Wat als het eerste model van Skoda dat “meer dan een miljoen keer” werd geproduceerd, vandaag opnieuw zou worden gelanceerd met het huidige Modern Solid-designtaal van het merk? Wel, dit is het antwoord van Martin Paclt, een lid van het designteam van Skoda.
De Skoda 100 is het eerste model van het merk dat meer dan een miljoen keer van de band rolde. In totaal werden er tussen 1969 en 1977 exact 1.079.708 exemplaren gebouwd door de Tsjechische constructeur. Deze berline neemt dus een bijzondere plaats in bij Skoda, dat besloot te fantaseren over hoe dit model eruit zou kunnen zien in een tijdperk van volledig elektrische mobiliteit. En het resultaat oogt best overtuigend!



Elektrische achterwielaandrijver met motor achteraan
Hoewel dit concept een uitgesproken moderne herinterpretatie is van de Skoda 100 uit de jaren 70, blijft het trouw aan de oorspronkelijke configuratie. Weg is de kleine 1-liter viercilinder achterin die 35 kW (48 pk) naar de achterwielen stuurde, en welkom aan een eveneens achteraan geplaatste elektromotor die de achteras aandrijft! Die motor wordt bovendien gekoeld via een opvallende luchtinlaat op het dak, zoals Martin Paclt uitlegt: “Zelfs een elektrische auto, want dit ontwerp is bedoeld als een elektrische wagen, heeft koeling nodig. Door de luchtinlaat boven het dak te plaatsen, ziet het er esthetisch uit en wordt de lucht efficiënt naar de technische componenten achter het interieur geleid. Het was logisch om vast te houden aan de filosofie van de motor achterin te plaatsen, zoals bij de originele Skoda 100.”

Grotere koffer vooraan dan achteraan
Aangezien de aandrijflijn zich achteraan bevindt, is het koffervolume achteraan beperkt, zelfs al gaat het om een compacte elektromotor. Net als bij zijn voorganger, is ook deze moderne Skoda een beetje achterstevoren gebouwd. De voornaamste ruimte voor de bagage bevindt zich onder de motorkap vooraan. Een ruime frunk dus, aangevuld met een tweede, kleinere laadruimte boven de elektrische aandrijfunit achterin.

Hints naar een elektrische Superb?
Jammer genoeg, net zoals bij de 1000 MBX, 110 R Coupé of Favorit, is ook deze moderne interpretatie van de Skoda 100 niet bedoeld voor productie. Het blijft bij een puur denkbeeldig concept. Toch interessant om te vermelden: Martin Paclt baseerde zich voor de verhoudingen van deze berline op die van de huidige Superb. Als de volgende generatie van dat model zich zou laten inspireren door dit concept of er enkele designelementen uit overneemt, dan zou dat allesbehalve een tegenvaller zijn.














