Renault breidt zijn elektrisch aanbod verder uit met een neo-retro model. De R5 E-TECH grijpt vol vertrouwen terug naar de designtrekken van de eerste R5 uit 1972, maar doet dat met veel moderne aanpassingen en een volledig elektrische aandrijving. Als sjieke, hippe kleine stadswagen gaat de R5 de concurrentie aan met andere elektrische stijlicoontjes zoals de Fiat 500e, de DS3 E-Tense, Lancia Ypsilon en Mini Cooper E. Voor Renault is dit trouwens nog maar het begin van de neo-retro-hype, want binnenkort volgt met de Alpine A290 ook een sportieve versie van deze R5 E-TECH. En voor wie het vooral zo praktisch mogelijk wil, werkt Renault volop aan de wedergeboorte van de R4 in elektrische vorm.
Design Renault 5
Concept vol inspiratie
Het verhaal van de nieuwe, elektrische R5 begint op een mooie dag in juli 2020. Luca de Meo heeft pas de teugels van de Renault-groep in handen genomen en vraagt de ingenieurs of hij de lopende projecten kan zien. Tijdens zijn bezoek aan de designstudio staat de baas plots oog in oog met het levensgrote wassen model van een neo-retro R5 prototype, dat dan nog “Echo” heet. Hij aarzelt geen moment en besluit prompt dat deze concept car een seriemodel gaat worden, met amper nog veranderingen aan zijn verschijning. Luca de Meo voelde meteen het verleidingspotentieel van deze kleine, neo-retro stadsauto. Dient het nog gezegd dat hij het ook was die bij Fiat destijds aan de wieg stond van de herboren 500…?
Popdesign
Op basis van die bewuste maquette onthult Renault in 2021 een concept car van de elektrische R5, die op verschillende autosalons meteen alle harten sneller doet slaan. De auto lijkt dan ook als twee druppels water op het originele concept, met perfect gedoseerde knipogen naar de R5 uit 1972. Hij verleidt, met die ondeugende koplampen, de namaak luchtinlaat op de motorkap (die hier een reeks LEDs verstopt waar de laadstatus van de batterij af te lezen valt), die wulpse heupen en verticale achterlichtblokken, en dat allemaal in hippe pop-kleuren zoals geel of gifgroen. Geen nood als je het wat discreter wil: de R5 kan ook in nacré wit, zwart of donkerblauw, telkens al dan niet met een contrasterend zwart gelakt dak.
In de lengte blijft de R5 E-TECH net onder de 4 meter (3,92 m), goed voor een plekje tussen de Twingo en Clio in. Hij is enkel verkrijgbaar met vijf deuren en staat op brede sporen met standaard riant bemeten 18-duimers en 195/55 R18 banden, die voor een pose vol zelfvertrouwen zorgen.
Bekleed dashboard
Het interieur van de nieuwe R5 is net zo neo-retro als de buitenkant. De eerste heel duidelijke vintage-knipoog is het beklede dashboard aan passagierskant, met kleurrijke materialen in stof of zelfs jeans. En ook al is het allemaal gerecycleerde kunststof, het ziet er wel uitstekend uit en zorgt ook op de zetels, de deurpanelen en de bovenkant van het dashboard voor een smaakvolle bekleding.
Resoluut modern is de R5 dan weer met de instrumenten, want daar vinden we altijd een digitaal dashboard (van 7 duim op de basisversie en 10 duim op de andere niveaus) en een centraal aanraakscherm met een diameter van 10 duim. De algemene afwerking straalt kwaliteit uit, met een klein minpuntje voor de middenconsole waar voor goedkoop aanvoelende harde kunststof werd gekozen.
Beleving Renault 5
Leuk zitten voorin, wat minder achterin
Voorin ontvangt de nieuwe R5 je standaard in prima steunende, comfortabele sportzetels. Ze zitten heerlijk en je komt niets te kort aan plaats, noch boven je hoofd, noch aan je ellebogen. Alleen de opbergvakken hadden we misschien wat ruimer gewild.
Achterin zal je glimlach wat sneller verdwijnen. De beenruimte is beperkt voor iedereen die geen kind meer is, en de centrale zitplaats is krap bemeten. Nu goed, er is er tenminste ééntje, want de Fiat 500 en de Mini doen zelfs niet de moeite en houden het bij 4 zitplaatsen…
Koffer volstaat
In de koffer is het plaatsaanbod… correct. 326 liter met alle inzittenden aan boord, en 1.106 liter met neergeklapte achterbank: dat zijn heel degelijke cijfers voor het segment, maar we betreuren toch de forse laaddrempel die in- en uitladen aardig bemoeilijkt. En ook met neergeklapte achterbank wordt de laadvloer nooit helemaal vlak.
Multimedia met Google aan boord
De R5 E-TECH gebruikt de nieuwste generatie van het OpenR Link telematicasysteem met geïntegreerde Google-functies. Alles wordt bediend via het centrale 10-duims aanraakscherm en draait op Android Automotive: dat betekent dus dat je beschikt over navigatie met Google Maps, met uitstekende begeleiding en prima kaartweergave. Zo navigeren biedt ook de mogelijkheid om een traject te plannen met de laadstations die je wil gebruiken, met inbegrip van het laadvermogen dat die leveren én de beschikbare betaalmethodes. Voor elke stop en voor de eindbestemming kan je ook vooraf een gewenst laadniveau ingeven waar de routeplanner rekening mee houdt. En dat doet hij ook met de preconditionering van de batterij, die hij waar nodig activeert om via een optimale temperatuur het laden zo snel mogelijk te laten verlopen.
Stemassistent met ChatGPT
Alle multimedia aan boord van de R5 is natuurlijk ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, al dan niet draadloos. Apps downloaden uit de Google Play Store kan rechtstreeks op het scherm, via je eigen Google-account. En bovenop al die Google-speeltjes introduceert de R5 E-TECH ook de “Hey Reno” stemassistent met artificiële intelligentie via ChatGPT (voorlopig nog in 3.5-versie) die interactief op je vragen antwoordt. Draadloos je smartphone opladen kan natuurlijk ook.
Tot slot nog dit : in al die moderniteit voorziet Renault gelukkig wél nog in gewone, klassieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling. Eindeloos foeteren in menu’s om je gewenste temperatuur en ventilatie in te stellen, hoeft dus gelukkig niet!