5. Zijn kuipzetels

Naast een look die sterk verschilt van die van de klassieke Hyundai Ioniq 5, krijgt de sportieve N-versie ook specifieke kuipzetels. Die geven het interieur nog wat meer cachet, onder meer dankzij de verlichte logo’s. Ze maken de Ioniq 5 N vooral een stuk sportiever, met bovendien een geweldige steun en toch heel veel comfort!

4. Zijn stuur en al zijn knoppen

Het speciale stuur van de Ioniq 5 N ligt niet alleen goed in de hand dankzij zijn perfecte dikte, het is ook afgeladen met handige knopjes. Daarmee activeer en desactiveer je bijvoorbeeld de rijhulpmiddelen, maar vooral ook de rijmodi en de ’N Grin Boost’ met een simpele vingerbeweging. Kort samengevat kan je dit elektrische monster in een mak en geruisloos lammetje transformeren zonder zelfs je handen van het stuur te moeten halen.

3. Zijn flippers aan het stuur

Onder al deze knoppen zijn er sommige natuurlijk belangrijker dan andere. Zo zijn er de twee ‘N’-sneltoetsen, maar ook de flippers achter het stuur. Daarmee bedien je met name het regeneratief remmen en zelfs het eenpedaalrijden met de elektrische SUV. Maar ze kunnen ook dienen om schakelmomenten te simuleren, net als in een auto met verbrandingsmotor en een echte versnellingsbak! Deze functie voelt nooit karikaturaal aan, werkt perfect en draagt zelfs bij aan de charme van de Ioniq 5 N, vooral wanneer je de N Active Sound +-functie er samen mee activeert.

2. Zijn geluiden

Inderdaad, de Hyundai Ioniq 5 N kan het geluid van een viercilinder nabootsen, maar ook andere, meer futuristische klanken produceren. En opnieuw werkt het goed zonder belachelijk te worden. Hyundai heeft zelfs luidsprekers onder de motorkap en in de koffer geplaatst om de herkomst van de verschillende geluiden te scheiden. Het uitlaatgeluid komt dus echt van de achterzijde, terwijl motor- en inlaatgeluiden van de voorkant komen. Het resultaat is een werkelijk overtuigende klank! Helaas nemen deze luidsprekers de extra opbergruimte onder de motorkap en in de dubbele bodem van de koffer in. Elk voordeel heb z’n nadeel...

1. Zijn prijs/prestatieverhouding

Toegegeven: dit is meer dan een detail, maar met een vermogen van maximaal 478 kW (650 pk) en 770 Nm, een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden en een vanafprijs van 77.999 euro levert de Hyundai Ioniq 5 N simpelweg verbluffende prestaties voor zijn prijs! En dat terwijl je nog steeds tot 448 km autonomie krijgt dankzij zijn batterij van 84 kWh. Zonder te vergeten dat, zoals in elke Ioniq 5, het maximale laadvermogen tot 350 kW bereikt om van 10 tot 80% actieradius te kunnen bijladen in slechts 18 minuten. De elektrische sport-SUV Ioniq 5 N is werkelijk een uniek aanbod, eerst en vooral binnen het elektrische gamma van Hyundai, maar ook op de automarkt in zijn geheel! We durven het te zeggen: zelfs met alle soorten motorisaties meegerekend! Ja, de Hyundai Ioniq 5 N heeft echt een zeer sterke indruk op ons nagelaten...