Teruggrijpen naar het verleden kan een manier zijn om nieuwe concepten en technologieën aan te prijzen bij een breder publiek. Zo weten de elektrische Renault 5 en de nieuwe R4 meer aandacht te trekken dan de Zoe, die op technisch vlak nochtans niet zo verschillend is. Bij Skoda lijken ze het idee wel genegen, en de designafdeling van het merk kreeg de vrije hand om ons een blik te gunnen op hoe een moderne Skoda 110 R coupé er zou kunnen uitzien. Puur digitaal weliswaar.

Virtuele concept
Het is niet de eerste keer dat Skoda zijn roemruchte verleden oprakelt voor een virtuele design concept. Het deed dat eerder dit jaar al met een 21ste-eeuwse herinterpretatie van de Favorit. Die was geslaagd, maar de herinterpretatie van de 110 R is pas echt verleidelijk. Ook hier worden de principes toegepast van de ‘Modern Solid’-designfilosofie die we al zagen in de Vison O, maar dan in de vorm van een sportieve coupé. Die blikt terug naar het verleden, maar is anderzijds ook niet té ‘retro’. Een bewuste keuze van Skoda-designer Richard Švec: “Mijn doel was om een compleet nieuwe vorm te ontwerpen, met daarin knipogen naar elementen die de originele 110 R definieerden. Ik wilde dat het design zo innovatief mogelijk aan zou voelen.”



Historische inspiratiebron
Hoewel het geen moderne kopie is van de 110 R, verwijzen de naam en de vorm dus wel naar de coupé die het merk tussen 1970 en 1980 bouwde. De oude Skoda 110 R had achterin een 1,1 liter viercilinder benzine met een vermogen van iets meer dan 60 pk, die via een handgeschakelde vierbak naar de achterwielen gestuurd werden. Geen krachtpatser dus, maar dankzij een gewicht van amper 880 kg en zijn aerodynamische vorm haalde de coupé toch een topsnelheid van 145 km/u. Hij vormde ook de basis voor de race- en rallymodellen van het merk in die tijd, de 200 RS en de 130 RS.

Wel of geen productievervolg?
Geen cilinders in de moderne digitale herinterpretatie, die uiteraard 100% elektrisch is. De verluchtingsgaten die in het design verwerkt zitten, zijn dan ook bedoeld voor de koeling van de batterij. Of deze leuke creatie ooit werkelijkheid wordt? Coupés verkopen nu niet meteen als zoete broodje, dus die kans is heel klein… tenzij Skoda het hogerop zoekt en bij Audi aanklopt. Het merk met de vier ringen, dat ook tot de Volkswagen-groep behoort, stelde eerder dit jaar immers de Concept C voor. Die geeft de nieuwe designrichting van de modellen uit Ingolstadt aan en zou in 2027 een concrete invulling krijgen. Een nieuwe Audi TT op het platform van de elektrische Porsche Boxster en Cayman, met meteen ook een Skoda-afgeleide? Een mens mag dromen...
