Na de zeer geslaagde R5 E-Tech zet Renault zijn neo-retrotrend voort met de renaissance van de R4, ook bekend als de 4L, als verwijzing van de luxueuze R4L van destijds. De nieuwe komt enkel als elektrische wagen op de markt. Het model wordt gepositioneerd in het trendy segment van de compacte SUV’s, naast de Fiat 600 en Grande Panda, of bijvoorbeeld de (grotere) elektrische Mini Countryman. Deze nostalgische Renault is ook een lokaal product, want hij wordt volledig gebouwd in Europa, bij onze Franse buren. De wagen zelf wordt geassembleerd in de Manufacture van Maubeuge, de motor komt uit Cléon, het batterijpakket uit Ruitz en de batterijcellen zelf worden vervaardigd in de Gigafactory van Douai.
Design Renault 4
Knipoog naar het verleden
Met zijn rechte schouders, verticale grille, ronde koplampen, verticale achterlichten, bulten op de bumpers, klapraampjes achteraan en een optioneel canvas dak verwijst de moderne R4 hevig naar zijn voorouder. Zelfs de namen van de kleuren klinken vrolijk: IJswit, Hemelblauw, Sterzwart, Hauts-de-France groen, Teracottabruin, Urbangrijs en Karmijnrood. Een heel programma om ons te doen glimlachen, of het nu zonnig of bewolkt is buiten. Als je graag kleuren mixt, kan je ook kiezen voor een two-tone lak met een zwart dak of zelfs een zwarte motorkap.
Qua formaat meet deze moderne R4 4,14 m lang, wat hem tussen de Clio en Captur in positioneert. Zijn hoogte (1,55 m zonder de dakrails) komt in de buurt van die van een SUV en deze Renault staat hoog genoeg op zijn poten (18,1 cm bodemvrijheid) om net als zijn voorganger over ruwer terrein te kunnen rijden. De velgen zijn altijd 18 inch groot.
Jeansstoelen en canvas dak
Zoals we al zeiden, wordt de elektrische R4 in Frankrijk geproduceerd, meer specifiek in Maubeuge, onder hetzelfde dak als de Kangoo. De puzzel bestaat hier uit 1.200 stukken, ofwel twee derde minder dan bij de Kangoo. Een reductie die zowel montagetijd als geld bespaart. Deze Renault is van top tot teen Frans en is zelfs niet bang van een cliché meer of minder, want hij heeft een rieten mandje aan boord om je stokbrood in te vervoeren…
De passagiers zitten op goedgevulde stoelen die bekleed zijn met gekleurde stof of jeans (gemaakt van gerecycleerd plastic). De middenconsole is overgenomen van de R5 E-Tech, met zachte materialen aan de passagierszijde. De afwerking is over het algemeen netjes, met als enige puntje van kritiek dat de middenconsole van goedkoop ogend hard plastic is gemaakt. Om het interieur op te fleuren, kan de R4 E-Tech worden uitgerust met een canvas zonnedak. Dit dak kan worden geopend en gesloten via een druk op de knop van de afstandsbediening, of zelfs met een eenvoudig stemcommando.
Beleving Renault 4
Nieuwste multimedia met Google ingebouwd
Aan de moderne kant is er een digitaal dashboard dat bestaat uit een bestuurdersdisplay (7 inch in de basisversie en 10 inch in de andere uitvoeringen) en een centraal aanraakscherm van 10 inch. Deze moderne R4 is ook volledig geconnecteerd en geniet van de nieuwste generatie van het OpenR Link-systeem met geïntegreerde Google-diensten, waarmee je meer dan 30 externe apps rechtstreeks kan installeren via Google Play. Het aanbod omvat niet enkel Waze en Amazon Music, maar ook de streamingdienst TF1+ om video’s te kunnen kijken tijdens het opladen.
Het systeem omvat ook een uitstekend navigatiesysteem met Google Maps, dat efficiënt werkt en een mooie weergave biedt. De navigatie omvat ook een routeplanner waarmee je de laadstops kan selecteren op basis van het vermogen van de laadpaal en de betaalmethode. Je kan ook een minimaal batterijniveau instellen voor aankomst bij het oplaadpunt. Deze reisplanner activeert automatisch de batterijpreconditionering, om zo snel mogelijk te kunnen opladen wanneer je toekomt. Het multimediasysteem is natuurlijk ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, met of zonder kabel. Renault biedt binnenkort ook een digitale sleutelfunctie aan, waarmee je de R4 E-Tech kan ontgrendelen met je smartphone, zonder een fysieke sleutel(kaart) nodig te hebben.
Praktischer dan de R5 E-Tech
De Renault 4 E-Tech is langer dan de R5 E-Tech, en biedt dus logischerwijs meer ruimte aan boord. De achterbank is ruim genoeg, maar de toegang is een beetje problematisch: het is makkelijk om je hoofd tegen de dakstijl te stoten bij het instappen… De koffer is gemakkelijker toegankelijk dankzij de lage laadvloer. De laadruimte heeft ook een dubbele bodem om je laadkabels in op te bergen, maar wij hadden liever een frunk gezien, die hier ontbreekt. De rugleuning van de voorste passagiersstoel kan wel worden neergeklapt, zodat je voorwerpen tot 2,20 m lang in alle veiligheid kan vervoeren. Deze elektrische Renault is over het algemeen dus vrij praktisch. Qua ergonomie waarderen we dat de R4 zijn klassieke fysieke knoppen heeft behouden om de airco mee te bedienen. Dat blijft praktischer dan door menu’s op het centrale scherm te moeten gaan om de temperatuur en ventilatie te regelen.