De jaren ’80 maken duidelijk ook hun grote comeback in het autodesignwereldje. Na de kleine Yugo is het nu de Skoda Favorit die als een feniks uit zijn as herrijst! Helaas (voorlopig?) alleen in de vorm van een concept…

Advertentie
Advertentie

Brno, culturele hoofdstad van Moravië, Tsjechië, juli 1987: Škoda onthult voor de allereerste keer zijn Favorit, de eerste voorwielaandrijver van het Tsjechische merk. Ontworpen door het huis Bertone onder leiding van de Belgische designer Marc Deschamps, was de kleine Favorit onmiddellijk een groot succes! Tijdens zijn carrière van iets minder dan 7 jaar slaagde Škoda erin om meer dan een miljoen exemplaren te verkopen! De kleine Tsjech effende ook het pad voor andere toekomstige iconische modellen zoals de Felicia, maar vooral de Fabia! Vandaag hebben de teams van Škoda, in het bijzonder Ljudmil Slavov en David Stingl, besloten om een eerbetoon te brengen door zijn stijl te herinterpreteren volgens de huidige Modern Solid designcodes.

Moderne Škoda concept car naast klassieke Škoda Favorit, retro-futuristisch ontwerp.
Illustratie van futuristische Skoda Favorit concept car met klassiek model op de achtergrond.
Illustratie van Skoda Favorit-modellen, vergelijking van retro-ontwerp en futuristisch concept.
Advertentie
Advertentie

Van kleine voorwielaandrijver op benzine naar 100% elektrische crossover

Aan het eind van de jaren ’80 werd de Škoda Favorit aangedreven, of beter gezegd voortgetrokken, door een kleine viercilinder van 1,3 liter die tussen 40 kW (54 pk) en 50 kW (68 pk) ontwikkelde. En zoals het gaat in 2025 is de nieuwe Favorit opnieuw uitgevonden als een 100% elektrische wagen, zowel technisch als qua design! "Ik heb de nieuwe Favorit ook bedacht als een elektrische auto, met een hogere carrosserievorm waardoor de batterij in de vloer kan worden geplaatst", legt Ljudmil Slavov uit. Hij heeft zelfs een variant van de Favorit getekend die klaar is om aan de start van een rally te verschijnen! Helaas wordt er geen vermogen, prestatie of actieradius genoemd, en dat om een goede reden.

Illustratie van Skoda Favorit conceptauto met modern, sportief ontwerp en vintage auto's op de achtergrond.

"Niet bestemd voor productie", maar...

Zou deze nieuwe Škoda Favorit in werkelijkheid de elektrische auto van minder dan 25.000 euro van het Tsjechische merk kunnen zijn, gebaseerd op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.2all? Of is het misschien een neefje van de 100% elektrische ID.Every1 waarvan de startprijs zelfs onder de 20.000 euro ligt? Helaas: neen. Škoda verduidelijkt namelijk dat "deze herinterpretatie van de Favorit niet bestemd is voor productie". Daarentegen "draagt hij een duidelijke boodschap mee: de toekomst van Škoda is stevig verankerd in een trots en vindingrijk verleden. Met andere iconische herinterpretaties aan de horizon laat het merk zien hoe traditie en innovatie de drijfveren zullen zijn van zijn reis naar de toekomst." Na deze verrassende Favorit zijn we benieuwd wat het Tsjechische merk nog voor ons in petto heeft!

Advertentie
Advertentie