Vroom

16 APR 2021

Seat Ibiza en Arona: nieuw kleedje en interieur

De look van de bestsellers Ibiza en Arona is vernieuwd. Uiterlijk evolueren ze slechts lichtjes, maar het interieur is volledig hertekend om meer te lijken op dat van meer luxueuze modellen van Seat.

20210416055757seatibizaetarona(1).jpg

350.000, zoveel Arona’s zijn er verkocht sinds hij in 2017 zijn intrede maakte op de markt van de kleine SUV’s. Om dit succes te bestendigen sleutelt Seat aan zijn uiterlijk, maar ook en vooral aan zijn interieur. Dezelfde behandeling is voor zijn tweelingbroer op korte pootjes Ibiza voorzien. Aan de buitenkant van de Arona zit het grootste nieuws hem in de meer robuuste voor- en achterbumpers, waardoor hij nog meer indruk maakt. Zijn Spaanse flair is gegarandeerd door een nieuw lettertype voor de modelnaam op de koffer en is identiek aan die van de grotere Leon. Bij de Ibiza is de facelift veel bescheidener, want het koetswerk is helemaal niet veranderd. Enkel het lettertype op de kofferklep is anders. Bovendien zijn beide modellen voortaan met ledkoplampen uitgerust.

Volledig hertekend interieur

20210416055758seatibizaetarona(2).jpg

Zodra je de deur van zowel de Ibiza als de Arona opentrekt, herken je niet veel van de vorige generatie meer. Het dashboard is identiek voor beide modellen en is volledig hertekend, met een ‘zwevend’ centraal scherm van tot 9,2 duim. Je kan er een Android- of Apple-smartphone draadloos mee verbinden. De ventilatieroosters zijn voortaan verlicht, het nieuwe stuur zit vol knoppen en er is een nieuwe manier om de spraaksturing te activeren. Zowel in de Arona als in de Ibiza kan je die nu aanspreken met de woorden “Hola Hola!” bij wijze van sympathieke knipoog naar de Spaanse wortels van beide modellen. Ze worden trouwens allebei gebouwd in de buurt van Barcelona, waar ze ook zijn ontwikkeld. De rijhulpsystemen zijn eveneens bijgewerkt met het beste van wat vandaag beschikbaar is in het segment, zoals Travel Assist en Side Assist.

Benzine en CNG

20210416055757seatibizaetarona(3).jpg

Onder de motorkap liggen dezelfde benzine- en CNG-motoren als voordien. Diesels zijn er niet. Het vermogen van de 4 motoren in de Arona (3 benzines en 1 op CNG) ligt tussen de 90 en de 150 pk. De Ibiza heeft recht op nog een extra benzinemotor, een atmosferische instapper van 80 pk. Beide gefacelifte modellen gaan eind dit jaar in productie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie