Met 234.616 nieuwe inschrijvingen in de eerste zes maanden van het jaar daalt de Belgische automarkt met 10,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De sector begint de zomervakantie dus niet bepaald met een brede glimlach.
Bedrijfswagens verliezen vaart
Een opvallende tendens in de eerste jaarhelft van 2025: dit keer zijn het de particulieren die de markt aanzwengelen. Er werd een stijging van +5% genoteerd in het segment van de particuliere inschrijvingen, goed voor 106.688 eenheden. Bij de professionele klanten daarentegen is er sprake van een duidelijke terugval: -20,9% met 127.928 inschrijvingen. Bedrijfswagens blijven wel nog steeds in de meerderheid, maar het evenwicht met particuliere wagens verschuift: 55/45% tegenover 61/39% in het eerste semester van 2024.
Benzine blijft het populairst
Qua aandrijving blijft benzine het populairst met 42,7% van de nieuwe inschrijvingen. Diesel is, niet onverwacht, het minst gekozen: slechts 3,4 % van de inschrijvingen. De geëlektrificeerde aandrijflijnen verdelen de rest van de markt als volgt: volledig elektrisch (23,8%), plug-inhybride (8,4%) en hybride (11,8%).

BMW, Volkswagen en Mercedes aan kop
Als we naar de merken kijken, dan blijft BMW met voorsprong marktleider in België met 26.215 nieuwe inschrijvingen (-2,84%), gevolgd door Volkswagen (22.293 eenheden, -6,22%). De derde plaats is voor Mercedes (16.989 stuks), dat de schade beter kon beperken (-6,09%) dan rivaal Audi, dat een forse terugval kent van -20,5% (16.126 eenheden).
Tesla in vrije val
De grootste klap onder de grote merken komt in 2025 echter van Tesla. Ondanks de lancering van de nieuwe Model Y, noteert het merk een daling van -55,5%. Met slechts 5.453 nieuwe inschrijvingen (tegenover meer dan 12.000 in dezelfde periode in 2024) zakt het merk van Elon Musk naar de 15e plaats op de Belgische markt. Maar Tesla is niet de enige die terrein verliest. In de top 20 zijn ook deze dalingen opmerkelijk: Toyota (8ste, -21,86%), Volvo (9e, -41,43%), Hyundai (14e, -18,15%), Nissan (17e, -18,58%), Land Rover (19e, -33,91%) en Suzuki (20e, -36,09%).
Mazda en Jaguar zakken onderuit
Kijken we verder dan de top 20, dan zien we ook bij enkele gevestigde merken een zorgwekkende trend. Mazda tuimelt met -61,43% naar de 27ste plaats, Seat zakt naar plaats 22 (-39,10%) en Fiat naar 25 (-23,32%). En Jaguar? Dat merk is haast onzichtbaar in afwachting van zijn nieuw elektrisch hoofdstuk: het belandt op de 54ste plaats met een daling van -85%. Ter vergelijking: er werden in België begin 2025 meer Bentley’s (73), Aston Martins (59) en Lamborghini’s (54) ingeschreven dan Jaguars (53).
Ook MG kent een valse start met een terugval van -37,03%, goed voor de 23ste plaats, ondanks de recente lancering van enkele veelbelovende modellen.



BYD heeft reden tot glimlachen
Tesla verliest terrein, maar zijn Chinese rivaal BYD doet het stukken beter. De stijgende lijn in het Belgische inschrijvingsritme volgt het tempo waarmee het merk nieuwe modellen introduceert. BYD groeit met +68,48% en bereikt met 1.816 nieuwe inschrijvingen de 26ste plaats op de Belgische markt. Daarmee steekt het traditionele merken voorbij zoals Mazda (27ste), Jeep (29ste), Honda (30ste) en Alfa Romeo (31ste). Ook Polestar (28ste) blijft achter op BYD. De Chinese uitdager zit daarmee de grootste Chinese speler in België, MG (23ste), dicht op de hielen. Ook Xpeng noteert een mooie start en telt inmiddels meer inschrijvingen dan DS Automobiles of KG Mobility (de nieuwe naam van SsangYong).

Mini, Renault en Peugeot scoren sterk
Onder de traditionele merken zijn er ook lichtpunten. Mini (18e) doet het uitstekend: een indrukwekkende stijging van +88,89% met bijna 4.000 nieuwe inschrijvingen. Dat zorgt gegarandeerd voor blije gezichten bij moederhuis BMW.
Ook de merken van de Renault-groep presteren sterk in een krimpende markt: +7,27% voor Dacia en +16% voor Renault. Die twee merken klimmen zo naar de 5e en 6e plaats. Peugeot doet het nog beter met een groei van +31,91%, goed voor de 7de plaats op de Belgische markt. Ford boekt eveneens vooruitgang met +5,21%, en staat nu op plaats 12, net tussen Skoda (-10,26%) en Citroën (-14,01%).