De Cupra Raval, vernoemd naar een jonge, rebelse, trendy en dynamische wijk in Barcelona, is het eerste model van de Volkswagen-groep op het gloednieuwe MEB+ instapplatform. Die architectuur zal ook terugkeren onder de toekomstige Volkswagen ID. Polo, ID. Cross en Skoda Epiq. Je begrijpt: deze kleine Spanjaard is niet alleen belangrijk voor Cupra, maar voor de hele VW-groep. Zal hij zijn plaats weten te veroveren op de markt van compacte elektrische stadswagens? Wij mochten alvast achter het stuur kruipen van een preproductiemodel!
Design - CUPRA Raval
De Cupra Raval laat zijn lijnen vermoeden…
Jammer genoeg kregen we de Cupra Raval nog stevig gecamoufleerd te zien, zowel vanbuiten als vanbinnen. Toch herkennen we duidelijk de lijnen van de UrbanRebel-conceptcars uit 2021 en 2022. Ondanks de camouflage lijken de contouren haast identiek aan de meest recente versie van het concept. Deze Raval verdient dus zeker het Cupra-logo en zal niet aan karakter ontbreken. Cupra gaf ons ook al de precieze afmetingen mee: de Raval is 4,046 m lang, 1,784 m breed en 1,518 m hoog. Dat is vrijwel identiek aan een Polo, Fabia of Ibiza, zij het iets hoger.
… maar zijn interieur blijft grotendeels verborgen
Binnenin kregen we weinig te zien van het dashboard en de middenconsole, die nog volledig gecamoufleerd waren. Wel konden we al enkele materialen ontdekken die gebruikt zullen worden. Denk aan organisch gevormde 3D-geprinte elementen en gestructureerde kunststoffen, vergelijkbaar met die in de andere recente modellen van het merk, zoals de Tavascan en Terramar. Leuk detail: op het stuur zitten opnieuw échte knoppen.



Gebruiksgemak - CUPRA Raval
Steeds gebruiksvriendelijker
Twee elementen sprongen meteen in het oog tijdens onze eerste meters: de twee grote schermen! De precieze afmetingen zijn nog niet bevestigd, we konden alleen ervaren dat ze snel reageren en er haarscherp uitzien. Maar waarschijnlijk gaat het om dezelfde displays als in het ID. 2all-concept, namelijk een centraal 12,9-inch scherm en een 10,9-inch digitaal instrumentenpaneel. Vooral het scherm voor de bestuurder is groter en beter aanpasbaar dan wat je vandaag vindt in de elektrische modellen van VW. Tijdens onze test draaide het systeem op een versie van Cupra’s eigen infotainment, dat nog steeds wat gewenning vraagt, soms wat te kleine toetsen heeft en nogal wat tikken vergt. Toch wordt het steeds intuïtiever.
Stadswagen met de ruimte van een middenklasser
Hoewel de buitenafmetingen vergelijkbaar zijn met die van een Polo, Fabia of Ibiza, biedt de Raval binnenin de ruimte van een Golf of Leon. Misschien zelfs iets meer. Dankzij een wielbasis van 2,6 meter kunnen vier volwassenen comfortabel zitten zonder hun knieën tegen het dashboard of de voorstoelen te plakken. Het exacte koffervolume is nog onbekend, zoals nog heel wat elementen van de Cupra Raval, maar vermoedelijk zal dat tussen net onder de 500 liter en net boven de 1.300 liter liggen, vergelijkbaar met wat wordt verwacht voor de ID. Polo.



