Testen

Maxi-Golf of mini-Passat?

De nieuwe Volkswagen Jetta is initieel ontworpen om hoge ogen te gooien op de Amerikaanse markt. Hij rukt zich steeds verder los van de Golf, waarvan hij afgeleid is, en nadert zo op de grotere Passat. Kan hij ons ook op de Europese wegen verleiden?

  • Piette François
  • 17 juni 2011
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking binnenin
  • Enorme koffer
  • Ruimte binnenin
  • Schitterende dsg-automaat
  • Soepele en krachtige motor
  • Afwerking van de koffer
  • Gebrek aan fantasie?
  • Maar vijf versnellingen voor manuele bak
  • Stevige prijs

Presentatie 

De ontwerpers van Volkswagen hebben de zachte rondingen vervangen door vormen met meer hoeken. Deze nieuwe ontwerprichting wordt op alle modellen toegepast, maar komt het meeste tot uiting in de Jetta. Zijn forse afmetingen (4,64 meter lang) geven de Jetta een zelfverzekerd voorkomen. Toch valt niet te ontkennen dat er verschikkelijk aan fantasie heerst. Hij ziet er stevig en ernstig uit, maar van deze pennentrekken geraakt niemand in extase.

Motor

Behalve drie benzinemotoren (1.2 TSI 105, 1.4 TSI 122 en 160 pk) biedt Volkswagen twee dieselmotoren aan: de 1.6 TDI 105 en de 2.0 TDI 140. De 1.6 TDI met 105 pk in de BlueMotion-versie maakt het voorwerp uit van deze test. De Jetta BlueMotion is voorzien van een arsenaal snufjes (start-stopfunctie, recuperatie van bewegingsenergie, ...) opdat hij minder brandstof zou drinken, maar verliest niets van zijn vermogen of koppel (105 pk en 250 Nm bij 1.500 tr/min). Wat de transmissie betreft, stelt Volkswagen teleur met een handgeschakelde bak die slechts vijf verzetten telt, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de optionele DSG-automaat met maar liefst zeven versnellingen.

Op de weg is de DSG de perfecte partner van deze motor. Hij richt zich verstandig op de gematigde toerentallen waar de motor het beste tot zijn recht komt en blinkt uit bij ontspannen rijstijl. Tot zover zijn Dr. Jekyll-kantje. Als Mr. Hyde stelt hij een sportstand en peddels aan het stuurwiel voor, waarmee je verbluffend snel kunt schakelen. Deze bak is werkelijk een technologisch meesterwerk! De motor doet zijn werk in stilte en herneemt en versnelt op een correcte manier. De Jetta BlueMotion geeft nooit de indruk dat hij wordt voortgesleept. Grote berlines moet je er niet mee uitdagen, maar rijden in deze Jetta is zeker niet frustrerend.

Weggedrag

Een precieze stuurbekrachtiging, bijtende remmen, een evenwichtig en goed opgehangen onderstel: we kunnen amper begrijpen dat dit model voor de Amerikanen ontwikkeld werd, doorgaans dol op zachte, onhandige sedans. Maar daar is een verklaring voor: de achteras van het Amerikaanse model wordt op het Oude Continent vervangen door een exemplaar met meerdere draagarmen. Zo schuwt de Jetta geen leuke rit op een bochtig parcours en vermijdt hij pompbewegingen van de ophanging.

Comfort en functionaliteit

Omdat de afmetingen toenamen, is de Jetta een beetje benadeeld in de stad, maar is hij binnenin wel erg ruim, zowel voorin als achterin. Traditiegetrouw is de ergonomie uitstekend. Na enkele meters rijden, krijg je de indruk deze auto al jaren te kennen. Een kleine teleurstelling is dat de afwerking niet op het niveau staat dat we van VW gewend zijn. Volkswagen heeft het Europese model wel beter aangekleed, maar we blijven toch wat op onze honger zitten. In het interieur is er weinig reden tot klagen, maar de koffer oogt echt goedkoop. We wanen ons in een Corolla van de jaren tachtig. Gelukkig heeft de koffer rijkelijke afmetingen, je zou er bijna in verdwalen.

Prijs en uitrusting

Het prijzenbeleid van de Jetta is bijna elitair. Hij is niet alleen duurder dan de Golf, maar ook dan de meerderheid van de (zeldzame) concurrenten. Die achterstand haalt hij wel gedeeltelijk in door een hogere herverkoopwaarde, zoals bij alle Volkswagens. Voor onze Jetta 1.6 TDI BM (BlueMotion Technology) DSG moet je rekenen op een basisprijs van 25.590 euro. Door zijn CO2-uitstoot van 113 g/km kun je genieten van een federale overheidskorting van 3 procent op de aankoopprijs. Dat is toch mooi meegenomen.

En wat biedt Volkswagen voor die prijs? Lendensteunregeling voor de twee zetels voorin, een stuurwiel in leder, een snelheidsregelaar, een halfautomatisch airco, ... De lijst lijkt correct, maar om echt compleet te zijn moet je in de optielijst duiken. Je kunt de Jetta omtoveren tot een paleis op wielen!

En aan de pomp? Een gemiddelde van net 5,2 l/100 km, zonder dat we records wilden breken, verdient een applaus. Het is perfect mogelijk om onder 5 l/100 km te blijven en je moet al echt de laatste paarden van de motor aanspreken om het gemiddelde boven 6 l/100 km te jagen.

Conclusie

De Jetta is niet echt een Golf en net geen Passat, maar vindt zijn plaatsje in het hart van het Volkswagen-gamma. Terwijl zijn weggedrag het merk eer aandoet, betreuren we de pittige prijs en enkele kleine afwerkingsdetails die choqueren voor een merk dat algemeen erkend wordt voor zijn zorg voor detail.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: VW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km