of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Deux voitures, Ford en bleu et Renault en vert, stationnées devant un bâtiment industriel.","nl":"Twee auto's, Ford in blauw en Renault in groen, geparkeerd voor een industrieel gebouw."}
1/4

Ford gaat samenwerken met Renault voor de volgende Fiesta!

Na Volkswagen slaat Ford nu de handen ineen met Renault om opnieuw populair te worden in Europa. Er komen al zeker nieuwe elektrische stadswagens op het Ampère-platform, en misschien ook gedeelde bestelwagens.

Geschreven door Yeelen Möller

9 December 2025

Advertentie

Ford is na het schrappen van populaire modellen als de Fiesta en binnenkort de Focus een groot deel van zijn marktaandeel verloren in Europa. In een poging de situatie recht te trekken, gingen de Amerikanen een partnerschap aan met Volkswagen. Ford kreeg dan het MEB-platform voor de elektrische Explorer en Capri, en bij de bedrijfsvoertuigen werd de Transit/Tourneo Connect gebaseerd op de Caddy. De nieuwe Volkswagen Transporter/Caravelle is dan weer gebaseerd op de Ford Transit/Tourneo Custom. Nu wil Ford ook terugkeren naar het compacte segment, maar blijkbaar was het aanbod van VW niet aanlokkelijk genoeg. Het Blauwe Ovaal kondigt namelijk aan dat het samen met Renault twee nieuwe “betaalbare elektrische wagens” gaat uitbrengen.

De deal tussen Ford en Renault is vooral een akkoord om het technische platform én de productielijnen van de Franse groep te gebruiken om nieuwe Ford-modellen te bouwen. Die zullen waarschijnlijk gebaseerd worden op het AmpR Small-platform van de Renault 4 en 5 E-Tech Electric. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nissan Micra, die enkel op visueel vlak verschilt van de R5 E-Tech, worden de nieuwe “betaalbare elektrische wagens” van Ford wel volledig zelf ontworpen en afgesteld. Net als de Explorer en Capri, die grondig verschillen van de VW ID.4 en ID.5, moeten deze nieuwe modellen dus het typische Ford-rijplezier blijven bieden.

Twee auto's, Ford in blauw en Renault in groen, geparkeerd voor een industrieel gebouw.
Advertentie

Elektrische Fiesta voor 2028?

Over welke modellen we het dan hebben? Dat zegt Ford niet met zoveel woorden, maar gezien we het over het B-segment hebben, kan het haast niet anders dan dat er een elektrische opvolger komt van de Fiesta. Het eerste model wordt tegen 2028 bij de dealers verwacht, dus er moet nog heel wat ontwikkeld worden. Maar verwacht dus een compacte stadswagen met ongeveer 400 km rijbereik en een vanafprijs van ongeveer 25.000 euro. Tenzij er tegen dan nieuwe batterijen komen naar het AmpR-platform die de autonomie en laadsnelheid naar een nieuw niveau kunnen brengen.

Moderne en oude Ford Fiesta's opgesteld voor groene transportkisten.
Advertentie

Compacte SUV of toch goedkope stadswagen?

En het tweede model? Dat zou volgens de geruchten een compacte elektrische SUV moeten worden, op basis van de R4 E-Tech. Misschien wel de opvolger van de huidige Puma Gen-E? Laat ons hopen dat Ford er in ieder geval in slaagt enkele van de unieke snufjes van de Puma te behouden, zoals zijn MegaBox in de koffer en zijn praktische interieur. De Puma Gen-E 2026 biedt trouwens al evenveel rijbereik als de Renault 4 E-Tech Comfort Range, dus we vragen ons af of hier wel voordeel te behalen valt…

Een andere optie is dat Ford het platform van de Twingo E-Tech overneemt voor een nieuwe Ka met een vanafprijs van 20.000 euro. Prijzen waar VW niet aan kan tippen met zijn MEB+ platform, dus vandaar vermoedelijk de keuze van Ford voor Renault.

Advertentie

Mogelijk ook gedeelde bedrijfsvoertuigen

Tenslotte hebben Ford en Renault een intentieverklaring getekend om te onderzoeken of beide autogroepen ook kunnen samenwerken op het gebied van bedrijfsvoertuigen. Renault heeft net zijn Trafic E-Tech voorgesteld, met een 800 V-platform voor snelle laadtijden. Anderzijds heeft Ford al een sterk aanbod aan bestelwagens met diesel-, hybride en elektrische motorisaties. Misschien zijn er op dit gebied dus minder synergieën te behalen. Wordt vervolgd…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Foto’s: VROOM.be / Sébastien Vanhouche

Advertentie