of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Nicolas Joannes

18 JUN 2025

Test: Ford Puma Gen‑E, de slimme en speelse elektrische SUV

De bestseller van Ford heeft nu ook een elektrische variant. De Puma Gen-E zal Ford’s klanten proberen te verleiden met een uitstekende efficiëntie, een plezierig rijgedrag en een sterke uitstraling, maar niet met een uitzonderlijk groot rijbereik.

{"fr":"Ford électrique jaune sur une route de campagne avec montagnes en arrière-plan.","nl":"Gele Ford elektrische auto op een landelijke weg met bergen op de achtergrond."}
{"fr":"Ford Puma jaune roulant sur une route sinueuse au coucher du soleil.","nl":"Gele Ford Puma rijdt op kronkelige weg bij zonsondergang."}

"De elektrische Puma overtuigt met zijn plezierig rijgedrag en doordachte praktische eigenschappen. Maar hij zet liever in op een laag verbruik dan op grote batterijen."

Sinds de lancering van de Mustang Mach-E breidt Ford zijn assortiment van 100% elektrische modellen geleidelijk verder uit. Eerst kwamen de SUV’s Ford Explorer en Capri erbij, die in samenwerking met de Volkswagen-groep werden ontwikkeld. Daarnaast zijn er de grote Tourneo Custom die tot acht passagiers kan vervoeren en ook de kleine e-Tourneo Courier. En dan mogen we de reeks bedrijfswagens met de e-Transit, e-Transit Custom en e-Transit Courier niet vergeten. Nu biedt Ford een nieuw elektrisch model aan in het populaire B-SUV-segment: de Puma Gen-E. Net als de kleine e-Tourneo Courier, de ludospace waarmee hij zijn technische basis deelt, is de Puma Gen-E uitgerust met een kleine batterij van 43 kWh. Die geeft de kleine en dynamische SUV een actieradius van 376 km.

Advertentie
Advertentie

Design

Vorig jaar kreeg de Ford Puma met verbrandingsmotor, bekend om zijn bolle uiterlijk, na vier jaar trouwe dienst een facelift. Omwille van zijn succes, onder andere door zijn design dat erg in de smaak valt, was Ford extra voorzichtig en veranderde het slechts enkele details. Nu de Puma is aangepast voor een elektrische aandrijflijn, krijgt deze variant ook een meer eigen stijl. Vooral de dichte grille in dezelfde kleur als de carrosserie valt op. Alleen een fijn zwart lijntje herinnert nog aan de typische grote grille van de Puma met verbrandingsmotor. Deze gesloten grille dient uiteraard om de luchtweerstand van de Puma Gen-E te verbeteren. Om dezelfde reden krijgt de kleine SUV ook een verlengde achterspoiler en specifieke velgen. Het resultaat: een 15% verbeterde aerodynamische efficiëntie. Een pluspunt voor het verbruik en dus ook zijn werkelijke bereik.

Beleving

Het interieur van de Ford Puma Gen-E lijkt ook sterk op dat van de Puma's met verbrandingsmotor. Bij de facelift vorig jaar kreeg de Puma een vrij complete update en deze nieuwe elektrische versie is daarop gebaseerd. We zien dus ook hier een groot 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel. Het centrale touchscreen heeft eveneens een mooi formaat (12 inch) en draait op het nieuwste verbonden Sync 4-systeem. Uiteindelijk verschilt het interieur van de Puma Gen-E alleen door een specifieke middenconsole die plaats biedt aan een draadloze smartphonelader en wat meer opbergruimte heeft.

 

Verborgen luik in de kofferruimte

Qua binnenruimte is er voorin ruim voldoende plaats. En zelfs achterin, ondanks de beperkte lengte van de auto (4,21 m), hebben passagiers voldoende knieruimte. Net als de benzineveries onderscheidt deze elektrische Puma zich vooral met zijn erg mooi koffervolume voor zijn formaat. De Puma Gen-E biedt namelijk een volume van 574 liter tot aan de bagageafdekking. Zo’n volume is zelfs de hogere segmenten waardig. Dit is het gevolg van de dubbele bodem die de Puma vroeger ook al had. Alleen is die ruimte in deze elektrische Puma nog groter geworden. Hij is ook hier nog steeds voorzien van een afvoerstop, ideaal voor vuile hobby’s. Bovendien krijgt de Puma Gen-E er een frunk van 43 liter bij, de perfecte maat om de laadkabels op te bergen.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Ford heeft binnenin de Puma Gen-E ruimte gevonden voor een batterij van 43 kWh. Hiermee kan hij niet zo'n royaal bereik claimen als zijn grotere broers, maar voor dagelijkse ritten naar en van het werk, schat Ford dat een bereik van 376 km voldoende zal zijn. De aangename verrassing is - in tegenstelling tot wat we vaak zien - dat deze officiële waarde in het echt heel goed haalbaar blijkt. Na 200 km op een gevarieerde route zonder eco-driving, liet de boordcomputer een gemiddeld verbruik zien van 14 kWh/100 km, wat overeenkomt met de officiële waarde. Dat is een bijzonder goed resultaat voor een kleine SUV. De laadsnelheid is standaard voor het segment: 100 kW DC. En gezien zijn kleine batterij kan hij daarmee in slechts 23 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen.

 

Elektrisch en leuk

Die kleine batterij heeft als voordeel dat de extra kilo’s beperkt blijven en de Puma Gen-E slechts 1,5 ton op de weegschaal zet. De motor van 168 pk en 290 Nm laat hem in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, wat redelijk is, maar wel iets langzamer dan de Puma ST van 160 pk. Het is vooral in de bochten dat het karakter van de Puma Gen-E zich openbaart. Met een scherp chassis en directe en precieze besturing toont hij zijn verrassend speels karakter. Het is dan ook een plezier om hem snel over kleine bochtige wegen te sturen. Ford heeft hem uitgerust met een virtueel motorgeluid; niet onaangenaam, maar het kan ook worden uitgeschakeld. We vinden geen schakelpeddels aan het stuur om het regeneratief remmen in te stellen, maar de B-modus in combinatie met een echte one pedal driving functie blijkt zeer goed te werken.

Prijs

De Ford Puma Gen-E is nu al beschikbaar in de showroom en heeft een prijs die begint vanaf 35.490 euro. Er is ook een Premium-versie beschikbaar voor 38.000 euro met onder meer een audiosysteem met 10 luidsprekers, een elektrische kofferklep, handsfree toegang, specifieke bumpers en 18-inch velgen.

Verdict

Verrassend genoeg zit deze elektrische versie qua prijs zeer dicht bij de benzineversies van de Ford Puma, die nochtans minder krachtig zijn. Een Puma ST-Line X van 155 pk met automaat kost bijvoorbeeld 35.950 euro en een Puma ST van 160 pk begint bij 39.600 euro. In het segment van de kleine volledig elektrische SUV's lijkt de Puma ook een waardige concurrent te zijn voor de Peugeot e-2008, Opel e-Mokka en andere neefjes van de Stellantis-groep. Die onderscheiden zich echter door een hoger officieel rijbereik. De Citroën ë-C3 Aircross is dan weer goedkoper, maar blijft achter met zijn elektrische range van 302 km. Uiteindelijk lijkt de nieuwe Renault 4 een van de grootste concurrenten te worden, met meer dan 400 km bereik voor slechts 32.900 euro.

Advertentie
Advertentie