Voor we het definitieve rapport van 2025 opstellen, bekijken we alvast de resultaten van de automerken in België na de eerste tien maanden van het jaar. 2025 werd gekenmerkt door een algemene daling van het aantal nieuwe inschrijvingen met bijna 10% ten opzichte van 2024. Bevestigen de trends van onze vorige tops en flops begin 2025 en na het eerste semester zich nog steeds?
Eind oktober telde de Belgische markt voor nieuwe personenwagens 357.823 inschrijvingen. Dat betekent een daling van 8,95% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De terugval is vooral te wijten aan het segment van bedrijfswagens. De particuliere markt bleef relatief stabiel.
BMW blijft aan de top, maar verliest terrein
BMW blijft voorlopig marktleider in België, zoals de voorbije jaren, met 38.121 nieuwe inschrijvingen. Toch ziet het merk met het propellerlogo zijn voorsprong op Volkswagen (2de, met 34.032 wagens) verkleinen. BMW daalt namelijk met -14,77%, terwijl Volkswagen het relatief beter doet met een daling van slechts -7,58%. Ook Mercedes (3de) nadert licht, met slechts een beperkte daling van -4,44%.
In absolute cijfers blijft Mercedes echter op afstand van BMW, met 26.923 inschrijvingen in de voorbije tien maanden. Daarmee wipt het wel opnieuw over Audi (4de), dat met -16,65% een zwaardere terugval kent. Onder de premiummerken is Volvo (10de) momenteel de grootste verliezer: het Chinees-Zweedse merk daalt met -36,01% en komt uit op 14.174 wagens, tegenover ruim 22.000 in dezelfde periode vorig jaar.
Renault-groep scoort sterk
Dacia (5de) sluit de top 5 af, net voor zustermerk Renault (6de). Beide merken van de Renault-groep noteren een duidelijke stijging ten opzichte van 2024, met respectievelijk +13,45% en +11,43%. Ze komen uit op ongeveer evenveel inschrijvingen: rond de 22.000 wagens elk.
Peugeot aan kop bij Stellantis
Peugeot (7de) klimt langzaam weer op, met een mooie stijging van +14,37%. Met 20.960 inschrijvingen is het voorlopig het populairste merk binnen de Stellantis-groep. De andere hoofdmerken van de autogroep zijn intussen duidelijk verder weggezakt in de voorkeur van de Belgische consument: Citroën staat op plaats 14, Opel op 15, Fiat op 25, Jeep op 29, Alfa Romeo op 31, DS op 34, Leapmotor op 36 en Lancia op 42.
Ter vergelijking: Citroën en Opel verkopen minder dan Kia (11de), Hyundai (12de) of Ford (13de). Fiat doet het zelfs slechter dan Porsche (23ste) of Cupra (24ste). Alfa Romeo verkoopt amper meer wagens dan Lexus (32ste) en DS minder dan Xpeng (33ste). Lancia noteerde dit jaar amper 188 inschrijvingen, nauwelijks meer dan… Ferrari (158 inschrijvingen)!



Toyota verliest terrein, Tesla keldert
In de top 10 valt vooral de forse terugval op bij Toyota (8ste). Het Japanse merk ziet zijn inschrijvingen dalen met -19,79% en komt uit op minder dan 17.000 wagens, tegenover meer dan 21.000 in dezelfde periode van 2024. Toyota blijft wel nog boven Skoda (9de), dat met -7,15% iets minder krimpt dan de markt.
Tesla blijft ondertussen verder zakken. Nadat het merk in 2024 nog tot de top 10 van België behoorde, is het in vrije val. Waar het merk in de zomer nog op plaats 15 stond, zakt het nu naar de 16de plaats. Met 7.851 inschrijvingen noteert Tesla een daling van -56,34%. Ter vergelijking: in de eerste tien maanden van 2024 verkocht Tesla bijna 18.000 wagens.
Andere stijgers en dalers
Bij de opvallende stijgers zien we Mini (18de, +27%), BYD (22ste, +71,37%) en Polestar (28ste, +30,99%). Ook in het hogere segment zijn er verrassingen: Bentley stijgt met +71,43% (96 inschrijvingen) en Rolls-Royce met +14,29% (24 inschrijvingen in 2025).
Aan de verliezende kant merken we vooral terugval bij Land Rover (20ste, -25,88%), Suzuki (21ste, -21,97%), Seat (26ste, -36,70%) en Mazda (27ste, -49,76%).












