Volkswagen is vastberaden om opnieuw de autoconstructeur “voor het volk” te worden. De Duitse autobouwer kondigt namelijk aan dat met de lancering van de ID.2 in 2026 er een grootschalige omslag zal plaatsvinden voor het hele ID-gamma naar een andere batterijtechnologie die de kosten aanzienlijk zou moeten verlagen. Dat blijkt uit een gesprek met Autocar.
VW terug naar "auto voor het volk" met goedkopere batterijen
De Volkswagen ID.2 wordt de eerste in de rij om LFP-batterijen in gebruik te nemen. LFP-batterijen worden in het algemeen als minder ideaal aanzien voor gebruik in EV’s dan NMC-batterijen, die Volkswagen momenteel gebruikt, omdat ze bijvoorbeeld een lagere energiedichtheid hebben en moeilijker opladen bij lage temperaturen. Nochtans hebben ze ook een groot voordeel ten opzichte van NMC-batterijen. Ze zijn namelijk heel wat goedkoper, omdat er geen duur kobalt in wordt gebruikt.
De laatste jaren heeft de batterijtechnologie echter grote stappen gezet en komen de LFP-batterijen qua prestaties steeds dichter in de buurt van NMC-batterijen, terwijl ze wel nog steeds hun prijsvoordeel behouden. Zowat alle Chinese merken, maar ook Tesla, hebben LFP-batterijen al op grote schaal ingezet. Volkswagen springt nu mee op die trein en niet alleen voor de ID.2!


MEB Plus-platform met LFP-accu’s voor het volledige ID-gamma
Het is met name de bedoeling dat na de lancering van de ID.2 er een grondige facelift volgt voor elk model van het ID-gamma van Volkswagen, zoals de ID.3, ID.4 en ID.7. De modellen zullen een nieuwe technische basis krijgen, want het MEB-platform waarop ze nu gebouwd worden, wordt vervangen door een verder ontwikkelde versie, het MEB Plus-platform, met onder meer de LFP-batterijen aan boord. Samen met het nieuwe platform, staat er voor de bestaande ID-modellen trouwens ook een grondige designupdate op de planning.
Het is nog wat vroeg om over specifieke technische specificaties te spreken van de verschillende modellen, maar gezien het verschil in kostprijs van de nieuwe batterijtechnologie, is de kans reëel dat de prestaties en het rijbereik erop vooruit zullen gaan, terwijl de prijs naar omlaag gaat.