De Ford F-150 Lightning was bij zijn lancering in 2022 een enorm succes. Met meer dan 200.000 reserveringen op zak zou de productie zeker 3 jaar op volle toeren kunnen draaien zonder nieuwe klanten te moeten zoeken. Maar de zaken zijn anders gelopen dan gehoopt. De explosieve groei van de markt voor elektrische wagens is gestagneerd (ook door het schrappen van steunmaatregelen door de regering-Trump), klanten hebben hun reserveringen geannuleerd en Ford heeft de productie moeten stilleggen. Nu is de kogel door de kerk: de elektrische pick-up komt niet meer terug en Ford gaat zich meer richten op hybrides en “Extended Range Electric Vehicles” (EREV) om “de wensten van de klanten te volgen en de winstgevendheid te versterken”.
“De realiteit is veranderd en we herinvesteren ons kapitaal in groeimogelijkheden met een hoger rendement”, aldus Ford-CEO Jim Farley. Wat niet wil zeggen dat er geen elektrische modellen meer komen. De compacte elektrische pick-up voor 30.000 dollar zou bijvoorbeeld nog steeds op de planning staan. Maar de bedoeling is nu om de volgende generatie pick-ups en bestelwagens zowel met benzinemotoren, hybride én volledig elektrische aandrijflijnen uit te brengen. Tegen 2030 moet 50% van de verkoop bestaan uit hybrides, EREV’s en EV’s, tegenover 17% vandaag.
Volgende generatie F-150 Lightning met 1.100+ km rijbereik
Met de bekendmaking van zijn nieuwe koers heeft Ford ook details gelost over de volgende generatie F-150 Lightning. Die komt dus nog steeds, maar zal een ‘EREV’ worden, ofwel een elektrisch voertuig met range-extender. De aandrijving gebeurt volledig elektrisch, maar er is een benzinemotor als generator om het totale rijbereik naar meer dan 1.100 km te brengen. En met een sprinttijd van 0-100 km/u in minder dan 5 seconden en “het trekvermogen van een locomotief” blijven de prestaties ook op niveau.

Geen nieuwe elektrische bestelwagen voor Europa
Welke modellen er nog op het kapblok liggen? Vooral elektrische bestelwagens. Ford was van plan twee elektrische busjes te lanceren: één voor Europa en één voor Noord-Amerika. Het Europese busje is volledig geschrapt, het Amerikaanse busje wordt vervangen door een model met benzine- en hybride motoren. Voor Europa is Ford dan weer in volle onderhandeling met Renault om te zien of er synergieën mogelijk zijn in het segment van de bedrijfsvoertuigen.
Batterijfabrieken gaan produceren voor AI-datacenters
En wat met de batterijfabrieken in Kentucky en Michigan, waar miljarden in zijn geïnvesteerd? Die krijgen een nieuw doel: batterijen produceren voor energieopslag thuis en voor datacenters. Vooral die laatste sector is een enorme groeimarkt met de opkomst van AI. De supercomputers die daarvoor nodig zijn, hebben enorme hoeveelheden stroom nodig. Dankzij bufferbatterijen kan het stroomnet ontlast worden en kunnen deze datacenters eigen opgewerkte stroom, bijvoorbeeld uit wind of zon, opslaan en dag en nacht inzetten wanneer nodig. Ford denkt tegen eind 2027 meer dan 20 GWh per jaar aan batterijsystemen te kunnen produceren en leveren.













