Olivier Maloteaux

10 OKT 2024

Renault 5 E‑TECH: neo‑retro charme onder stroom

De Renault 5 is terug, met een neo-retro styling én een elektrisch hart. Voor de stijl vielen we meteen, nu even kijken hoe hij rijdt.

"De Renault 5 E-TECH ziet er niet alleen smakelijk uit, hij heeft ook een goed rijbereik, en rijdt heel plezierig op zijn levendige onderstel. "

Renault breidt zijn elektrisch aanbod verder uit met een neo-retro model. De R5 E-TECH grijpt vol vertrouwen terug naar de designtrekken van de eerste R5 uit 1972, maar doet dat met veel moderne aanpassingen en een volledig elektrische aandrijving. Als sjieke, hippe kleine stadswagen gaat de R5 de concurrentie aan met andere elektrische stijlicoontjes zoals de Fiat 500e, de DS3 E-Tense, Lancia Ypsilon en Mini Cooper E. Voor Renault is dit trouwens nog maar het begin van de neo-retro-hype, want binnenkort volgt met de Alpine A290 ook een sportieve versie van deze R5 E-TECH. En voor wie het vooral zo praktisch mogelijk wil, werkt Renault volop aan de wedergeboorte van de R4 in elektrische vorm.

Advertentie
Advertentie

Design

Concept vol inspiratie

Het verhaal van de nieuwe, elektrische R5 begint op een mooie dag in juli 2020. Luca de Meo heeft pas de teugels van de Renault-groep in handen genomen en vraagt de ingenieurs of hij de lopende projecten kan zien. Tijdens zijn bezoek aan de designstudio staat de baas plots oog in oog met het levensgrote wassen model van een neo-retro R5 prototype, dat dan nog “Echo” heet. Hij aarzelt geen moment en besluit prompt dat deze concept car een seriemodel gaat worden, met amper nog veranderingen aan zijn verschijning. Luca de Meo voelde meteen het verleidingspotentieel van deze kleine, neo-retro stadsauto. Dient het nog gezegd dat hij het ook was die bij Fiat destijds aan de wieg stond van de herboren 500…?

Popdesign

Op basis van die bewuste maquette onthult Renault in 2021 een concept car van de elektrische R5, die op verschillende autosalons meteen alle harten sneller doet slaan. De auto lijkt dan ook als twee druppels water op het originele concept, met perfect gedoseerde knipogen naar de R5 uit 1972. Hij verleidt, met die ondeugende koplampen, de namaak luchtinlaat op de motorkap (die hier een reeks LEDs verstopt waar de laadstatus van de batterij af te lezen valt), die wulpse heupen en verticale achterlichtblokken, en dat allemaal in hippe pop-kleuren zoals geel of gifgroen. Geen nood als je het wat discreter wil: de R5 kan ook in nacré wit, zwart of donkerblauw, telkens al dan niet met een contrasterend zwart gelakt dak.

In de lengte blijft de R5 E-TECH net onder de 4 meter (3,92 m), goed voor een plekje tussen de Twingo en Clio in. Hij is enkel verkrijgbaar met vijf deuren en staat op brede sporen met standaard riant bemeten 18-duimers en 195/55 R18 banden, die voor een pose vol zelfvertrouwen zorgen.

Bekleed dashboard

Het interieur van de nieuwe R5 is net zo neo-retro als de buitenkant. De eerste heel duidelijke vintage-knipoog is het beklede dashboard aan passagierskant, met kleurrijke materialen in stof of zelfs jeans. En ook al is het allemaal gerecycleerde kunststof, het ziet er wel uitstekend uit en zorgt ook op de zetels, de deurpanelen en de bovenkant van het dashboard voor een smaakvolle bekleding.

Resoluut modern is de R5 dan weer met de instrumenten, want daar vinden we altijd een digitaal dashboard (van 7 duim op de basisversie en 10 duim op de andere niveaus) en een centraal aanraakscherm met een diameter van 10 duim. De algemene afwerking straalt kwaliteit uit, met een klein minpuntje voor de middenconsole waar voor goedkoop aanvoelende harde kunststof werd gekozen.

Beleving

Leuk zitten voorin, wat minder achterin

Voorin ontvangt de nieuwe R5 je standaard in prima steunende, comfortabele sportzetels. Ze zitten heerlijk en je komt niets te kort aan plaats, noch boven je hoofd, noch aan je ellebogen. Alleen de opbergvakken hadden we misschien wat ruimer gewild.

Achterin zal je glimlach wat sneller verdwijnen. De beenruimte is beperkt voor iedereen die geen kind meer is, en de centrale zitplaats is krap bemeten. Nu goed, er is er tenminste ééntje, want de Fiat 500 en de Mini doen zelfs niet de moeite en houden het bij 4 zitplaatsen…

Koffer volstaat

In de koffer is het plaatsaanbod… correct. 326 liter met alle inzittenden aan boord, en 1.106 liter met neergeklapte achterbank: dat zijn heel degelijke cijfers voor het segment, maar we betreuren toch de forse laaddrempel die in- en uitladen aardig bemoeilijkt. En ook met neergeklapte achterbank wordt de laadvloer nooit helemaal vlak.

Multimedia met Google aan boord

De R5 E-TECH gebruikt de nieuwste generatie van het OpenR Link telematicasysteem met geïntegreerde Google-functies. Alles wordt bediend via het centrale 10-duims aanraakscherm en draait op Android Automotive: dat betekent dus dat je beschikt over navigatie met Google Maps, met uitstekende begeleiding en prima kaartweergave. Zo navigeren biedt ook de mogelijkheid om een traject te plannen met de laadstations die je wil gebruiken, met inbegrip van het laadvermogen dat die leveren én de beschikbare betaalmethodes. Voor elke stop en voor de eindbestemming kan je ook vooraf een gewenst laadniveau ingeven waar de routeplanner rekening mee houdt. En dat doet hij ook met de preconditionering van de batterij, die hij waar nodig activeert om via een optimale temperatuur het laden zo snel mogelijk te laten verlopen.

Stemassistent met ChatGPT

Alle multimedia aan boord van de R5 is natuurlijk ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, al dan niet draadloos. Apps downloaden uit de Google Play Store kan rechtstreeks op het scherm, via je eigen Google-account. En bovenop al die Google-speeltjes introduceert de R5 E-TECH ook de “Hey Reno” stemassistent met artificiële intelligentie via ChatGPT (voorlopig nog in 3.5-versie) die interactief op je vragen antwoordt. Draadloos je smartphone opladen kan natuurlijk ook.

Tot slot nog dit : in al die moderniteit voorziet Renault gelukkig wél nog in gewone, klassieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling. Eindeloos foeteren in menu’s om je gewenste temperatuur en ventilatie in te stellen, hoeft dus gelukkig niet!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

“Made in France”

Renault is er geen klein beetje trots op dat de R5 E-TECH een puur Europees product is. Renault biedt dus toch wat tegenwind aan de storm uit het Oosten, en bouwt deze nieuwe R5 van onderstel tot motor, van assemblage tot batterijpack, helemaal in Frankrijk. 26% van de materialen in de auto komen bovendien uit de circulaire economie, waarvan 41 kilogram gerecycleerd plastic.

Twee batterijen, drie vermogens

Bij de lancering stelt Renault de R5 enkel in zijn topversie voor, met een batterij van 52 kWh en 150 pk/245 Nm. Op de andere versies met 40 kWh en vermogens van 95 pk/215 Nm of 120 pk/225 Nm is het nog even wachten. De elektromotor (synchroon met omwikkelde rotor) is afgeleid van die uit de Mégane/Scénic E-TECH en gebruikt dus geen permanente magneten (lees: geen dure, zeldzame grondstoffen uit sterk vervuilende ontginning).

Thuis op alle wegen

Echt explosief wordt het nooit, maar de prestaties van onze testauto met 150 pk/245 Nm mogen zeker gezien worden. 0-100 km/u vraagt 8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Maar het valt vooral op hoe aangenaam deze 1,5 ton zware elektrische auto zich laat besturen op eender welk soort weg. In stadsverkeer charmeert hij met zijn lichtvoetigheid en korte draaicirkel (10,3 m). Op de snelweg blijft alles heel stabiel (met dank aan de multilink achteras uit de Dacia Duster 4x4) en stil (standaard akoestische voorruit op alle versies). Wil je zoveel mogelijk aan de auto overlaten, dan zijn een actieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent beschikbaar. Op de kleinere bergwegen van onze testrit konden we dan weer het evenwichtige onderstel en de prima voortrein (geleend van de Clio) waarderen, die extra in de verf worden gezet door de heel directe stuurinrichting. Af en toe voelden we wat koppelreacties en op nat wegdek gaat er al eens wat grip verloren, maar dan grijpen de rijhulpsystemen kundig gedoseerd in om alles weer in goede banen te leiden.

