De toekomst van Seat was de voorbije jaren allesbehalve zeker. Naarmate het jongere merk Cupra meer aandacht kreeg binnen de Volkswagen-groep, leek het doek langzaam te vallen voor Seat. Uiteindelijk blijkt Seat toch nog een toekomst te hebben binnen het concern, als het betaalbare broertje van de groep, vergelijkbaar met Citroën bij Stellantis of Dacia bij Renault. Een merk dat degelijke modellen aanbiedt aan een scherpe prijs, zonder overbodige franjes. Met als centraal model: een Ibiza die maar niet lijkt te willen verouderen.
De vijfde generatie van de Seat Ibiza werd gelanceerd in 2017 en wist ook zijn publiek te vinden. De eerste vier generaties overtuigden samen meer dan 5,4 miljoen bestuurders. Maar ook deze laatste versie voegde nog flink wat exemplaren toe aan het totaal, zodat de jonge veertiger (de Ibiza zag het levenslicht in 1984) inmiddels de kaap van 6 miljoen geproduceerde modellen heeft overschreden.
Tweede facelift voor de Ibiza Mk. 5
Ondanks een eerste facelift in 2021 krijgt deze vijfde generatie Ibiza nog geen opvolger. Toch is het positief nieuws dat de Seat Ibiza niet stilletjes uit de catalogus verdwijnt. Zoals verwacht, krijgt de stadswagen een tweede, lichte opfrisbeurt om zijn carrière nog wat te verlengen.



Hertekende LED-koplampen
De opvallendste uiterlijke veranderingen zitten in de verlichting. De nieuwe Full LED-koplampen omkaderen een hertekende zeshoekige grille met een ruitvormig patroon. Alle Ibiza’s van modeljaar 2026 krijgen voortaan ook standaard LED-achterlichten. De sportievere FR-uitvoering blijft behouden in het gamma. Deze Ibiza FR onderscheidt zich onder meer met zwarte accenten zoals de buitenspiegels en de achterdiffuser.

(Iets) kwalitatiever interieur, nog steeds praktisch
De wijzigingen in het interieur zijn minder uitgesproken. De vorige facelift zorgde al voor een duidelijke modernisering van het dashboard. De zwevende centrale tablet meet 8,25 of 9,2 duim, afhankelijk van de uitvoering. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard voorzien, ongeacht de versie. In vergelijking met het oorspronkelijke model uit 2017 probeert deze Ibiza 2026 het interieur iets kwalitatiever te maken.
De harde, eenvoudige kunststoffen maken deels plaats voor zachtere ‘soft-touch’-materialen. Er zijn ook meer sfeerverlichtingsaccenten aan boord, onder andere rond de luchtroosters. Maar dat was eigenlijk al het geval sinds de update van 2021. Wat ook hetzelfde blijft, is de goede verhouding tussen buitenafmetingen, binnenruimte en koffervolume bij deze Ibiza Mk. 5. Zo biedt de koffer nog steeds een praktische inhoud van 355 liter.



4 benzinemotoren voor de Ibiza 2026
In België blijft de Ibiza beschikbaar met een keuze uit vier benzinemotoren. De 1.0 MPI met 80 pk en handgeschakelde vijfbak vormt het instapmodel. De 1.0 TSI, beschikbaar in twee vermogens (95 pk en 115 pk), vormt de kern van het aanbod. Voor de sportievere FR-uitvoering blijft de 1.5 TSI met 150 pk het topmodel. Een dieselversie vind je niet langer terug in het motorenaanbod van de Ibiza. En ook geëlektrificeerde aandrijflijnen zijn voorlopig nog afwezig. Een eerste vorm van hybridisatie wordt pas verwacht tegen 2027, om de pensioenleeftijd van de Ibiza nog wat verder voor zich uit te schuiven.

Prijs en lancering Seat Ibiza 2026
Het goede nieuws is dat de Ibiza een aantrekkelijk prijskaartje blijft behouden. In België start hij nog steeds onder de grens van 20.000 euro. In basisversie Reference bedraagt de instapprijs exact 19.950 euro. Geïnteresseerde klanten kunnen nu al terecht bij hun dealer om een bestelling te plaatsen voor deze ‘nieuwe-oude’ Ibiza. De eerste leveringen worden verwacht in de loop van december 2025.















