Sinds het pensioen van de Galaxy en S-Max heeft Ford geen traditionele monovolumes meer in het gamma zitten. Grote of samengestelde gezinnen, of professionele klanten op zoek naar een ruime wagen, kunnen wel nog kiezen voor de personenversies van de bedrijfsvoertuigen uit het Transit-gamma van Ford Pro. De busjes voor personenvervoer heten dan ‘Tourneo’. Naast de compacte Tourneo Courier (4,34 m) en de middelgrote Tourneo Connect (4,50 of 4,83 m) staat de Tourneo Custom bovenaan het gamma, met zijn lengte van 5,05 of 5,45 m. En om aan alle behoeften te voldoen, is hij niet alleen verkrijgbaar met een dieselmotor, maar ook als plug-inhybride op benzine en zelfs als deze volledig elektrische variant, de E-Tourneo Custom.
Design - Ford Tourneo
Op uiterlijk vlak onderscheidt deze elektrische versie zich van de Tourneo Custom op brandstof door kleine details, vooral ter hoogte van de neus. Naast de laadklep in de voorbumper om op te laden, krijgt deze elektrische versie ook een specifieke grille in combinatie met een opvallende ledverlichting die over de volledige breedte van de wagen loopt.
Alleen achterwielaandrijving
Als we eens onder de rok kijken van deze grote minibus, zien we ook de elektrische aandrijving zitten onder de achteras. In tegenstelling tot de Tourneo Custom met een verbrandingsmotor, die gebaseerd is op een voorwielaangedreven architectuur (en optioneel met vierwielaandrijving), is de elektrische versie een achterwielaandrijver.
L1 is al genoeg
Voor de rest blijven het algemene profiel en de positieve kenmerken van de andere Tourneo Customs overeind. Denk aan de elektrische schuifdeuren aan de zijkanten, een dak dat minder dan 2 meter hoog is, of het gigantische panoramadak. Je hebt ook nog steeds de mogelijkheid om het model te bestellen met een ‘korte’ wielbasis (alles is relatief…) van 3,10 m, of een lange wielbasis van 3,50 m. In de praktijk zal je waarschijnlijk al ruimschoots voldoende hebben aan de korte versie, de zogenaamde ‘L1’, die al meer dan 5 meter lang is. De L2 zal vooral dienen voor VIP-vervoer. In dagelijks gebruik is het lastiger om deze 5,45 m lange versie te parkeren op de parking van de supermarkt, of om de kinderen van school te halen zonder je vast te rijden.



Gebruiksgemak - Ford Tourneo
‘Slechts’ 8 zitplaatsen
Aangezien het nieuwe technische platform van het duo Transit/Tourneo Custom vanaf het begin is ontworpen om de batterij van deze volledig elektrische versie te huisvesten, hoef je op praktisch vlak geen enkel compromis te maken. Of toch bijna. In ieder geval voldoen de binnenruimte en de zeer praktische verschuifbare achterbanken van de nieuwste Tourneo Custom aan alle verwachtingen. Merk echter op dat de E-Tourneo Custom alleen verkrijgbaar is met 8 zitplaatsen (2/3/3), in tegenstelling tot de brandstofversies, die de voorste passagierszetel kunnen inruilen voor een dubbele bank om tot 9 personen in totaal te kunnen vervoeren (3-3-3).
Modulariteit van het beste niveau
Maar als je die negende plaats niet per se nodig hebt, zorgt de aanwezigheid van twee klassieke stoelen vooraan wel voor een gemakkelijkere passage in het interieur. Je kan zo zeer vlot van vooraan naar het midden van de auto kruipen. Handig als het regent, of als je in een smalle parkeerplaats hebt geparkeerd. Dan kan je gebruik maken van de zijdelingse schuifdeuren om te ontsnappen.
Op praktisch vlak blijft de uitstekende modulariteit van deze nieuwe generatie Tourneo Custom een echt hoogtepunt. Daarmee kan je het interieur configureren naar wens, afhankelijk van je noden van het moment. De zetels staan allemaal op rails en kunnen gemakkelijk worden verschoven of zelfs verwijderd. De drie zetels van de tweede rij zijn zelfs individueel in te stellen (en zelfs te draaien om er een rijdend salon van te maken). De derde rij bestaat dan weer uit een dubbele bank en een enkele zetel. De koffer is tenslotte gigantisch. Maar de achterklep is fors en neemt veel plaats in (en is bovendien zwaar om te tillen), wat de toegang niet altijd even gemakkelijk maakt in smalle plekjes.
Pro Power Onboard en kantelbaar stuur
Dankzij zijn geïntegreerde hoogspanningsbatterij, geeft de elektrische Tourneo Custom toegang tot Pro Power Onboard, een typisch kenmerk van geëlektrificeerde Ford Pro-modellen. Als je die optie aanvinkt, kan je elektrische apparaten tot 2,3 kW van stroom voorzien via de stopcontacten in het interieur. Nog een specifiek kenmerk van de elektrische versie van deze grote minibus: het kantelbare stuur. De E-Tourneo Custom heeft namelijk recht op hetzelfde (optionele) verstelbare stuur als de bedrijfsversie, de E-Transit Custom. Wij hebben het jammer genoeg niet kunnen testen, maar door dit unieke stuur vlak te leggen, kan je het gebruiken als laptopsteun of als tafeltje voor tijdens de lunchpauze.
Modern dashboard
Zoals op de brandstofversies zien de twee grote schermen op het dashboard van de Ford E-Tourneo Custom er goed uit. Dat van de digitale cockpit, 12 inch in doorsnede, omvat een zeer complete boordcomputer. Het aanraakscherm van 13 inch centraal op het dashboard, in landschapsformaat, draait dan weer op het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford. Het biedt alle snufjes die je verwacht van een moderne personenwagen (draadloze Apple CarPlay/Android Auto, OTA-updates, enz.). Dit is bijlange geen kaal personenbusje meer zoals vroeger.



