Net zoals de nieuwste BMW M5, en hoogstwaarschijnlijk ook de volgende Mercedes-AMG E 63, zal de Audi RS 6 toegeven aan de lokroep van een plug-inhybride V8 – maar dat is niet alles…

Advertentie
Advertentie

Zoals verwacht zal de volgende generatie van de Audi RS 6 beschikken over een PHEV-aandrijflijn. Die zal waarschijnlijk bestaan uit een 4-liter biturbo-V8, vergelijkbaar met de motor die je al vindt onder de motorkap van de Porsche Panamera, Cayenne Turbo en Turbo S E-Hybrid, maar ook in de Bentley Continental en Flying Spur, waar hij tot 575 kW (782 pk) levert. In de Audi RS 6 zou het gecombineerde vermogen daarentegen rond de 730 pk liggen, een sprong van ongeveer 100 pk ten opzichte van de recentste GT- en Performance-versies. Net als bij de eerste twee generaties van deze Duitse sportieve break, zal ook de volgende Audi RS 6 beschikbaar zijn als break én als berline!

Gecamoufleerde prototype auto rijdend op besneeuwde weg, details van het ontwerp verhullend.
Advertentie
Advertentie

De toekomstige Audi RS 6 wordt zowel plug-inhybride als volledig elektrisch!

Voor het eerst in zijn geschiedenis zal de Audi RS 6 ook in een volledig elektrische variant beschikbaar zijn. Die zal gebaseerd zijn op het nieuwe PPE-platform, dat samen met Porsche werd ontwikkeld en dat je vandaag al terugvindt onder de huidige A6 e-tron. Deze elektrische RS 6 zou het bij twee elektromotoren houden, met een vermogen vergelijkbaar met dat van de toekomstige plug-inhybride tegenhanger. De elektrische aandrijving zal echter niet de 630 kW (856 pk) van de RS e-tron GT evenaren, zodat die zijn status als elektrische vlaggenschip van Audi Sport behoudt. De batterij zal wellicht dezelfde capaciteit van 100 kWh behouden (waarvan 94,9 kWh bruikbaar) als in de huidige S6 e-tron. Door het hogere vermogen en prestaties zal de actieradius van de elektrische RS 6 echter wel lager liggen dan de 675 km van die S6 e-tron.

Audi prototype gecamoufleerd met zwart-witte spiraalpatroon, geparkeerd op industriële straat.
Audi prototype gecamoufleerd op de weg, achterkant van de auto met spiraalpatroon.

Heel wat truukjes om zijn gewicht te verdoezelen…

Audi zou zijn toekomstige sportieve model kunnen uitrusten met een nepversnellingsbak en gesimuleerd motorgeluid, net zoals Hyundai deed bij zijn Ioniq 5 N. Net als zijn directe concurrent, de M5, zullen zowel de plug-inhybride als de volledig elektrische Audi RS 6 echter flirten met een gewicht van maar liefst 2,5 ton... Om dat hoge gewicht achter het stuur te compenseren, is het niet ondenkbaar dat Audi kiest voor de indrukwekkende actieve ophanging die we ook al kennen van de RS e-tron GT. Die ophanging wordt trouwens ook gebruikt in de plug-inhybride Porsche Panamera en de Taycan. En om al dat gewicht weer tot stilstand te brengen, zou de toekomstige Audi RS 6 uitgerust kunnen worden met keramische remschijven en vooral met remklauwen met maar liefst 10 zuigers vooraan!

Advertentie
Advertentie
Audi prototype met camouflage op de weg, futuristisch ontwerp, prestatietests onderweg.
Geëduceerde Audi-prototype tijdens wegrittesten, carrosserie-ontwerp verborgen onder een wervelende print.

Wanneer en tegen welke prijs komen deze nieuwe Audi RS 6-modellen naar België?

Hoewel ze (veel) krachtiger, technologischer en zwaarder zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat de nieuwe Audi RS 6-modellen (veel) duurder zullen zijn dan de huidige... De prijs van de meest recente Audi RS 6 Performance begon immers rond de 150.000 euro in België. Een bedrag vergelijkbaar met dat van de huidige hybride BMW M5. Bovendien, als Audi wil dat de RS e-tron GT zijn status als elektrisch vlaggenschip behoudt, zou de elektrische RS 6 onder de 155.560 euro moeten blijven. Wel is het zeer waarschijnlijk dat de plug-inhybride en de elektrische versies niet dezelfde prijskaartjes zullen krijgen, en dat het model met V8 alsnog de duurste wordt... Jammer genoeg zullen we moeten wachten tot 2026 – het jaar waarin al deze nieuwe Audi RS 6-versies gelanceerd worden – om daar zekerheid over te hebben.

Advertentie
Advertentie