Volkswagen bereidt zich voor op een modellenoffensief in het compacte elektrische segment. Deze VW ID. Cross is namelijk slechts één van vier nieuwe modellen die in 2026 en 2027 worden gelanceerd. Het begint met de ID. Polo, de productieversie van de ID. 2all Concept, die ergens in het voorjaar van 2026 wordt gelanceerd. Kort daarna komt de ID. Polo GTI, de eerste elektrische GTI ooit. In de zomer komt dan deze ID. Cross, zeg maar het elektrische equivalent van de T-Cross. Tenslotte lanceert VW in 2027 nog de productieversie van de kleine ID. Every1 (als ID. Up?). Maar deze ID. Cross belooft alvast de meest praktische van het stel te worden, zowel in de stad als “voor lange reizen”.
Met een lengte van 4,16 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,59 m is de Volkswagen ID. Cross Concept ongeveer even groot als de huidige T-Cross. Ook het algemene silhouet doet denken aan VW’s kleinste SUV, en dat is niet toevallig. Volkswagen zet in op zijn verleden met een “vriendelijke toets” om zijn modellen aantrekkelijker te maken. Zo zijn er verwijzingen te vinden naar de Golf en de originele T1 Minibus. Maar tegelijk moet de ID. Cross Concept ‘glimlachen’ danzij een naar boven gekrulde 3D-lichtsignatuur.



Ruim interieur en grote koffer
Het interieur van de ID. Cross Concept is iets specialer. Volkswagen heeft gekozen voor een zeer luchtig ontwerp, met lichte en zacht uitziende stoffen voor een warme toets. De kleur heet trouwens ‘Vanilla Chai’, dus Gen Z moet zich helemaal thuis voelen aan boord. Maar belangrijker is misschien dat er plek is aan boord voor vijf personen, plus 450 liter aan bagage. Behoorlijk veel voor een B-segment SUV. Bovendien is er nog een kleine frunk van 25 liter voor de laadkabels. En nog meer goed nieuws: er zijn echte knoppen te vinden op het stuur én onder het centrale infotainmentscherm! Dat belooft voor de productieversie.



Tot 420 km autonomie
Onderhuids staat de Volkswagen ID. Cross Concept op het MEB+-platform. Dat is de evolutie van het huidige MEB-platform van de ID.3 en ID.4, niet enkel op technisch vlak, maar ook qua software. De ID. Cross Concept heeft een elektromotor van 155 kW (211 pk) die de voorwielen aandrijft, goed voor een Autobahn-waardige topsnelheid van 175 km/u.
Met een zachtere rechtervoet moet je volgens VW tot 420 km WLTP-range kunnen halen. Waarschijnlijk zal er ook een versie met een kleinere batterij beschikbaar worden voor een lagere instapprijs. Voor de vakantieritten biedt de ID. Cross tot 1.200 kg trekgewicht, een kogellast van 75 kg om ook elektrische fietsen te kunnen meenemen, en een geavanceerde rijhulp die tot nu toe nog niet te vinden was in dit segment. Dan blijft er nog één vraag over: de prijs van de productieversie!