De kleine Renault Twingo roept ongetwijfeld bij velen van ons speciale herinneringen op. Daarom koos Renault bij het lanceren van een nieuwe generatie voor dezelfde aanpak als bij de R5 en R4, door in te spelen op een golf van nostalgie. Het resultaat: een stadswagentje met een concept car-look dat zowel sympathiek als functioneel is! Ondanks die kwaliteiten belooft Renault een instapprijs onder de 20.000 euro. Maar legt dat lage prijskaartje te veel beperkingen op qua rijbereik?
Eind 2023 stelde Renault een concept voor dat de komst van een vierde generatie Twingo aankondigde. Het werd nadien getoond op het Mondial de l’Auto in Parijs, en begin dit jaar werd het interieur onthuld op het Autosalon van Brussel. Het concept haalde duidelijk inspiratie bij de eerste generatie Twingo uit 1993, met zijn typische ‘kikker’-uitstraling. Vandaag, amper twee jaar later, toont Renault de definitieve versie van de vierde generatie, die verrassend trouw blijft aan het concept.

Altijd goedlachs
Dertig jaar na de eerste generatie neemt de nieuwe Renault Twingo heel wat stijlelementen van zijn illustere voorganger over. De boogvormige dagrijlichten rondom een inzetstuk in carrosseriekleur zijn daar een treffend voorbeeld van. Deze full LED-verlichting blijft voortdurend branden en geeft de Twingo een herkenbare en vrolijke uitstraling. Ook het ontwerp van de grille doet denken aan een glimlach, waarin subtiel de naam ‘Twingo’ is geïntegreerd. De motorkap roept eveneens herinneringen op aan de eerste generatie, met drie nep-luchtinlaten en een aflopende vorm.



Herkenbaar design
Ook achteraan is de link met de Twingo uit de jaren 90 duidelijk zichtbaar. De LED-achterlichten blijven net als vooraan permanent verlicht, en het dak heeft opnieuw die typische ingedeukte vorm. Een ander opvallend element is het donker kunststof kader rond de achterruit. Dat heeft een dubbele functie: het bevordert de aerodynamica dankzij de scherpe lijnen, en het maakt het profiel optisch lichter. Handig, want deze Twingo is doorheen de jaren flink gegroeid.

5 deuren en XL-velgen
Net zoals de derde generatie heeft deze nieuwe Twingo een vijfdeurs carrosserie, wat de praktische bruikbaarheid verhoogt. De lengte bedraagt nu 3,79 meter. Ondanks die groei van 36 centimeter over bijna evenveel jaren, blijft het design compact ogen. Daarmee blijft hij stevig in het A-segment van de kleine stadswagens, en onderscheidt hij zich duidelijk van de grotere R5 E-Tech. Door de wielbasis te rekken tot 2,49 meter, staan de wielen helemaal in de hoeken van de auto. Standaard zijn er wieldoppen van 16 inch voorzien, maar optioneel zijn 18 inch velgen beschikbaar zoals op de foto’s. Wat jammer is: de opvallende deurgrepen van het concept hebben plaatsgemaakt voor klassieke, vermoedelijk goedkopere exemplaren.



Speels interieur
Binnenin blijft de Twingo opvallend trouw aan het concept dat in Brussel werd getoond. De sfeer is ook hier speels dankzij accenten in carrosseriekleur, al zijn harde kunststoffen alomtegenwoordig. Het succesvolle OpenR-infotainmentsysteem, gebaseerd op de Google-diensten van andere Renaults, is verwerkt in het centrale 10 inch-scherm. Daarnaast is er een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, voorzien van leuke animaties.

Alles van een grote
Dankzij zijn achterdeuren is de Twingo erg praktisch, en hij brengt ook een knipoog naar de beroemde verschuifbare achterbank uit de eerste generatie. Elk van de achterstoelen is afzonderlijk verstelbaar over een lengte van 17 centimeter, wat zorgt voor een indrukwekkende beenruimte achterin of een koffervolume tot 360 liter! Enkel de hoofdruimte achterin herinnert je eraan dat dit een A-segmenter blijft met zitplaats voor vier.



Kosten geoptimaliseerd
Op technisch vlak rust deze nieuwe Renault Twingo E-Tech electric op het AmpR Small-platform, dat we al kennen van de Renault 5 en 4 E-Tech electric. Het werd wel aangepast voor stadsgebruik en kostenbesparing. De vooras van de R5 blijft behouden, maar achteraan wordt het multilink-onderstel ingeruild voor een eenvoudigere torsieas, afgeleid van de Captur. Bij de eerste tests vertellen we je graag wat dat betekent op de weg.
Kleine batterij
Voor zijn kleinste elektrische model koos Renault voor redelijkheid: de elektromotor levert 82 pk, maar dankzij een laag gewicht van 1.200 kg blijft de Twingo vlot in de stad. Van 0 naar 50 km/u gaat in 3,8 seconden. De batterij is bewust compact gehouden: 27,5 kWh bruikbare capaciteit. Dat is vergelijkbaar met een grote plug-inhybride, maar het rijbereik is allesbehalve teleurstellend: 263 km volgens de WLTP-norm. Voldoende dus voor dagelijks gebruik in en rond de stad. Wie vaak lange ritten doet, kijkt beter naar een ander model. Het voordeel van deze kleine batterij is dat ze snel oplaadt, thuis of op het werk. Met de standaard AC-lader van 6,6 kW duurt het slechts 4 uur en 15 minuten om van 10 naar 100% op te laden. Optioneel kan de AC-laadkracht verhoogd worden naar 11 kW. Snelladen via DC aan 50 kW is ook beschikbaar als optie, en brengt de batterij van 10 naar 80% in ongeveer 30 minuten.



Prijs en lancering Renault Twingo E-Tech electric 2026
De productie van de Twingo E-Tech electric gebeurt in de Sloveense fabriek van Novo Mesto. De verkoop start begin 2026, met een vanafprijs die onder de 20.000 euro zal liggen voor de basisuitvoering Evolution.
















