De Audi Q6 e-tron luidde een nieuwe generatie elektrische wagens in binnen het Duitse merk. Dankzij zijn PPE-platform, ontwikkeld in samenwerking met Porsche, biedt hij niet enkel tot 637 km autonomie, maar ook supersnel laden dankzij zijn 800 V-batterij: van 10 tot 80% in slechts 21 minuten. Cijfers waarmee hij zelfs zijn grote broer, de in België gebouwde Q8 e-tron, vroegtijdig met pensioen stuurde… De Q6 e-tron is zelfs populairder dan zijn kleine broer, de Q4 e-tron, ondanks zijn wat hogere vanafprijs van 64.650 euro. Maar welke modellen moet je nog overwegen binnen het segment van de premium elektrische gezins-SUV’s?
De gevreesde nieuwkomer: BMW iX3
De gedoodverfde rivaal voor de Audi Q6 e-tron is, of wordt zeer binnenkort, de nieuwe BMW iX3. Ook deze tweede generatie van BMW’s middelgrote elektrische SUV verlegt de grenzen binnen het merk, met tot 800 km autonomie, tot 400 kW snelladen (10-80% in 21 minuten) en een ruim, comfortabel interieur. De iX3 introduceert ook een nieuwe designtaal voor BMW, waar je fan van moet zijn ten opzichte van de meer klassieke Q6 e-tron. En voorlopig ligt de prijs nog iets hoger dan bij de Audi: vanaf 69.900 euro, maar dan heb je wel de krachtige BMW iX3 50 xDrive met 470 pk. Later volgen er nog meer betaalbare versies met minder vermogen en waarschijnlijk ook een kleinere batterij.



De Duitse Drie is compleet: Mercedes GLC EQ
Als BMW iets nieuws uitbrengt, kan je er je klok op gelijkstellen dat Mercedes zal volgen - of vice versa! Op dezelfde IAA in München stond, net als de iX3, namelijk ook deze Mercedes GLC EQ te blinken. Dat is de elektrische versie van de GLC… die echter niets gemeen heeft met het model op benzine of diesel! Qua design is deze GLC EQ wel meteen herkenbaar, ook met zijn verlichte grille. Het interieur wordt dan weer gedomineerd door displays. De cijfers? Tot 713 km rijbereik, 10-80% bijladen in 22 minuten, 489 pk en vanaf 72.479 euro. Maar ook hier volgen later nog minder dure varianten.



Het sportieve… Franse alternatief: Alpine A390
Een outsider in deze categorie is de Alpine A390. Het is namelijk de eerste elektrische SUV van het Franse merk! Na de A110 voor puristen en de A290 voor liefhebbers van hippe hot hatchbacks moet de A390 zakelijke rijders verleiden die op zoek zijn naar ‘iets anders’. De Alpine is op papier iets minder indrukwekkend dan zijn Duitse concurrenten, met maximaal 555 km autonomie, maar met zijn drie elektromotoren en 470 pk moet hij op dynamisch vlak niet onderdoen. De prijzen beginnen bij 67.500 euro, wat in lijn ligt met het segment, maar de A390 is standaard wel al vrij compleet uitgerust.



Meer prijs-kwaliteit: Kia EV6
Op zoek naar een praktische elektrische SUV die snel kan opladen, maar met een gunstigere prijs-kwaliteitverhouding? Dan is de Kia EV6 misschien wel iets voor jou. Hij is al enkele jaren op de markt, maar zijn design oogt nog steeds fris en modern, ook dankzij de recente facelift. Er zijn meerdere uitvoeringen te kiezen, maar ze hebben allemaal een 800 V-batterij, waarmee je in slechts 18 minuten kan snelladen. Dé reden om de EV6 te kiezen boven zijn meer premium rivalen? De prijs, die begint bij ‘slechts’ 49.990 euro. Maar je kan ook kiezen voor de heftige EV6 GT met maar liefst 650 pk vanaf 73.790 euro…



Voor designliefhebbers: DS N°8
Het is DS tot nu toe nog niet helemaal gelukt om te wedijveren met de klassieke premiummerken, maar de DS N°8 is misschien de beste poging tot nu toe. De Franse crossover houdt het midden tussen een berline en een SUV, en is dus eerder een concurrent voor de Audi Q6 Sportback e-tron. Het bijzondere interieur geeft bovendien het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent. Qua autonomie moet de DS N°8 niet onderdoen: tot 750 km WLTP, of meer dan 500 km op de snelweg in de praktijk. Maar opladen duurt wat langer (10-80% in 27 minuten) en ook de achterbank is niet zo ruim als je zou verwachten. De prijzen zijn iets voordeliger dan bij de Duitsers, vanaf 59.200 euro, maar zijn nog steeds resoluut ‘premium’ te noemen.
















