Na de Mustang Mach-E heeft Ford zijn gamma elektrische SUV's naar beneden toe uitgebreid met de Explorer, gevolgd door de Capri en de kleine Puma Gen-E. Onze Explorer bevindt zich in het hart van het gamma: deze gezins-SUV is een kleine 4,50 meter lang en positioneert zich als concurrent van de Peugeot E-3008, Renault Scenic E-Tech en de... Volkswagen ID.4 waarmee de Explorer trouwens zijn technische basis deelt (chassis, motoren en batterijen). Hoewel de Explorer een technische kloon is van de ID.4, heeft hij wel een eigen exterieur- en interieurstijl. Maar hoe zit het met zijn bereik en verbruik?

Wat is het rijbereik van een elektrische Ford Explorer?
De Explorer is verkrijgbaar in drie versies: Standard Range RWD 170 pk (achterwielaandrijving, batterij van 52 kWh bruikbaar, 44.950 euro), Extended Range RWD 286 pk (achterwielaandrijving, batterij van 77 kWh bruikbaar, vanaf 48.950 euro) en Extended Range AWD 340 pk (vierwielaandrijving, batterij van 79 kWh bruikbaar, vanaf 55.950 euro).
Wat het gemiddelde verbruik en bereik betreft, vermeldt Ford 16,3 kWh/100 km en 378 kilometer voor de Standard Range RWD 170 pk, 14,5 kWh/100 km en 602 kilometer voor de Extended Range RWD 286 pk (deze motor is dus aanzienlijk efficiënter dan die met 170 pk...) en 16,1 kWh/100 km en 566 kilometer voor de Extended Range AWD tweemotorige versie van 340 pk.


Wat zijn het verbruik en bereik in de praktijk?
Voor deze test kozen we de middelste versie, de Extended Range RWD met 286 pk, die ons de meest interessante van het gamma lijkt. Het betrof de basisuitvoering (Select), uitgerust met verschillende opties (waaronder de Comfort- en Driver Assistance-pakketten) die het werkelijke gewicht op 2.183 kilo brachten. Maar ons model reed op de originele 19-inch velgen (met Continental EcoContact zomerbanden 255/50 R 19), die minder energieverslindend zijn dan de 20-inch velgen van de Premium-uitvoering en de optionele 21-inch velgen. En de weersomstandigheden waren gunstig, met temperaturen tussen 11 en 26°C.
We begonnen met ritten in de stad/voorstad met een rustige rijstijl, waarbij we niet te hard op het gaspedaal drukten maar ook geen andere weggebruikers hebben opgehouden. We hebben 120 kilometer in deze omstandigheden afgelegd en de boordcomputer gaf een verrassend laag verbruik aan van... 10,3 kWh/100 km! Bij het volledig leegrijden van de batterij zou je zo dus bijna 750 kilometer kunnen afleggen...
Bereik van de Ford Explorer op de snelweg
Deze waarde werd natuurlijk verkregen bij ideale (weg- en weers)omstandigheden. Op de snelweg bij een constante snelheid van 120 km/u is het verbruik logischerwijs hoger, met metingen rond 20,5 kWh/100 km, wat 375 kilometer bereik oplevert vooraleer de batterij volledig leeg is. Ritten van 300/350 kilometer in één stuk op weg naar de (zomer)vakantiebestemming zouden dus haalbaar moeten zijn.

Gemiddeld 500 kilometer werkelijk bereik voor de Ford Explorer
Na alle ritten van onze gevarieerde test, gereden met een over het algemeen rustige rijstijl, stabiliseerde het gemiddelde verbruik zich op 15,5 kWh/100 km, wat 497 kilometer bereik oplevert bij een volledig lege batterij en dus 400 of zelfs 450 kilometer werkelijk bereik zonder enige stress. Dat is ver verwijderd van de aangekondigde 602 kilometer, maar het is eerlijk gezegd ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
Natuurlijk zal het bereik in de winter aanzienlijk lager zijn, temeer omdat de warmtepomp niet standaard is, maar optioneel (1.200 euro) op alle versies van het gamma. Geen echte "one pedal"-modus hier, maar wel een sterkere regeneratie in de "B"-modus en zelfs een regeneratie die zich aanpast aan de verkeerssituatie (automatisch remmen/regenereren bij het naderen van een rotonde of een langzamer voertuig, bijvoorbeeld).


Hoe lang duurt het opladen van de Ford Explorer EV?
De Ford Explorer is uitgerust met een ingebouwde 11 kW AC-lader en onze Extended Range laadt dus in ongeveer 7,5 uur op aan een thuislaadpaal. Bij DC-laden is zijn theoretische maximale laadvermogen 135 kW (tegenover respectievelijk 145 en 185 kW voor de Standard Range en Extended Range AWD) en Ford geeft aan dat het 28 minuten duurt om van 10 naar 80% op te laden aan dit type laadpaal. Best houd je rekening met iets meer tijd, want zelfs met voorverwarming van de batterij, hebben we nooit meer dan 110 kW laadvermogen bereikt, wat niettemin voldoende is om in 15 minuten ongeveer 100 snelwegkilometers bij te laden. Het navigatiesysteem geeft de resterende batterijcapaciteit op je bestemming aan en de boordcomputer toont ook continu het beschikbare DC-laadvermogen. Kortom, een elektrische gezins-SUV die klaar is om kilometers te maken zonder daarbij elektriciteit te verspillen.