Momenteel gaat het Ford niet bepaald voor de wind, zowel in de Verenigde Staten als in Europa, waar heel wat modellen verdwijnen zonder vervangen te worden. Maar het merk met het blauwe ovaal wil het tij keren dankzij een nieuwe, modulaire architectuur die speciaal is ontwikkeld voor elektrische aandrijving!
Het Universal EV Platform van Ford moet het merk met het blauwe ovaal in staat stellen om een volledige reeks elektrische wagens te ontwikkelen die “betaalbaar zijn voor een doorsnee gezin”. Modellen die bovendien “zeer efficiënt, personaliseerbaar en aangenaam om mee te rijden” zullen zijn. “En ze zullen niet tot het strikte minimum worden kaalgeplukt.” Ford voegt eraan toe dat deze toekomstige modellen “technologisch helemaal mee zullen zijn, met over-the-air updates die de wagen continu kunnen verbeteren.”
Bij de aankondiging van deze nieuwe architectuur verklaarde Jim Farley, de huidige CEO van Ford: “We hebben een radicale aanpak gekozen om een bijzonder moeilijke uitdaging aan te gaan: wagens creëren die betaalbaar zijn en klanten op alle vlakken tevreden stellen – design, innovatie, flexibiliteit, ruimte, rijplezier.”
Eerste toepassing in de vorm van een elektrische pick-up van $30.000
Het eerste model dat op dit volgens Ford revolutionaire platform zal worden gebouwd, komt in 2027 op de markt. Het wordt een middelgrote, volledig elektrische pick-up, met een vanafprijs rond de 30.000 dollar. De Amerikaanse constructeur geeft ook aan dat hij “even snel zal zijn als een Mustang EcoBoost”. Met andere woorden: hij zou de sprint van 0 naar 100 km/u in net geen 5 seconden moeten kunnen afleggen. Ford benadrukt bovendien dat de toekomstige elektrische pick-up “meer passagiersruimte moet bieden dan de nieuwste Toyota RAV4, zelfs zonder de frunk en de laadbak mee te rekenen.” Dat klinkt alvast veelbelovend, of toch in theorie.

Revolutionaire productieaanpak die doet denken aan de Model T
Dit nieuwe platform is vooral bedoeld om de productie van Ford in de Verenigde Staten te revolutioneren, net zoals de Model T dat deed aan het begin van de vorige eeuw. Dankzij het Universal EV Production System, mogelijk gemaakt door het nieuwe platform, wil het merk met het blauwe ovaal de klassieke, enkele assemblagelijn vervangen door drie parallelle lijnen. Eén daarvan bouwt het voorste gedeelte, een andere het achterste gedeelte en een derde monteert de zetels, consoles en vloerbekleding op de batterij. Deze drie lijnen komen daarna samen om het voertuig af te werken. Volgens Jim Farley zou dit proces de productie met 15% versnellen en tegelijk de kwaliteit van het eindproduct verbeteren.
Ook in Europa?
De eerste fabriek waar dit nieuwe productiesysteem zal worden ingevoerd, is die in Louisville, in de Amerikaanse staat Kentucky. Ford investeert bijna 2 miljard dollar om de productielijnen daar te moderniseren zodat de betaalbare elektrische pick-up er kan worden gebouwd. De vraag is nu of deze aanpak ook in Europa zal worden toegepast, zodat sommige van de betaalbare elektrische wagens op basis van het Universal EV Platform van Ford de oversteek naar ons continent kunnen maken…