Het elektrische EV-offensief van Kia begon in 2021 met deze Kia EV6, die recent een facelift kreeg om hem fris te houden. Uiterlijk veranderde er weinig aan deze neef van de Hyundai Ioniq 5 en kleine broer van de Kia EV9, maar de Koreaanse SUV werd wel efficiënter dan ooit. Zijn talenten als elektrische reiswagen blijven dus intact.
Design Kia EV6
Kleine retouches
Op esthetisch vlak brengt de facelift niets spectaculairs met zich mee. We zouden het bijna over het absolute minimum hebben, met nieuwe bumpers en een herziene lichtsignatuur. We nemen het Kia niet kwalijk, er viel dan ook weinig te verbeteren. Gewoon enkele retouches om weer mee te zijn met de tijd. Toch heeft deze kleine cosmetische ingreep wel de algemene stroomlijn van de crossover verbeterd.
In het interieur is het centrale gebogen scherm meer naar de bestuurder gericht, die nu voor een nieuw stuurwiel met drie spaken zit. Kia heeft ook een vingerafdrukherkenning en een draadloze oplader van 15 W toegevoegd. Er is een ingebouwd navigatiesysteem, maar je kan ook probleemloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. De EV6 behoudt echter zijn nogal omslachtige systeem met sneltoetsen met een dubbele functie voor de klimaatcontrole en het infotainment. Dat blijkt nog steeds niet erg praktisch in gebruik.
Er is wel een verbeterde sfeerverlichting die het leven aan boord iets opfleurt. Maar de grootste vernieuwing van de Kia EV6 zit in de batterij: die groeit van 74 kWh naar 80 kWh netto (84 kWh bruto). Ook de software werd uiteraard bijgewerkt.
Beleving Kia EV6
Cocon en V2L
Het cocongevoel in de Kia EV6 wordt versterkt door zowel de stilte van de elektromotor als de inrichting van het interieur. In de Business Plus-uitvoering van onze test vinden we goede voorzetels terug, bekleed in vegan leer, met verwarming én ventilatie. De zachte zetels compenseren deels de nogal droge ophanging. Ze zijn uitgerust met een USB C-poort aan de achterzijde voor de passagiers op de achterbank.
Die krijgen ook heel wat beenruimte. De passagier in het midden wordt echter, zoals vaker, opgeofferd. Voor een optimaal comfort reis je dus best met maximaal 4 personen in de Kia EV6. Vooral omdat de koffer ‘maar’ 480 liter slikt. Maar dankzij de frunk onder de motorkap hoef je in ieder geval de laadkabel niet achterin op te bergen. Tijdens een gezellig uitje hoef je trouwens niet in de buurt te zijn van een stopcontact voor je elektrische apparaten of zelfs je e-bike, want met het V2L-systeem kan je ze rechtstreeks op de auto aansluiten. Handig!