Car-Pass registreert al jaren niet alleen de kilometerstand van voertuigen bij elk bezoek aan een professional. Het verplichte document bij de verkoop van een tweedehandsauto bevat vandaag al veel extra informatie: van de Euronorm van het voertuig tot openstaande terugroepacties, en fungeert zelfs als digitaal onderhoudsboekje of toont de WLTP-autonomie bij elektrische modellen. De volgende stap, vanaf begin 2026, is nu ook het vermelden van de batterijgezondheid bij elektrische wagens.
Wat is de “SOH” van een elektrische auto?
De State of Health of “SOH” van een batterij geeft aan hoeveel procent van de oorspronkelijke capaciteit er nog overblijft. Een eenvoudige vergelijking: als de batterij vandaag nog 90% van haar oorspronkelijke capaciteit heeft, dan is de SOH 90%. Het is dus een rechtstreekse indicator van de batterijgezondheid, essentieel bij het beoordelen van een elektrische tweedehandsauto.


SOH even belangrijk als kilometerstand
Omdat de batterij van een elektrische auto zowel het duurste onderdeel is als een directe invloed heeft op de actieradius, is het essentieel om de gezondheid ervan te kennen bij een tweedehandsaankoop. “Voor elektrische wagens is de batterijtoestand minstens even belangrijk als de kilometerstand. Het is dan ook logisch dat we de SOH vermelden op de Car-Pass,” benadrukt Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass.
Waarom veroudert een hoogspanningsbatterij?
De levensduur van een hoogspanningsbatterij hangt sterk af van het gebruik. Vaak snelladen via gelijkstroom, sportief rijgedrag of regelmatig trekken van zware lasten kunnen allemaal de slijtage versnellen. Aan de buitenkant van een elektrische tweedehandswagen zie je echter niet hoe de batterij precies gebruikt is. Volgens Car-Pass verliezen batterijen van elektrische wagens gemiddeld 1,8% capaciteit per jaar, al varieert dit van geval tot geval.



SOH voor batterijen vanaf 10 kWh
Daarom zal Car-Pass geleidelijk het SOH-percentage vermelden voor tweedehandsvoertuigen met een hoogspanningsbatterij van minstens 10 kWh. Dat geldt dus zowel voor volledig elektrische auto’s als voor de meeste plug-in hybrides.
Europese regelgeving nog in ontwikkeling
Europa werkt momenteel aan een geharmoniseerde meetmethode om duidelijkheid te scheppen over hoe de batterijgezondheid officieel berekend moet worden. Vandaag bestaan er namelijk meerdere manieren om dat percentage te bepalen. In afwachting van die Europese regelgeving, neemt Car-Pass alvast het voortouw. Door het ontbreken van een wettelijk kader wordt SOH vanaf 1 januari 2026 nog niet verplicht voor elk tweedehands elektrisch voertuig, maar het wordt wel een steeds belangrijker instrument. In de eerste negen maanden van 2025 zijn er al meer dan 106.000 nieuwe elektrische auto’s ingeschreven in België, goed voor een marktaandeel van bijna 33%. De tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, die vandaag nog beperkt is, zal dus sterk groeien in de komende jaren.












