Met zijn 430 kW (585 pk) en 740 Nm koppel maakte de oude Kia EV6 GT al indruk, zowel op zijn snelheidsmeter als op je nekwervels. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden liet hij zelfs veel duurdere en iconische sportwagens met verbrandingsmotor achter zich. Maar bij de elektrische sportwagens worden de kilowatts met bakken uitgedeeld en moet je pompen om niet te verzuipen ten opzichte van de concurrentie. De neef van de EV6 GT, de Hyundai Ioniq 5 N, werd kort nadien gelanceerd en bood op basis van hetzelfde E-GMP-platform 478 kW (650 pk) en 770 Nm. En de Ioniq 5 N was niet enkel sneller in een rechte lijn, met een sprinttijd van 3,4 seconden. Hij bood ook een veel amusanter rijgedrag dankzij zijn vele specifieke functies. Waaronder een “Virtual Gear Shift”, die schakelmomenten simuleert via de flippers aan het stuur, net als bij een “echte” sportwagen met verbrandingsmotor.
Voor modeljaar 2025 biedt de EV6 GT niet enkel de esthetische evoluties van de “gewone” EV6 2025, maar krijg hij ook dezelfde verbeteringen als zijn neef, de Ioniq 5 N. Dat betekent een vermogen van 650 pk en de VGS-functie. Is hij daarmee even leuk als de Hyundai?
Design - Kia EV6
Gemoderniseerde look
Zoals de faceliftversie van de reguliere Kia EV6, onderscheidt de EV6 GT 2025 zich om te beginnen met zijn nieuwe look. Zijn algemene uiterlijk blijft atypisch (je houdt ervan of niet, maar de lijnen zijn wel origineel), maar het nieuwe model voegt er een moderne touch aan toe dankzij de knappe nieuwe koplampen. De lichtsignatuur van de zogenaamde “Kia Starmap” draagt bij aan de agressieve uitstraling die goed past bij deze GT-versie.
Elegante sportiviteit
Het sportieve karakter van deze versie wordt versterkt door de mooie 21-inch velgen, waardoor je de enorme, neongroene remklauwen kan zien. Voor de rest blijft de stijl van deze EV6 GT eerder in het genre van het “Grand Tourisme”, en vervalt hij dus niet in overdreven sportieve tuning. Kia vermeldt ook een aangepaste achterbumper en diffusor, net als een hertekende grille. Maar de EV6 GT blijft een vrij discrete “sleeper”… die wel de meeste bespoilerde sportwagens achter zich laat bij het groene licht! Wie liever niet onopgemerkt blijft, kan kiezen voor de blauwe lakkleur Yacht Blue Matt of het rode Runaway Red als alternatief voor de standaard zwarte, grijze of witte opties. Maar hoe dan ook is de EV6 GT minder uitgesproken sportief dan de Hyundai Ioniq 5 N met zijn meer opvallende bodykit.
Suède kuipstoelen
Dezelfde neongroene accenten die typisch zijn voor het GT-label van Kia, zijn ook terug te vinden in het interieur van de sportieve EV6. Om goed te blijven zitten wanneer je de ionenstorm loslaat, zijn de uitstekende kuipstoelen in suède een welkome aanvulling. Ze zijn comfortabel en bieden veel steun.




Gebruiksgemak - Kia EV6
Op het stuur van de GT-versie van de Kia EV6 zit nog steeds de grote, neongroene knop waarmee je van rijmodus kan wisselen als de omstandigheden het toelaten. Met deze GT-knop aan de linkerkant van het stuurwiel kan je met één druk de GT-modus activeren en zo het volledige potentieel van het beest loslaten. De andere rijmodi kan je kiezen via een tweede knop onderaan het stuur, Eco, Normal, Sport, My Drive en Snow.
VGS via het centrale scherm
Om de Virtual Gear Shift te activeren, een van de grootste nieuwigheden van deze facelift, moet je via het centrale aanraakscherm gaan. Niet erg praktisch. Maar, zoals we hieronder zullen zien, hoef je die handeling gelukkig niet vaak uit te voeren…
Dubbele functie
Voor de rest neemt deze sportieve versie, op enkele GT-logo’s na, het interieur over van de gewone Kia EV6 facelift. Je krijgt dus niet alleen de nieuwe vingerafdruklezer om in te loggen op je profiel, maar ook de twee grote schermen die bovenaan het dashboard staan en de aanraaktoetsen met dubbele functie. Die bedienen de klimaatcontrole of het infotainment, afhankelijk van het geselecteerde menu. Niet altijd even praktisch in gebruik, maar je moet in ieder geval niet via het aanraakscherm gaan voor deze basisfuncties. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard aanwezig en werken perfect.
XXL-binnenruimte
De Kia EV6 GT is 4,70 m lang en rust op een XXL-wielbasis van 2,90 m, typisch voor de elektrische auto’s op basis van het E-GMP-platform van de Hyundai-Kia-groep. Dat zorgt voor een royale beenruimte achteraan. De koffer is minder groot, gezien het formaat, maar blijft praktisch met een volume van 480 liter. De extra motor op de vooras van deze sportieve versie zorgt voor een iets kleinere frunk, maar je krijgt nog steeds 25 liter aan opbergruimte onder de motorkap om je laadkabel in op te bergen.