Rijervaring - Ford Tourneo
Zoals we hierboven al hebben vermeld, is de Tourneo Custom in zijn elektrische versie een achterwielaandrijver. De elektromotor van 160 kW/218 pk drijft rechtstreeks de achterwielen aan met voldoende pit om deze grote (en zware: +/- 2.600 kg afhankelijk van de uitrusting) VIP-shuttle vlotte prestaties te geven. Met 450 Nm koppel onder je rechtervoet heb je altijd voldoende reserves om vlot mee te komen met het verkeer. Merk op dat de elektrische versie nog steeds in staat is om tot 2.000 kg zware aanhangwagens te trekken.
Zen-gevoel achter het stuur
In gebruik past de stilte van deze elektrische motorisatie perfect bij de comfortabele loungesfeer die heerst aan boord. Dat is het grote voordeel ten opzichte van de Tourneo Custom diesel, waarin je de viercilinder nog steeds hoort brommen bij het optrekken. Tel daarbij de uitstekende ophanging op, die een goede balans slaat tussen comfort en dynamiek, en je hebt een zeer aangenaam rijdende gezinswagen.
‘Amper’ 64 kWh
Of toch voor korte stukjes. In de ingewanden van deze grote minibus zit ‘maar’ een batterij van 64 kWh netto. Dat geeft je een maximale theoretische WLTP-autonomie van 325 km. Als je hem vooral als VIP-shuttle tussen een hotel en een luchthaven gebruikt, of als dagelijks vervoer voor het gezin, is dat zeker voldoende. Maar voor de lange vakantieritten, of erger nog gezien de weersomstandigheden, voor de skivakanties, is het rijbereik eerder beperkt. Vooral omdat het snelladen niet uitzonderlijk snel gaat, met een piekvermogen van 125 kW DC. Daarmee duurt het bijna 40 minuten om van 10 tot 80% te recupereren, in het beste geval. Waarna je nog geen 200 km kan rijden op de snelweg alvorens je weer moet beginnen te zoeken naar de volgende laadpaal…
Redelijk verbruik in de praktijk
Bij mild zomerweer (als je de elektrische verwarming volop belast in de winter om deze immense cabine op temperatuur te brengen, zal het een ander verhaal zijn), konden we wel een vrij beperkt reëel verbruik halen, zeker gezien het formaat van de E-Tourneo Custom. Bij ontspannen rijden op binnenwegen bleven we zelfs onder de 20 kWh/100 km (19 of zelfs 17 kWh/100 km tijdens een zeer vlotte rit). Dat geeft hoop op een werkelijke actieradius die in de buurt komt van de theoretische 325 km.
Maar op de snelweg en/of met een zwaardere rechtervoet, zie je de elektronen sneller uit de batterij stromen. Onder minder gunstige omstandigheden verscheen er bijna 30 kWh/100 km op de boordcomputer. In dat geval moet je rekenen op een actieradius van ongeveer 200 km.
Uiteindelijk bedroeg het gemiddelde totale verbruik tijdens onze testweek, met veel snelwegkilometers, 26 kWh/100 km. Dat levert een autonomie op van ongeveer 250 km per volle batterij. De driefasige boordlader van 11 kW heeft trouwens ongeveer 7 uur nodig om volledig op te laden aan een geschikte AC-lader of wallbox.

Budget - Ford Tourneo
Hoeveel kost de Ford E-Tourneo Custom 2025 in België?
Ford biedt de elektrische versie van zijn Tourneo Custom in verschillende uitvoeringen aan. De instapversie Trend is het goedkoopst, met een catalogusprijs van 66.592 euro (incl. btw). Vergeleken met een min of meer equivalente Trend op diesel (136 pk met automaat), is dat een meerprijs van ongeveer 5.600 euro. Het verschil met de plug-inhybride bedraagt ongeveer 3.800 euro. Dat is over het algemeen een vrij competitieve prijs vergeleken met de goedkoopste versie van de elektrische VIP-shuttle uit Stuttgart, de Mercedes EQV, die minstens 88.614 euro kost (maar wel met een batterij van 90 kWh en een nog luxueuzer interieur). Zelfs als je voor de topversie Titanium X met de lange wielbasis gaat, blijft de Ford E-Tourneo Custom onder de 75.000 euro.
Met deze tarieven is de E-Tourneo Custom wel hoger gepositioneerd dan de minder chique concurrenten, zoals bijvoorbeeld de Citroën ë-SpaceTourer. Die begint bij 53.080 euro met zijn kleine batterij van 50 kWh, of 59.080 euro met zijn grote batterij van 75 kWh.
Verdict - Ford Tourneo
De elektrische aandrijving past perfect bij de Tourneo Custom bij dagelijks gebruik. Zijn souplesse en stilte zorgen voor nog meer comfort aan boord van deze ‘VIP-shuttle voor het gezin’. Maar voor lange ritten moet je geduld hebben en vaak stoppen bij oplaadpunten. Op dat vlak zijn de diesels en plug-inhybride duidelijk overtuigender. Maar dankzij het brede aanbod van Ford kan je in ieder geval wel de oplossing kiezen die het beste bij je (fiscale) behoeften past.