgd. Behalve de vermelde verwijzingen naar het verleden, zien we een goede bouw- en materiaalkwaliteit, een geavanceerde GPS (met Google Earth, Street View, …), zetels met brede instelmogelijkheden voor een perfectie rijpositie, … Geen fantasietjes echter, het blijft een Golf. Het ademt stevigheid en vertrouwen uit, precies wat de klanten van het merk zoeken.   

Achter het stuur

Laten we deze eerste test beginnen met de versie met 220 pk, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. De auto wekt meteen vertrouwen: de afstelling van de bediening, de nauwkeurige stuurbekrachtiging met voldoende feedback, de soepele motor die altijd beschikbaar is, … De GTI blijft de koning van de veelzijdigheid. De adaptieve schokdemping (optie) met verschillende rijmodi laat toe om je in alle comfort door het verkeer te begeven.

Actieve rijstijl

Bij een actieve rijstijl verspreidt de motor de nodige watts bij alle toerentallen, met een constante beschikbaarheid. Het motorgeluid klinkt niet echt opwindend, maar de rug blijft aan de zetel kleven bij alle toeren. Hoewel we wat gripverlies opmerken, blijft het weggedrag altijd gezond en homogeen en kort bij de limiet drift de achtertrein als de bestuurder het uitlokt.

Differentieel verandert alles

In de Performance-versie verandert de rijstijl. De tien paarden extra zijn pas bij hoge toeren subtiel merkbaar, maar vooral het differentieel stimuleert een stevigere rijstijl. De gebruikshandleiding: zodra de neus van de auto naar de koord van de bocht wijst, duw je het rechterpedaal in en het differentieel schiet de auto als een kogel vooruit. Het effect is verbluffend. De grip is optimaal en deze keer kleeft de achteras aan het asfalt. Geen uitstapjes dus, het differentieel stabiliseert de auto als je jouw voet van het gaspedaal licht. Veilig en doeltreffend.      

De DSG-versnellingsbak met zes verzetten staat echter niet op het niveau van zijn reputatie. Hij schakelt nog altijd zeer snel, maar het beheer is voor verbetering vatbaar (vooral in sportmodus), de manuele modus geeft de bestuurder niet de volledige controle (schakelt toch nog zelf als je te hoog in de toeren gaat) en de spreiding veroorzaakt een vervelend gat tussen de derde en vierde  versnelling. Een goed verstaander weet voldoende …

De prijzen

De GTI is heel verzorgd, maar is niet meer de betaalbare bom van vroeger. Reken op 31.330 euro voor de basisversie, met een aanvaardbare opslag van 1.050 euro voor de Performance-versie. Aangezien het een mythe is, zal zijn herverkoopwaarde hoog blijven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km