Rijervaring - CUPRA Raval
Tot 166 kW (226 pk) en zo'n 450 km rijbereik…
Cupra bevestigt dat de Raval minstens in drie motorversies komt. Van twee daarvan kennen we al (deels) de technische gegevens. Bovenaan staat de VZ Extreme met een elektromotor van 166 kW (226 pk) en 290 Nm op de vooras, gestuurd via een elektronisch sperdifferentieel. De sprinttijd tot 100 km/u is nog niet bekend van deze meest sportieve Raval, maar de topsnelheid bedraagt 175 km/u. Daaronder vinden we de Dynamic en Dynamic Plus met een motor van 155 kW (210 pk). Tenslotte volgt later nog een instapversie van de Cupra Raval waarvan we nog niets weten, behalve dat die minder krachtig zal zijn en ook minder ver zal kunnen rijden op een volle batterij.
… maar nog veel onbekend
De batterijcapaciteiten en laadsnelheden zijn nog niet vrijgegeven. Wel laat Cupra weten dat de VZ Extreme ongeveer 400 km zou halen, terwijl de Dynamic- en Dynamic Plus-versies eerder richting de 450 km gaan.
Veelbelovende signalen
Tijdens onze dynamische testrit op een gevarieerd parcours, lag het verbruik op 16,7 kWh/100 km en verbruikten we slechts enkele procenten van de batterij. Dat geeft alvast een ruwe indicatie. Reken op batterijgroottes van ongeveer 40 of 60 kWh voor de Cupra Raval. En ook al werkt de auto met 400V-technologie, zou snelladen van 10 naar 80% in een halfuur of minder moeten kunnen. Dat is alvast veelbelovend.
Speels, pittig, verslavend… kortom: fun!
Zoals eerder vermeld, konden we enkel achter het stuur kruipen van de meest dynamische en leuke versie van de Raval: de VZ Extreme. En plezant is hij absoluut! Cupra heeft eerst en vooral bijzonder goed gewerkt aan de zitpositie in deze toekomstige kleine elektrische auto. Natuurlijk hadden we graag nog een paar centimeter lager gezeten, maar de verstelbaarheid van de stoelen is erg ruim, waardoor iedereen een vrijwel perfecte zithouding kan vinden. Dat begint alvast goed.
Na enkele omwentelingen van de wielen, en vooral na een paar bochten, vallen we ook voor het onderstel van deze Spaanse wagen. De vooras, aangestuurd door een niet al te spraakzame, maar wel precieze en goed afgestelde stuurinrichting, biedt constant grip. Met dank aan de 10 mm verbrede sporen ten opzichte van andere modellen op het MEB+-platform, en vooral aan het elektronische sperdifferentieel! En terwijl de voorzijde van de Raval scherp reageert, kan de achterkant net iets lichtvoetiger aanvoelen wanneer je het gaspedaal loslaat. Door anders om te gaan met stuur, gaspedaal en remmen, kun je echt spelen met het gewicht van deze kleine Raval. Een gewicht waarvan we het exacte cijfer jammer genoeg nog niet kennen… Maar het is wel duidelijk dat het zwaartepunt (heel) laag ligt, wat zijn een uitstekende stabiliteit geeft.
De kers op de taart? Ondanks dat de koetswerkbewegingen perfect onder controle zijn, voelt het chassis nooit stijf aan. Nu moet wel gezegd worden dat onze VZ Extreme-variant beschikt over adaptieve ophanging en dat het ESP een Sport-modus heeft die zelfs volledig uitgeschakeld kan worden! Jawel, deze Cupra Raval wil écht fun zijn!
Klein formaat, groot potentieel
Een van de grootste troeven van de Raval is zonder twijfel zijn compacte formaat. Hij neemt weinig plaats in op de weg, wat betekent dat je meer ruimte hebt om je te amuseren zonder over de witte lijnen te moeten gaan. Een eigenschap die we bijvoorbeeld ook herkennen aan het stuur van een… Mazda MX-5! Een vergelijking die je niet meteen verwacht wanneer je instapt in een elektrische wagen. Opvallend is ook dat de Raval, ondanks zijn compacte formaat, achteraan over schijfremmen beschikt. Cupra heeft ook een specifieke sound ontwikkeld die futuristische elektrische klanken mengt met motorgeluiden van verbrandingsmotoren. Dit geluid is enkel actief in de rijmodi Performance en Cupra, en het werkt overtuigend. Tijdens een dynamische rit voegt het net dat tikkeltje extra beleving toe, zonder ooit storend te zijn. Wie wil, kan het geluid uitschakelen via de individuele rijmodus.
Een elektrische (Golf) GTI?
Wanneer je het gaspedaal loslaat om een dorp door te rijden of wanneer je aan constante snelheid over de snelweg rijdt, stelt de Raval gelukkig helemaal niet teleur. Integendeel! zijn dynamische karakter en uitstekende controle over de koetswerkbewegingen gaan wel gepaard met een vering die soms een tikkeltje stug aanvoelt, zelfs in Comfort-modus. Dat gezegd zijnde: de ophanging is nooit té hard of oncomfortabel, verre van. De geluidsisolatie had nog net iets beter gekund, maar laten we niet vergeten dat dit een compacte wagen is van het formaat van een Polo of Ibiza, en geen Golf of Leon. Iets wat je aan het stuur snel vergeet, want zijn rijgedrag en prestaties doen denken aan auto’s uit een hoger segment.
In de VZ Extreme-versie doet de Raval denken aan een Golf GTI, maar dan elektrisch! Cupra heeft deze wagen echt ontworpen om plezant en emotioneel te zijn, iets wat nog (te) zeldzaam is in het volledig elektrische segment. Het lijkt alvast een meer dan geslaagde gok! Net zoals een GTI is deze Raval zowel leuk om mee te rijden als veelzijdig en comfortabel in elke situatie. Een echte alleskunner, maar dan volledig elektrisch.



Budget - CUPRA Raval
Wat zal de Cupra Raval kosten bij zijn lancering in 2026 in België?
De Cupra Raval zal officieel worden voorgesteld in februari 2026 in Barcelona. Misshcien wel in de wijk El Raval zelf? We kennen voorlopig nog niet alle prijzen van de verschillende versies, maar Cupra liet wel weten dat de instapprijs rond de 26.000 euro zou liggen. Met zo’n scherpe prijs, compacte afmetingen én indrukwekkende prestaties, kunnen we het niet laten om de Raval te vergelijken met de Renault 5 E-Tech electric en zijn sportieve afgeleide, de Alpine A290. Als we wat vooruitdenken, kunnen we stellen dat de prijs van de VZ Extreme-variant, het model waarmee wij konden rijden en dat zich helemaal bovenaan het gamma bevindt, rond de 45.000 euro zal liggen. Niet goedkoop, toegegeven, maar wel nog altijd minder duur dan een Golf GTI, die in België begint bij 48.655 euro. De Cupra Raval zal gebouwd worden in Martorell, Spanje, vlak bij Barcelona, net als de VW ID. Polo.
Verdict - CUPRA Raval
De Cupra Raval doet zijn naam alle eer aan. Het is een échte kleine elektrische GTI: dynamisch, modern, veelzijdig en breekt met de traditionele regels. Of toch in de sportieve topversie VZ Extreme. Dankzij zijn 166 kW (226 pk), 290 Nm koppel, elektronisch sperdifferentieel, bredere sporen, adaptieve ophanging enzovoort, is hij (zeer) leuk en plezant om te rijden, zonder in te boeten aan comfort of gebruiksgemak voor dagelijks gebruik. Cupra lijkt een uitstekende balans gevonden te hebben tussen comfort en dynamiek. Met zijn Polo-formaat en Golf-binnenruimte kan de Raval gerust als enige of hoofdwagen dienen in een gezin. Een volledig elektrische auto waar je écht zin in hebt om mee te rijden! Bij VROOM zeggen we in ieder geval geen nee tegen een volgende testrit…














