of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Aanbod
1/37

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

Geschreven door Sébastien Vanhouche

25 November 2022

Advertentie

Het minste wat je kan zeggen, is dat Audi ons dit jaar heeft verwend! We werden niet alleen getrakteerd op plezier in de Audi R8 GT op het circuit van Monteblanco, we namen ook plaats achter het stuur van de nieuwste TT RS Iconic Edition en RS 3 Performance Edition. Op de openbare weg in het geval van de eerste en opnieuw op het circuit voor de tweede. Dus met welke beginnen we? Waarom niet de TT, want dat is degene die Audi als eerste voorstelde....

TT, een kwestie van looks 

Voordat we in de TT springen en in Sevilla rondrijden, moeten we eerst even stilstaan bij het uiterlijk van de auto, want deze 'Iconic Edition' is veel radicaler dan andere exemplaren van de TT RS! Hij heeft immers een specifieke grijze Nardo lak en heel wat aerodynamische addenda, allemaal in zwart of carbon: de splitter vooraan en de spoiler achteraan, de sideskirts en diffusors zijn uniek voor deze versie. 



Het interieur is, afgezien van de gouden stiksels en details, identiek aan dat van een 'klassieke' RS. Dat geldt ook voor de motor en de rest van de technische fiche. De 'Iconic Edition' wordt aangedreven door een 2,5-liter vijfcilinder die in totaal 400 pk en 480 Nm koppel levert. Dit vermogen wordt via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling naar de vier wielen gestuurd. De 100 km/u-grens wordt bereikt in slechts 3,7 seconden, terwijl de Duitser door blijft zetten tot 280 km/u! Hij blijft gaan!



Raket in aantocht 

Ondanks zijn apart klinkende blok is deze TT RS, eenmaal op de Spaanse landwegen, verrassend volgzaam en discreet. Zijn karakter is uniek, geen twijfel mogelijk, maar hij is helaas nogal steriel bij gematigde snelheden. Om echt te profiteren van zijn 5 cilinders moet je aan een (te...) hoge snelheid rijden! Een oefening die niet ingewikkeld is omdat het onderstel zo gezond is, en vooral vastgenageld lijkt aan het asfalt. De besturing is zeer direct en precies. Hoe snel je ook door een bocht gaat, hij laat zich niet van de wijs brengen! Hoewel de TT RS is uitgerust met een adaptieve ophanging en een relatief beperkt gewicht heeft van 1.475 kg, is de demping vrij stevig. Met andere woorden: deze TT RS is uiterst efficiënt! Jammer dat je de snelheidsmeter naar onredelijke snelheden moet jagen om hiervan te genieten... 



Dure exclusiviteit… 

Net als bij de R8 GT zal je geluk moeten hebben om er één op de weg tegen te komen. Slechts 100 exemplaren van de TT RS met de 'Iconic Edition'-badge zullen door Audi worden geassembleerd! België krijgt er slechts 5, met elk een prijskaartje van € 114.050 per stuk! Dat is bijna € 35.000 meer dan een klassieke TT RS, die dezelfde technische specificaties heeft! Exclusiviteit is duur... 

Lijnrecht tegenovergesteld? 

Terug van ons uitstapje op het Spaanse platteland is het tijd om de RS 3 Performance Edition te bekijken. Hier staat de behandeling die Audi heeft gegeven bijna haaks op die van de TT: niets op puur visueel vlak, alles qua techniek! Alleen een aantal zwarte details en een specifieke kleurstelling maken het verschil met een klassieke RS3. Althans aan de buitenkant. 



Wanneer we instappen, nemen we plaats in dezelfde kuipzetels die we in de RS 4 en RS 5 Competiton Plus ook al konden ontdekken. Ze zijn een genot om hier weer aan te treffen met hun goede comfort en toch perfecte steun voor de bestuurder! En ze zijn hard nodig, want deze RS 3 is explosiever dan ooit....



Op technisch vlak betekent deze 'Performance Edition' een kleine evolutie ten opzichte van de rest van het RS 3-gamma. Zijn vijfcilinder heeft nu 407 pk en 500 Nm koppel, waarmee hij vanuit stilstand in 3,8 seconden naar 100 km/u kan accelereren en, nog belangrijker, een topsnelheid van 300 km/u kan halen! Standaard geleverde koolstofkeramische remmen, adaptieve dempers en semi-slicks vervolledigen de lijst van bijzondere uitrusting van deze speciale versie.



Alleskunner! 

Net als alle uitvoeringen van de RS 3 heeft deze Performance Edition de 'RS Torque Rear'-functie. Daardoor kan deze Audi, ondanks zijn vierwielaandrijving, driften als een auto met achterwielaandrijving! Nu ja, bijna... Het gevoel is nog steeds even karikaturaal en niet echt natuurlijk. Maar de mogelijkheid is er wel en maakt het mogelijk je te amuseren! Als je maar genoeg plaats hebt....  



Gelukkig bood Audi ons meer dan alleen een plaats om met deze RS3 te driften, want we hadden het volledige circuit van Monteblanco ter beschikking! Op de weg of op het circuit, deze nieuwste generatie RS 3 stelt niet teleur! Het RS sportuitlaatsysteem zorgt ervoor dat de vijfcilinder zich meer dan ooit kan laten horen wanneer je in rechte lijn het gaspedaal intrapt! En ondanks dat het rempedaal iets te zacht is, zijn de 6-zuiger remklauwen er om de auto vanaf de eerste bocht te temmen. Dankzij het goed uitgebalanceerde en niet onderstuurde chassis aarzel je geen seconde om met het mes tussen de tanden op de apex te mikken, of hem zelfs de bochten in te gooien! Maar het meest indrukwekkende is dat je na je vertier op het circuit naar huis kan gaan en je ook onderweg kan amuseren aan legale snelheden. Deze RS 3 is een echte alleskunner.  



Bijna 6 cijfers voor slechts 300 exemplaren… 

Van deze RS 3 Performance Edition zullen slechts 300 exemplaren worden gebouwd. Een beperkte reeks waaraan de auto je elke keer dat hij wordt gestart herinnert door het nummer 300 in de dagrijlichten weer te geven. Leuk. Maar net als de TT RS is deze RS 3 niet goedkoop! Ondanks dat er drie keer zoveel van worden gebouwd als van de coupé, start de prijs van deze Duitser aan € 95.920 voor de berline en € 94.870 voor de Sportback! Van de 300 auto's zullen slechts 2 berlines en 8 Sportback-modellen de reis naar België maken...



Ons verdict 

De laatste tijd lijkt Audi zich helemaal te laten gaan met gelimiteerde edities! Nu keer zijn het de TT RS en RS 3 die er recht op hebben, maar in beide gevallen met een heel verschillende aanpak: stijl en aerodynamica voor de één, techniek voor de ander. En wat dat betreft is het de veelzijdigheid van de RS 3 Performance Edition die de meeste indruk maakt! Maar ook hun respectievelijke prijzen, die dicht bij (of zelfs boven!) de € 100.000 liggen... 

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Audi A3 of vergelijkbare auto

Audi

A3

21 980 €

2022

102 657 km

Diesel

116 pk

Automaat

Tweedehands

date

B&Y Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Audi

A3

40 990 €

2025

5 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

127 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

21 700 €

2021

79 248 km

Diesel

116 pk

Automaat

121 g/km

date

Autobedrijf Lagrou BVBA - Audi

Diksmuide

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

23 995 €

2021

49 646 km

Benzine

150 pk

Manueel

117 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

S3

53 990 €

2024

12 969 km

Benzine

333 pk

Automaat

186 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

27 500 €

2024

25 838 km

Hybride

110 pk

Automaat

116 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Audi

A3

16 990 €

2018

61 899 km

Benzine

116 pk

Automaat

103 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Audi

A3

22 500 €

2022

50 000 km

Benzine

110 pk

Manueel

125 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass