of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Volkswagen Tiguan rouges et noirs garés au bord de la mer au coucher du soleil.","nl":"Rode en zwarte Volkswagen Tiguan geparkeerd aan zee bij zonsondergang."}
{"fr":"Volkswagen rouge avec phares modernes et jantes élégantes près de l'eau.","nl":"Rode Volkswagen met moderne koplampen en stijlvolle velgen bij het water."}
1/8

Tops en flops van automerken in Europa (eind 2025)

Tesla verliest snel terrein op BYD in Europa. Bij de Europese merken doen Volkswagen en Renault het goed, terwijl Stellantis opnieuw terrein verliest. Wat leren de Europese inschrijvingscijfers eind 2025 nog meer?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

26 November 2025

Advertentie

De Europese vereniging van autoconstructeurs (ACEA) heeft de inschrijvingscijfers voor de eerste tien maanden van 2025 gepubliceerd. Een goed moment om de grote trends van het jaar op ons continent te schetsen, en ook om te kijken of die in de lijn liggen van de recentste evoluties op de Belgische markt over dezelfde periode.

De Europese markt laat eind 2025 een lichte groei zien ten opzichte van vorig jaar, met bijna 9 miljoen nieuwe inschrijvingen tegen eind oktober (8.974.026, goed voor +1,4%). In België zijn elektrische wagens inmiddels goed voor een derde van de nieuwe inschrijvingen (33,7%), maar op Europees niveau blijft hun marktaandeel achter met slechts 16,4%.

Volkswagen aan de top

Hoewel BMW in België marktleider blijft (nog steeds opvallend voor een premiummerk), is het in Europa Volkswagen dat de ranglijsten aanvoert. De Duitse constructeur boekt een stijging van +5,3% ten opzichte van 2024 en overschrijdt al de grens van één miljoen inschrijvingen (1.017.781). De Volkswagen-groep als geheel (2.477.875 inschrijvingen) groeit met +5,2%, al zijn de prestaties tussen de verschillende merken erg uiteenlopend. Cupra is de sterkste stijger (+38,5%), gevolgd door Skoda (+10,5%). Audi blijft nagenoeg stabiel (-1,2%), terwijl Porsche (-15,2%) en Seat (-16,5%) duidelijke verliezen optekenen.

Rode Volkswagen met moderne koplampen en stijlvolle velgen bij het water. Modern interieur van Volkswagen ID met digitaal dashboard en groot multimedia scherm.
Advertentie

Stellantis blijft achterop hinken

Als tweede grootste groep op de Europese markt moet Stellantis (1.416.202 inschrijvingen) opnieuw terrein prijsgeven (-6%). Peugeot blijft de belangrijkste speler binnen het concern met 469.322 inschrijvingen, maar ook dat cijfer is in dalende lijn (-2%). Citroën (276.641), Opel (263.659) en Fiat (222.375) volgen op gelijkaardig niveau, en zitten allemaal in het rood met respectievelijk -1,7%, -8,1% en -13,4%. Andere merken binnen de groep delen dat lot: Jeep (-3%), DS (-21,6%) en Lancia (-68,3%) gaan allemaal achteruit. Enkel Alfa Romeo (47.699) kan positieve cijfers voorleggen, met een stijging van +38,6% ten opzichte van 2024.

Renault-groep in stijgende lijn

De Renault-groep, nummer drie in Europa, doet het wel goed met positieve resultaten voor haar drie merken. In tegenstelling tot de situatie in België blijft Renault (545.923 inschrijvingen) op Europees niveau nog steeds vóór Dacia (465.879). Beide merken gaan er op vooruit, met respectievelijk +7,2% en +5,9%. De sterkste groeier binnen de groep is echter Alpine, met een stijging van +121,1%. Dat blijft natuurlijk relatief, met 6.610 inschrijvingen in 2025 tegenover 2.990 een jaar eerder, maar het toont wel een sterke dynamiek voor het sportieve merk.

DS 7 Crossback hybride SUV rijdt op een kronkelige bergachtige weg omgeven door groen. Moderne interieur van een Renault met digitaal dashboard en centraal touchscreen.
Advertentie

Hyundai voorbij Toyota

Bij de Japanse merken noteren we over het algemeen een daling, met uitzondering van Honda (+9,7%). Nissan (-0,8%), Suzuki (-14%), Mazda (-17%) en Mitsubishi (-26,2%) zien hun cijfers dalen. Honda blijft bovendien beperkt in volume, met slechts 37.318 inschrijvingen.

De Toyota-groep verliest -5,7% en wordt daardoor nu ingehaald door het Koreaanse Hyundai, dat weliswaar zelf ook krimpt met -4%. Beide groepen blijven nagenoeg gelijk in volume, met 663.970 inschrijvingen voor Toyota en 675.102 voor Hyundai.

BMW blijft het grootste Europese premiummerk

Met 626.830 inschrijvingen doet de BMW-groep (BMW + Mini) bijna even goed als de giganten Toyota en Hyundai. Binnen de groep is Mini de sterkste stijger met +19,9%, tegenover +4,2% voor BMW zelf. BMW blijft uiteraard de ruggengraat van de groep, met 531.047 inschrijvingen. Daarmee doet het merk beter dan zowel Mercedes (460.666) als Audi (428.839) binnen het klassieke Duitse premiumtrio. Volvo, dat net als in België terrein verliest, zakt in Europa met -15,2% naar 198.483 inschrijvingen.

Parkeerplaats vol met BMW elektrische auto's in een ruime, verlichte opslagruimte.
Advertentie

Tesla zakt, BYD stijgt fors

Tenslotte valt ook het grote contrast op tussen Tesla en BYD. Tesla registreerde dit jaar tot nu toe 117.000 inschrijvingen, een daling van -39,2% ten opzichte van 2024. Tegelijkertijd maakt BYD een spectaculaire sprong van +239,6%, met 94.219 inschrijvingen in 2025. Daarmee blijft BYD voorlopig nog onder Tesla, maar dat verschil is snel aan het verdwijnen. Eind oktober 2024 stonden de merken nog op respectievelijk 27.741 voor BYD en 192.439 voor Tesla. Aan dit tempo is het slechts een kwestie van tijd voor BYD Tesla in Europa voorbijsteekt.

Ook nog vermeldenswaardig: Ford registreert 256.750 inschrijvingen, een lichte daling van -2,1%, terwijl het Chinese concern SAIC (voornamelijk actief via MG en Maxus) een sterke groei laat optekenen met +39,1% (173.910 inschrijvingen).

Witte elektrische auto op een weg, met bomen op de achtergrond, modern en strak ontwerp. Grijze SUV op een weg, omringd door vlot bewegende groene landschappen.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie