Sinds de lancering van de Mustang Mach-E breidt Ford zijn assortiment van 100% elektrische modellen geleidelijk verder uit. Eerst kwamen de SUV’s Ford Explorer en Capri erbij, die in samenwerking met de Volkswagen-groep werden ontwikkeld. Daarnaast zijn er de grote Tourneo Custom die tot acht passagiers kan vervoeren en ook de kleine e-Tourneo Courier. En dan mogen we de reeks bedrijfswagens met de e-Transit, e-Transit Custom en e-Transit Courier niet vergeten. Nu biedt Ford een nieuw elektrisch model aan in het populaire B-SUV-segment: de Puma Gen-E. Net als de kleine e-Tourneo Courier, de ludospace waarmee hij zijn technische basis deelt, is de Puma Gen-E uitgerust met een kleine batterij van 43 kWh. Die geeft de kleine en dynamische SUV een actieradius van 376 km.
Design Ford Puma
Vorig jaar kreeg de Ford Puma met verbrandingsmotor, bekend om zijn bolle uiterlijk, na vier jaar trouwe dienst een facelift. Omwille van zijn succes, onder andere door zijn design dat erg in de smaak valt, was Ford extra voorzichtig en veranderde het slechts enkele details. Nu de Puma is aangepast voor een elektrische aandrijflijn, krijgt deze variant ook een meer eigen stijl. Vooral de dichte grille in dezelfde kleur als de carrosserie valt op. Alleen een fijn zwart lijntje herinnert nog aan de typische grote grille van de Puma met verbrandingsmotor. Deze gesloten grille dient uiteraard om de luchtweerstand van de Puma Gen-E te verbeteren. Om dezelfde reden krijgt de kleine SUV ook een verlengde achterspoiler en specifieke velgen. Het resultaat: een 15% verbeterde aerodynamische efficiëntie. Een pluspunt voor het verbruik en dus ook zijn werkelijke bereik.
Beleving Ford Puma
Het interieur van de Ford Puma Gen-E lijkt ook sterk op dat van de Puma's met verbrandingsmotor. Bij de facelift vorig jaar kreeg de Puma een vrij complete update en deze nieuwe elektrische versie is daarop gebaseerd. We zien dus ook hier een groot 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel. Het centrale touchscreen heeft eveneens een mooi formaat (12 inch) en draait op het nieuwste verbonden Sync 4-systeem. Uiteindelijk verschilt het interieur van de Puma Gen-E alleen door een specifieke middenconsole die plaats biedt aan een draadloze smartphonelader en wat meer opbergruimte heeft.
Verborgen luik in de kofferruimte
Qua binnenruimte is er voorin ruim voldoende plaats. En zelfs achterin, ondanks de beperkte lengte van de auto (4,21 m), hebben passagiers voldoende knieruimte. Net als de benzineveries onderscheidt deze elektrische Puma zich vooral met zijn erg mooi koffervolume voor zijn formaat. De Puma Gen-E biedt namelijk een volume van 574 liter tot aan de bagageafdekking. Zo’n volume is zelfs de hogere segmenten waardig. Dit is het gevolg van de dubbele bodem die de Puma vroeger ook al had. Alleen is die ruimte in deze elektrische Puma nog groter geworden. Hij is ook hier nog steeds voorzien van een afvoerstop, ideaal voor vuile hobby’s. Bovendien krijgt de Puma Gen-E er een frunk van 43 liter bij, de perfecte maat om de laadkabels op te bergen.