De Car-Pass-wet bestaat al meer dan 20 jaar. Op 11 juni 2004 werd namelijk de “Wet tot bestraffing van kilometerfraude bij voertuigen” gestemd. Toch duurde het nog tot 1 december 2006 voor het eerste fysieke Car-Pass-document, voortvloeiend uit die wet, werd uitgereikt. Dat is intussen bijna 19 jaar geleden. Sindsdien is het document echter aan een indrukwekkende opmars begonnen. Op 26 november 2025 werd in België de 15 miljoenste Car-Pass afgeleverd.
De oudsten onder ons herinneren het zich misschien nog. Maar voor wie het niet (meer) weet: zo’n twintig jaar geleden was het terugdraaien van kilometertellers bij tweedehandswagens nog schering en inslag in België. Destijds werd geschat dat bij ongeveer 10 procent van de tweedehandsvoertuigen die verkocht werden, de tellerstand vervalst was.
Drastische daling van de fraude
Om komaf te maken met deze wijdverspreide fraude, besloten de beroepsfederaties van de autosector (Febiac en Traxio), de keuringscentra, de mobiliteitsclubs (Touring en VAB) en de federale overheid begin jaren 2000 samen werk te maken van een doeltreffende oplossing. Zo ontstond het Car-Pass-systeem, een Belgische uitvinding dus, dat al snel zijn nut bewees. Het aantal frauduleuze gevallen daalde fors. Volgens de cijfers van Car-Pass werden er in 2024 minder dan 1.500 gemanipuleerde kilometertellers vastgesteld. Op meer dan 725.000 tweedehandswagens die dat jaar in België werden ingeschreven, spreekt dat cijfer boekdelen.


Meer dan enkel tellerfraude opsporen
Hoewel het oorspronkelijke doel van de Car-Pass het bestrijden van tellerfraude blijft, is het document in de loop der jaren geëvolueerd tot een veel completer hulpmiddel. Dat versterkt meteen het pleidooi om er een Europees verplicht document van te maken. Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass bevestigt: “Vandaag vermeldt de Car-Pass heel wat meer informatie dan de kilometerhistoriek. Het is de bedoeling om de kopers een duidelijk en transparant beeld te geven van de occasie die ze op het oog hebben. Vanaf januari zullen we ook de State of Health van de batterij kunnen tonen, die voor elektrische voertuigen net zo belangrijk is als de kilometerstand. Op die manier blijft het document zijn relevantie behouden.”
Belangrijke mijlpalen in de evolutie van de Car-Pass:
- 01/12/2006: aflevering van de eerste Car-Pass
- 18/11/2016: start van de uitwisseling van kilometerstanden met Nederland
- 01/03/2019: vermelding van de Euro-norm, CO₂-uitstoot en verplichte keuring na ongeval
- 01/01/2020: verplichting voor importeurs om kilometerstanden van verbonden voertuigen en buitenlandse historieken te delen met Car-Pass
- 01/01/2024: vermelding van onderhoudshistoriek en elektrische actieradius
- 01/01/2026: optionele vermelding van de gezondheidstoestand van de hoogspanningsbatterij












