Terwijl de IAA Mobility binnenkort van start gaat in München, koos Audi voor Milaan, een van ’s werelds mode- en designhoofdsteden, om zijn Concept C te onthullen. En met reden, want dit studiemodel is van groot belang voor de toekomst van het merk en zijn designtaal.
Audi koos Milaan om zijn Concept C voor te stellen, omdat dit model niet zomaar een voorproefje is van een specifiek nieuw model. Het markeert “het begin van een nieuwe designfilosofie en dus een beslissend moment in de geschiedenis van het merk met de vier ringen”. Audi spreekt zelfs van een “nieuw tijdperk”! Met de Concept C wil Ingolstadt zich heroriënteren en een frisse start nemen. Het design van dit model zal dus niet slechts één, maar meerdere toekomstige modellen beïnvloeden. In de toekomst wil Audi zich opnieuw toeleggen op de essentie, om zich zoals in het verleden, met name in het begin van de jaren 2000, weer duidelijk te onderscheiden.



Een roadster met inspiratie uit het verleden…
Het exterieurdesign van de Audi Concept C is rechtstreeks geïnspireerd op de Auto Union Type C uit 1936 en de derde generatie van de Audi A6. Ook zijn er duidelijke verwijzingen naar de Concept RSQ uit 2004 en de Rosemeyer uit 2000. Die laatste was trouwens ook een eerbetoon aan vooroorlogse Grand Prix-racewagens. Hoe dan ook, de lijnen van deze sportieve tweezitter zijn teruggebracht tot de essentie, met een strak en puur silhouet. Het lijkt op een coupé, maar is eigenlijk een roadster met een elektrisch inklapbaar stalen dak bestaande uit twee delen.



… die het design van de hele merkidentiteit beïnvloedt
De Concept C introduceert een compleet nieuwe grille, door Audi de “Vertical Frame” genoemd. Daarnaast heeft hij een vernieuwde lichtsignatuur met vier horizontale elementen in zowel de voor- als achterlichten. Deze designelementen zullen in de toekomst op meerdere modellen terugkeren en het nieuwe visuele DNA van Audi bepalen, zowel overdag als ’s nachts.



Een verborgen scherm en fysieke knoppen in het interieur van de Audi Concept C
Het interieur van de Audi Concept C is minstens zo minimalistisch en verfijnd als zijn koetswerk. Grote aanraakschermen maken plaats voor subtielere oplossingen. De roadster beschikt nog steeds over een digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm, maar dat laatste meet “slechts” 10,4 inch en is bovendien intrekbaar, net zoals bij de tweede generatie van de Audi A8 uit 2002. Nog goed nieuws: fysieke knoppen zijn terug! Zowel op het stuur als op de middenconsole, en ze zijn zelfs afgewerkt in geanodiseerd aluminium.



Productiemodel in 2027, voorafgegaan door andere nieuwkomers
Helaas geeft Audi geen technische details vrij over zijn Concept C. Wat wel bekend is, is dat het model een voorbode is van een toekomstige elektrische sportwagen waarvan de batterij “centraal geplaatst” zal zijn. En al doen zijn proporties denken aan de TT, zijn afmetingen liggen dichter bij die van de R8, met een lengte van ongeveer 4,5 meter. Of het nu gaat om een opvolger van de ene of de andere, de productieversie van de Concept C zal naar verwachting gebouwd worden op hetzelfde 800 V-platform als de toekomstige elektrische Porsche Boxster en Cayman. Hij wordt verwacht in 2027, na een andere elektrische instapper die vanaf 2026 in Ingolstadt zal worden geproduceerd, evenals nieuwe high-performance modellen van Audi Sport.