Rijervaring - Kia EV6
84 kWh en bliksemsnel opladen
Voor we terugkomen op het extra vermogen van de EV6 GT, willen we eerst even stilstaan bij het feit dat deze update ook geniet van een grotere batterij. Zijn lithium-ionpakket stockeert nu 84 kWh, tegenover 77,4 kWh voorheen. Dat doet de WLTP-autonomie groeien tot 450 km, tegenover 424 km bij het oude model. De batterij draait nog steeds op 800 volt, wat het mogelijk maakt om de elektronen bliksemsnel te recupereren (in theorie tot een piek van 350 kW) als je snellaadt met gelijkstroom. Bijladen van 10 tot 80% duurt daarmee nog maar 18 minuten! En we kunnen bevestigen: in geval van nood is deze Kia in staat om elektronen te verslinden aan een indrukwekkend tempo.
Grand tourer…
Als je de uitstekende geluidsisolatie van de EV6 GT, zijn redelijke verbruik aan een rustig tempo (+/- 21 kWh/100 km) en zijn prestaties van topniveau optelt, is de Kia EV6 GT een echte grand tourer waarmee je met alle plezier kilometers kan malen. Je moet enkel rekening houden met een gestuurde demping die altijd stevig blijft en weinig vergevingsgezind is voor imperfecties, ook in de normale modus.
… dragster van formaat…
In de GT-modus wordt deze sportieveling echter een ongelooflijk sprintkanon! Op papier blijft de sprinttijd van 0 tot 100 km/u identiek met 3,5 seconden, ondanks het extra vermogen (dat vermoedelijk de grotere batterij compenseert). Maar eerlijk gezegd moet je al veel azijn hebben gedronken om dat teleurstellend te vinden! Op technisch vlak bedraagt het gecombineerde vermogen van de twee elektromotoren 448 kW/609 pk, voor een koppel van 740 Nm in de GT-modus. Maar als je de Launch Control activeert, geniet je van 478 kW/650 pk en 770 Nm om een vliegende start te maken. Dan schiet deze zware GT (met een gewicht van 2.145 tot 2.220 kg…) met een indrukwekkende kracht uit zijn startblokken. Het is bijna een echte dragster, met een neus die lichtjes opstijgt en de voorwielen doet slippen, terwijl de achterwielen het geheel voortstuwen. Een ogenblik later zit je alweer aan 100 km/u.
… maar te braaf voor een echte sportwagen
Een uitstekende reiswagen en ongelooflijke sprinter: dat waren al de kwaliteiten van de EV6 GT voor zijn facelift, en ze worden opnieuw bevestigd met dit nieuwe modeljaar. Maar we hadden verwacht dat hij daar nog een extra vleugje fun aan zou toevoegen. Sinds de ontdekking van de Hyundai Ioniq 5 N en zijn perfecte imitatie van een opwindende sportwagen met verbrandingsmotor, hadden we gehoopt dezelfde geest te vinden in de EV6 GT 2025. Maar puristen zullen hier op hun honger blijven zitten. Hoewel hij zeer efficiënt door de bochten gaat, blijft de EV6 GT nogal log en voelt zijn besturing niet erg natuurlijk aan. Bovendien is de kalibratie van zijn “Virtual Gear Shift” minder geslaagd dan bij Hyundai: de “begrenzer” grijpt te vroeg en te bruusk in. Sommige diesels uit de hoogdagen, zoals de BMW 535d, hadden zelfs een langere adem! Bovendien blijft het digitale motorgeluid vrij banaal. De klank van een grote, atmosferische benzinemotor die tot 8.500 toeren of meer doorgaat, zoals die van een Porsche 911 GT3, had ons meer overtuigd. Dat gezegd zijnde, blijft dit een detail ten opzichte van het prestatieniveau dat de Kia EV6 GT biedt, zeker voor deze prijs.



Budget - Kia EV6
Hoeveel kost de Kia EV6 GT 2025?
De prijzen van de Kia EV6 GT beginnen namelijk bij 73.390 euro in België. Voor die prijs zijn er maar weinig modellen die zoveel kunnen bieden: 650 pk, 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden, een autonomie van 450 km en 800 volt-snelladen tot 350 kW. Vooral omdat hier quasi alles in de prijs inbegrepen zit. Enkel voor het open dak (800 euro) en sommige metallic lakkleuren (900 tot 1.900 euro) moet je bijbetalen. En vergeet niet dat je een geruststellende garantie van 7 jaar krijgt.
Je zou ook de Kia EV6 AWD GT-Line kunnen overwegen, die al voldoende prestaties levert. Maar die is twee keer minder krachtig (325 pk) en amper goedkoper (66.490 euro). 325 pk extra voor slechts 6.900 euro lijkt ons een goede deal… Maar als we op zoek zijn naar een speeltje om plezier mee te beleven, zouden we eerder naar zijn neefje van bij Hyundai gaan: de Ioniq 5 N is amper duurder (74.999 euro) en tovert een bredere glimlach op je gezicht. Maar hij is ook iets minder chic.
Verdict - Kia EV6
De Kia EV6 GT beschikt over talloze kwaliteiten en is niet enkel een indrukwekkende sprinter, maar ook een krachtige elektrische grand tourer. Maar een beetje extra plezier in het recept zou zijn scala aan capaciteiten nog breder hebben gemaakt. Toch blijft zijn verhouding tussen prestaties, uitrusting en prijs aantrekkelijk.