De ophanging van de R5 E-TECH is minder zacht dan die van een elektrische Peugeot 208, maar tegelijk véél vergevingsgezinder dan die van een Mini. Alles samen zorgt dat voor een prima balans tussen comfort en rijplezier. En voor wie het interesseert: de R5 mag volgens zijn homologatiepapieren ook tot 500 kg trekken.

Rijbereik en laadtijden?

Voor de toekomstige versies met de kleinere batterij (40 kWh) kondigt Renault een rijbereik van 312 km aan. De 52 kWh batterij van bij de lancering zou het tot 410 km moeten schoppen. In die versie met grote batterij en 150 pk noteerden wij verbruikcijfers van 15,5 kWh/100 km in stadsverkeer tot 18 kWh/100 km in de bergen, wat het rijbereik zou doen schommelen tussen 270 en 315 km. Ons totale gemiddelde klokte af op 16,5 kWh/100 km, goed voor ongeveer 300 km dus.

Wil je de grote batterij gewoon thuis aan je stopcontact laden, reken dan op een totale laadtijd van 25 uur. Aan een AC laadpaal van 11 kW duurt dat 4 uur en 30 minuten, en hang je de R5 aan een DC-snellader (tot 100 kW) dan stijg je in een halfuurtje van 15 tot 80% laadniveau. Dat kan trouwens ook met de “Plug & Charge”-functie, zodat je zonder laadbadge of -kaart kan betalen.

De boordlader van de elektrische R5 kan tot slot ook bidirectioneel aan de slag met Vehicle to Load (V2L – om een extern apparaat te laden) en zelfs Vehicle to Grid (V2G). Met die laatste functie kan je theoretisch dus elektriciteit van je batterij ‘verkopen’ aan het stroomnet, maar in ons land werkt dat voorlopig nog niet.

Prijs

Bij zijn lancering kan je de R5 E-TECH met grote batterij en 150 pk bestellen vanaf 32.900 euro in Techno-uitvoering. In absolute termen is dat een smak geld voor een stadsauto, maar Renault kan met die prijs vol vertrouwen de directe concurrentie tegemoet. De standaarduitrusting is bovendien meer dan volledig, met automatische klimaatregeling, actieve cruise control, warmtepomp, navigatie, achteruitrijcamera, draadloze telefoonlader en 18-duims alu velgen. Wij zouden op de optielijst enkel nog kiezen voor het Pack Winter met verwarmde zetels en dito stuur. Wil je wat meer funk, dan zijn er een heleboel personaliseringsmogelijkheden, van stickers voor het koetswerk tot inlegstukken voor het interieur, maar ook een rieten stokbroodhouder bijvoorbeeld… à la française!

Zo lang ze nog bestaat, geldt de Vlaamse aankooppremie van 5.000 euro ook voor de Renault R5 E-TECH, en volgend jaar breidt het gamma dus verder uit met de kleinere batterij van 40 kWh en instapprijzen vanaf 25.000 euro voor de basisversie.

Verdict

We hadden er echt naar uitgekeken, deze R5 van de 21ste eeuw. En eerlijk: hij heeft ons niet teleurgesteld, integendeel! Deze kleine elektro-rakker ziet er niet alleen smakelijk uit, hij zit ook perfect dankzij dat smaakvolle interieur, en rijdt heel plezierig op dat levendige onderstel. Het rijbereik is correct, tenminste met de grote batterij die bij de lancering beschikbaar is. Maar het is vooral die charme waar de vonken van af spatten, en die sympathieke, frisse persoonlijkheid die van de neo-retro R5 wat ons betreft een uitstekende elektrische stadswagen maken!

Advertentie
Advertentie